< Tilbake til oversikten

Hva skjer egentlig i Egypt?

Kanutten sa for siden:

Ikke kan jeg geografi, og i allefall ikke politikk. MEN jeg har jo fått med meg at det er krise i Egypt. Det protesteres mot den gamle presidenten og han går sikkert snart av, dog ufrivillig. Men HVEM er det som står på trappene til å overta?? Noen sier at det kommer til å bli muslimsk styre hvilket vil gjøre Egypt mindre tilgjengelig, og samtidig skumlere for andre land (?), mens andre igjen vet ikke hva man kan vente. Hva skjer egentlig?? Noen her som har peil??

LineJM sa for siden:

Det er ingen pr i dag som står på trappene til å overta sånn som jeg forstår det utfra nyhetene. Det er visst heller ikke sikkert at presidenten kommer til å gå. Det det hele koker ned til er at det er usikkert hva som skjer videre og hvem som kommer til å sitte med makta når det hele er over.

Gunnaldo sa for siden:

Vi kan vel ikke gjøre stort annet enn å håpe at det blir et vestligorientert styre som kommer til makten i allefall. Fundamental isam overtakelse i Egypt vil destabilisere hele området.

Kanutten sa for siden:

Ja... Hva kommer til å skje NÅ da??

Jeg hørte på radioen at både USA og Israel likte at Mubarak satt ved makten for han hadde de en viss kontroll over..

OG det de var redde for nå var at det skulle bli et nytt styre som blir værre enn det Al-Qaida og Hizbollah kan bli tilsammen...

christinal sa for siden:

Presidenten har nå gått av og hæren har midlertidig tatt over.
Det hele startet med en gruppe misfornøyde unge som er høyt utdannet men ikke får jobb, fattigdom og undertrykking og diktator tendenser førte til dette.
Hæren skal sitte frem til de kan holde ett demokratisk valg for første gang på 30 år...

aktivjente sa for siden:

Ja- nå gikk altså den kristne diktatoren Mubarak. Egypt har en stor masse med muslimer som er kjempefornøyde, for de ble veldig undertrykket under diktatorstyret (som drev med valgfusk o.l). Imidlertid kan vi nå se at landet kommer inn i et "maktvakum". Det er ingen umiddelbare kandidater som har sagt at de vil overta. Dersom ikke Suleiman innsettes som midlertidig statsoverhode kan dette maktvakumet gi rom for ekstremister. Jeg tror ikke al Quaida opererer så langt vest, men det finnes helt sikkert andre ekstreme grupperinger i de arabiske, nordafrikanske statene.

Jeg tror ikke vi skal spekulere så mye på om Egypt blir lukka for turister... Det er mye verre å tenke på at landet har kristne og muslimske folkegrupper, og at de uten en sterk overmakt kan ende i fæle konflikter med hverandre. Vi har jo sett hvordan slike konflikter kan utarte seg... Det er det USA og vesten er så redde for.

Kanutten sa for siden:

Så det som kan skje er at det går fra et kristent diktatur til et demokratisk muslimsk styre..?

Tror det er mange naboland som er spente nå... + USA da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.