100til75 sa for siden:
Sitter her og er litt små sulten, hva kan jeg spise som går fort??
Pleier å spise eple, banan, druer, en gulerot eller yogurt. men nå er jeg helt råd vill... Trenger et tips :confused:
100til75 sa for siden:
Sitter her og er litt små sulten, hva kan jeg spise som går fort??
Pleier å spise eple, banan, druer, en gulerot eller yogurt. men nå er jeg helt råd vill... Trenger et tips :confused:
Jabba sa for siden:
Da tar jeg gjerne litt ost eller pålegg ....
En neve nøtter om du tåler det...
Litt tyrkisk youghurt eller skyr...eller Cottage cheese...
marjusen sa for siden:
er faktisk småsulten nå. glad jeg bakte meg rundstykkene til gerd i dag tidelig, for da blir det ett slik med leverpostei og bacon. nam, nam.
alexsandra sa for siden:
jeg tar ofte osteskiver med majones og eventuel litt kjøttpålegg. ruller sammen,nam nam:)
Hildemor på slanking sa for siden:
Likt som meg:)
Greddy sa for siden:
drikk vann
100til75 sa for siden:
har drukket masse masse vann....
marjusen sa for siden:
Næmmen? Grunnprinsippet til ketolyse er å spise seg passe mett når man er sulten. Ikke døyve sulten med vann. Det er litt mer GR og regel om å ikke spise på kvelden.
Nei, er man sulten skal man spise. Og helst noe godt:D Som feks ost, skinke, nøtter osv osv.
Marius
Gerd sa for siden:
Er du sulten, spis mat!
Er det kort tid fra forrige måltid, så kan det indikere i for lite fett i maten.
Er du i startfasen er det normalt å bli fort sulten.
Uansett, spis mat :ja:
100til75 sa for siden:
Har bakt lavkarbobrød, kan jeg spise det???
Spist d både til frokost og lunsj i dag...
senorita sa for siden:
her går det i pålegg.. roastbiff med majones, et kaldt hardkokt egg etc :P
marjusen sa for siden:
Kommer jo ann på hvor mange KH det er i en skive du har bakt. Og hvor mange KH du har brukt i dag.
For min del har jeg lite KH å bruke på kveldstid om det ikke er planlagt. Så jeg må som regel spise noe med veldig lite.
Men har du bakt lavkarbo brød med 0,5 - 1 kh pr skive kan du vel spise en eller to med masse godt pålegg uten karbohydrater.
Har du ikke noe ost da? Lag osteknekkis. Nydelig. Høvle av noen skiver ost. Krydre dem med godt krydder. Nuke dem i microen 2-3 min.
Avkjøl på rist. Dypp i rømme eller spise uten noe. Kjempe digg!!!!
manne sa for siden:
Jeg pleier å steke opp en eggeomelett av to egg og har gjerne i litt ost og skinke...:)
Greddy sa for siden:
Sult kommer av at cellene i kroppen ikke får seg næring. Ikke fordi man er tom i magen.
Og hvis jeg husker rett så fins det en sticky her på lavkarbo.no på hvorfor det er viktig å drikke masse vann, og det var noe med å "løsne" fettet og begynne å bruke fett som energi. Eller husker jeg feil nå? Når cellene i kroppen igjen får sin tilførsel av energi, så vil kroppen slutte å skrike og man vil slutte å kjenne seg småsulten.
hope10 sa for siden:
Jeg har ikke noe å hjelpe deg med, da jeg er helt ny,men jeg må gjøre noe "feil" for jeg blir ikke småsulten jeg :confused:
Jeg har 2-3 kanskje 4 måltider iløpet av en dag å jeg syns det går veeeeeeldig lang tid igjen før jeg begynner å bli sulten, i forhold til tidligere :o
senorita sa for siden:
det er ikke feil å ikke bli småsulten!! en skal jo ikke gå rundt å være fysen hele tiden. Da har man spist for lite!
