Sage= salvie
Arugula= type salat du også får kjøpt her og heter det samme.
Endevie=endevie
Chard= bete
Sauerkraut=surkål (neppe den typen du får kjøpt ferdig her... inneh. masse karbo)
Scallions=sjalottløk
Dandelion=løvetann (velbekomme)
Dandelion greens=løvetannblader går jeg ut ifra
Spaghetti squash
Beet greens= beet er jo bete/rødbete....
Hearts of palm
string or wax beans= voksbønner, snittbønner
kale=grønnkål
summer squash=sommersquash... ?
brussels=rosenlål
leek=purre
Turnips=turnips
Zucchini=squash
chard = mangold (en salat sak med grønne blader på stilk)
sauerkraut = surkål
collard greens = grønnkål
scallions = løk
dandelion = løvetann
snow peas = sukkererter
dandelion greens = løvetann blader
spaghetti squash = finner ikke norsk ord, tror ikke det finnes noe, den ligner på et gresskar (avlangt lyst gult) og kokt strimles fruktkjøttet som spagetti - nam)
beet greens = rødbetens blader (næringsrik sak)
hearts of palm = gulhvit innerste del av plante, ligner på purre, nøttaktig smak. Vet ikke hva det heter på norsk.....eller om det har noe norsk navn
Nei, det smaker litt søtt på en måte. Det er jo en grønnsak. Her har du et bilde av den. Den kan kokes i mikroen eller i gryte. Så kuttes den i to. Frøene i midten fjernes og fruktkjøttet skrapes ut med gaffel. Det ser ut som spagetti og går fint sammen med alle slags sauser. Jeg har laget den med carbonara saus og min spesielle Agli Aspargi (med reker og asparges). Den er som sagt vanskelig å få fatt i Stavanger. De hadde den på Helgø på Stokka, men etter at jeg i løpet av 2 mnd kjøpte de 4 de hadde har jeg ikke sett flere ! Jeg kan be dem bestille igjen og gi deg beskjed når de er inne !!
Sorry, så at Jicama ikke var kaktusplante likevel, selv om en nettside reklamerte for det. De fleste andre sidene der ute var enig med Nille om at det var noe helt annet.....Skulle vært artig å forsøkt alt dette rare, merkelige, fremmede...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.