< Tilbake til oversikten

Hva kan jeg lage av rømme?

Fofa sa for siden:

Har et helt beger Sæter-rømme som gikk ut på dato i går:mad: Jeg hater å kaste mat, så om noen har noen gode (helst enkle)tips til hva jeg kan gjøre med den i dag blir jeg superglad:)

Gracella sa for siden:

Sæterrømme går an å bruke i dagesvis etter at den har gått ut på dato. Lukt på den, så finner du ut om den er blitt dårlig. Det "vannet" som skilles ut, har ikke noe med det å gjøre.

Ellers kan du lage rømmegrøt (oppskrifter her inne, tror Gerd har en god en) eller en gryterett med masse rømme? Pluss salat med en rømmebasert dressing til?

Gracella sa for siden:

Sæterrømme går an å bruke i dagesvis (ukesvis hvis den har stått uåpnet) etter at den har gått ut på dato. Lukt på den, så finner du ut om den er blitt dårlig. Det "vannet" som skilles ut, har ikke noe med det å gjøre.

Ellers kan du lage rømmegrøt (oppskrifter her inne, tror Gerd har en god en) eller en gryterett med masse rømme? Pluss salat med en rømmebasert dressing til?

Gerd sa for siden:

Rømme holder seg leeeenge :ja:

Lag rømmesaus til middagen :ja:
Stek kjøtt og grønnsaker, hell i rømme og la det surre... Nammis :D

kamp sa for siden:

Eggost :)

marjusen sa for siden:

Osteknekkis med rømmedipp er digg. hehe

Fofa sa for siden:

Takker for svar:)
Så jag kan fortsatt bruke den i flere dager??? Det jeg vanligvis bruker rømme til, er som Marjusen sier, til dipp til osteknekkis. Men på den måten tar det jo fort en uke å tømme en boks...

Kamp: hva er eggost??

Idarull sa for siden:

Var noen her inne om brukte en boks rømme et par måneder etter den gikk ut på dato, null stress ;)

Carisma sa for siden:

Bruk den som youghurt med bær, vanilje og litt søtning oppi :ja:

Zincite sa for siden:

Eller riv opp litt agurk og lag tzatziki :)

utolmodig sa for siden:

nå har du sikkert spist middag, men jeg bruker rømme til kjøttdeig. Steker kjøttdeig, krydre med litt salt og pepper. Til slutt har i en boks rømme og putre et par minutter. Valgfri grønnsaker til. Nydelig godt!! :)

Ildern sa for siden:

Bruker den til bl.a. stuet spinat. Bruker egentlig ikke oppskrift, litt hakket spinat og sjalottløk, salt og en god dæsj rømme. Av og til tar jeg litt pepperrotmos i, av og til litt dijonsennep. Veldig godt til fisk.

Fofa sa for siden:

Jippi!!! Masse gode forslag:)
Dersom man kan bruke rømmen en stund etter den har gått ut på dato, så kan jeg jo faktisk teste ut flere av disse forslagene!!
Thanx;)

Brimstone sa for siden:

Åpne kjøkkenskuffen. Hent skje. Spis :D

(Rømmeelsker? Jeg? :p )

Fofa sa for siden:

hehehe...veldig enkel oppskrift den der siste, ja:)
Jeg klarer nok ikke å spise rømme sånn jeg, da...hehe, men ideen var ikke dum:p

todda sa for siden:

Takker for den, den laget jeg i går kveld den var nydelig.

Fofa sa for siden:

Jeg har til nå spist ca halve boksen som dipp til osteknekkis. Tenkte jeg skulle teste ut kjøttdeig stekt i rømme i morgen:D Og vips, så var hele boksen spist!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.