Kitt sa for siden:
Link? Bedre forklaring? Et eller annet som kan gjøre at jeg tro/skjønne det der?
Henger nemlig ikke på greip oppe i hodet mitt!:p
senorita sa for siden:
hvorfor rumler det i magen da ?? :P Cellene som burde rumle da ;D
Tinkiwinki sa for siden:
jeg er småsulten nå !!! er det for sent å spise ? (legger meg ca halv 12)
Eller er det bedre å spise litt, enn å legge seg på sulten mage
Charlott sa for siden:
Om du er sulten - spis :D
Kitt sa for siden:
Ikke sant?
Hvorfor blir jeg så sulten at det blir undertrykk i ørene(!!!) og magen føles som et stor, vondt åpent sår om det er cellene som skriker?
Namba sa for siden:
Jeg spiser stort sett 2-3 osteskiver eller noen skiver salami når jeg er litt småsulten, særlig på kveldstid. Da er jeg mett igjen til neste dag.
Gracella sa for siden:
Men de fleste av oss er ikke flinke til å skille mellom det å være sulten og det å være tørst. Så det kan være lurt å ta et par glass vann når man er småfysen. Er man fremdeles sulten, så spiser man. Vanntipset er ikke for å døyve sult ;).
Greddy sa for siden:
www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE&feature=related
Filmsnuttet fra fatheadmovie burde være enkel å forstå. Hør på hva Dr Eades sier.
Det spiller ingen rolle om du har maten i magen, så lenge maten ikke er tilgjengelig for cellene dine, så vil cellene skrike/sende ut hormoner som gjør at du må spise. Og du kjenner det på magen og tenker instinktivt at nå må du ha mer mat. Man kan oppleve å spise et måltid og senere få timer senere bli sulten, nettopp pga næringen fra måltidet ikke ble tilgjengelig for cellene og ble skjøvet inn i fettcellene av insulin.
Forfedrene våres spiste masse fett og kompakt slik at vi trengte ikke å ha store mage/innvoller til å fordøye maten. Og det er ikke volumet i magesekken som bestemmer sulten, men hva maten består av. Fett krever mindre plass, og metter mer nettopp pga den har så mye energi. Mindre innvoller fører til mer blod til hjernen. Noe selveste Poleszynski fortalte oss om hvordan vi mennesker utviklet oss ved evolusjon gjennom millinoner av år.
Nå finner jeg ikke linken på videosnuttet der Poleszynski forteller om dette.
Photobscura sa for siden:
Det med vann er helt riktig!
Det første jeg gjør om morran er å drikke et stort glass vann, da det hender jeg føler meg sulten med en gang jeg står opp, men etter et glass vann går det som regel over i et par timer, hvilket betyr at jeg ikke var sulten, men tørst ;). Det er til forveksling like signaler.
Man skal ikke behøve å bli småsulten når man spiser nok, og spiser nok fett. Om jeg blir såkalt "småsulten", så tenker jeg at det er i forkant av "storsulten", så jeg spiser et ordentlig måltid. Jeg spiser tre ganger om dagen, og småspiser ingenting mellom, gjør jeg det, så stopper vekta opp.
Å sulte på cellenivå, som Greddy beskriver, er jo faktisk en av de viktigste grunnene til at overvektige gjerne er underærnerte. Og det er også helt riktig at det er hormoner som gir oss sultsignaler. Det har blitt forsket ganske mye på sulthormonet de siste årene. Interessante greier :). Det er jo nærliggende å tro at det er magesekken man føler sult i, men det er i tilfelle når man har gått aaalt for lenge uten mat, da kommer det som en slags "hungersammentrekning" i magesekken på toppen av det hele, så du tar vitterlig ikke helt feil, Kitt!
Kitt sa for siden:
Jeg vet jo at jeg ikke tar feil! Er 43 år gammel og kjenner kroppen min. Jeg blir så sulten at det er fysisk utrolig smertefullt!
Og å drikke vann når jeg er sulten resulterer i enda mer smerter og en utrolig kvalme!
EirinBK sa for siden:
kan du spise disse tingene uten å komme ut av ketose da?? Såvidt jeg har lest meg til så er frukt en "fy-ting" på denne kuren.
Når jeg har ramlet ut av ketose så blir jeg lett småsulten innimellom, men ikke på den fettrike kosten jeg har nå.
Greddy sa for siden:
Jeg tror TS mente at hn pleide å spise frukt, men nå kan hn ikke gjøre det og spør etter erstattninger, for å dekke småsulten.
Val sa for siden:
Jeg visste at jeg kom til å bli småsulten på jobb, så jeg pakket med meg en liten boks med omtrent like store biter av gulost, skinke og paprika. Det er godt, og jeg blir litt tørst av ost, så da får jeg i meg vann også:)
kokkemor sa for siden:
Har dere prøvd de små pakkene med bite-size chorizo eller chorizo sticks? De er diggedigg! Må få kjøpt meg noe mer i morgen :sikle:
Husker ikke hvilket merke det er men de er perfekte som snacks!
Zalah sa for siden:
Jeg passer alltid på å ha noen ferdigkokte egg i kjøleskapet. Kjapt, enkelt og godt å skrellet seg et og ta litt majones el. krydder på. Passer alltid på å ha pesto også! 2 halve egg m bittelitt pesto er nydelig!!!
prøvende sa for siden:
Her pleier jeg å lage meg en smoothi om jeg har det travelt og må "spise" i bilen om morgene.
Om kvelden lagere jeg smoothien og sette den i kjøleskapet til morgenen etter, slik at det kun er nødvendig å ta den med seg ut. Kan ikke bli enklere en det.
Ellers så synest jeg rå brokkoli og blomkål en kjempedigg og kan gjerne ha vaskede grønsaker i en pose, i vesken ;)
marjusen sa for siden:
åssen lager du smoothien? Oppskrift? ;)
prøvende sa for siden:
Tar 100 g bringebær, 2 rå egg, 4 ss olivenolje, litt natreen, en skvett fløte og kjør i blenderen til alt er mikset. Om du synest den er litt tykk så kan du spe den med litt vann, men om den skal stå til neste dag trenger du ikke å tilsette vann.
hope10 sa for siden:
Før jeg begynte på dette så brukte vi så mye ripsbær (eller hvilke som helst bær) som i ville ha, så hellte i melk til like over bærene i blenderen, så en dasj sukker oppi, kjør sammen, å spis, å den er nyyyyyyydelig, favoritten til ungene her.
Så den kan kanskje endres til lavkarbo???
Bringebær, så h-melk over, å så en dasj sukrin??? vi må bruke laktosefri melk til våre barn, er det noe jeg kan smake litt av tro???? må sjekke det...
Aftenvandrer sa for siden:
"eple, banan, druer, en gulerot eller yogurt"
Banan, druer og yoghurt er risikofylt å spise, mener jeg. Druesukker er ikke bra hvis du skal være i ketose. Spis heller melon.
Når jeg er småsulten spiser jeg en god neve valnøtter- høyt fettinnhold, moderat protein-innhold og få karb.
Eventuelt en halv avocado med ekte majones, Hellmans, og store reker i lake.
hope10 sa for siden:
Jeg blir ikke småsulten jeg :o Det går lenge mellom når jeg i det hele tatt blir sulten også, å om jeg drikker et glass vann når jeg står opp, så er jeg ikke sulten til frokost en gang:o
Mellon sa for siden:
Prøver å fokusere på at det er skikkelig sult jeg føler, er det det, så lager jeg meg noe skikkelig mat, er det ikke (altså kort tid siden forrige måltid og jeg bare vil knaske noe fordi jeg kjeder meg) så lager jeg en enkel kopp te med litt cocosa i. Orker ikke det der å spise hele tiden lenger, så prøver nå å få i meg godt med mat og fett til hvert måltid, slik at jeg slipper tenke på nytt måltid på noen timer
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.