Megvel sa for siden:
Det er kommet nye kostholdsråd. :eek:
Takk og lov gjelder det nordmenn og ikke kvinner så da er det ikke så galt for meg
tøyser :p
Megvel sa for siden:
Det er kommet nye kostholdsråd. :eek:
Takk og lov gjelder det nordmenn og ikke kvinner så da er det ikke så galt for meg
tøyser :p
Gerd sa for siden:
:ja: Jeg las det.... sukk
Anbefaler maks en halv kilo rødt kjøtt i uken
kamp sa for siden:
eh... hva levde mennesket av før da?
Jeg tror nemlig de spiste ganske mye større mengder rødt kjøtt enn 1/2 kg!
LanoGakkGakk sa for siden:
Tatt i betraktning at vi holder på å overbefolke jorden og gå tom for mat så er ikke tanken å spise mer planter så dum i forhold til at vi får bare så utrolig mye mindre kjøtt igjen for den mengden plantefor disse dyrene må spise for å bli klar for slakting.
Hmm, ble dette forståelig?
kamp sa for siden:
Jepp.
Men da burde de slutte å sprøyte alle grønnsaker så utrolig mye!
Jeg er veldig glad i flere grønnsaker fra thailand blant annet choy sum, kai lan, bok choy o.l. Problemet her i norge er at dem er så sprøytet at jeg kan ikke spise dem. Der nede lever jeg av dem fordi jeg velger dem som er minst sprøytet!
Ildern sa for siden:
Da er det jo bare å gjennomsteke kjøttet, så er det ikke rødt lenger!
Ler litt av min egne, festlige humor
TrillTrall sa for siden:
:lol::lol::lol:
Kari Marita sa for siden:
Gerd sa for siden:
:lol: Dagens!!!
TrillTrall sa for siden:
Med noen små modifikasjoner er de jo ikke så ille egentlig:
Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
Si grønnsaker og bær og kutt ned på frukten så er jo den grei.
Spis grove kornprodukter hver dag.
Alle de frøene vi stapper i oss kan kanskje sammenlignes med grove kornprodukter?
La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
Bytt ut magre med fete. :)
Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
Den er jo grei :ja:
Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
Legg til fett, man kan jo spise både magert og fett og rødt kjøtt er omdiskutert, men bearbeidet kjøtt kan man jo godt begrense om man spiser mye av det.
Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
:nei: Spis smør!
Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
:ja:
Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
Velg vann som tørstedrikk.
Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
Var ikke sååååå grusomt ille eller? Bortsett fra at de fremdeles er i overkant fett-hysteriske.
marjusen sa for siden:
Det er faktisk litt å tenke på i forhold til kjøttmengden som blir anbefalt. Ettersom dette er statens råd så er det liksom litt mer ansvar der.
Det er jo ikke bærekraftig at hele verdens befolkning skal leve lchf. Både i henold til klima, pris osv.
Marius
Zillah sa for siden:
Trur vi godt kan ernære mange på kjøt eg, om det vert gjort på rett måte.
Levealderen på mennesker når de spiste nesten bare rødt kjøtt ,var endel lavere da en nå.Så veldig sunt med alt for store mengder rødt kjøtt tror jeg ikke er bra.:)
Deanna sa for siden:
Det finnes en veldig lang rekke andre faktorer som spilte inn på levealderen. De jaktet mammut til fots og levde i fuktige huler, liksom.
marjusen sa for siden:
Dessuten var dødfødsler og barnedød mye mer utbredt da. Så det drar ned gjennomsnittet ganske mye før.
Det er nok ikke mulig å føde hele verdens befolkning på kjøtt. Det ville nok tatt ALT for mye plass, mange raser ville dødd ut og miljøet ville nok ikke tålt det.
Skrevet mye om bærekraften på LCHF
Kula sa for siden:
Du må huske på at det var en viss underdekning av fastleger i steinalderen. Sykehusene var sparsommelig utstyrt, og legemidler som f.eks. antibiotika var ikke lett å få tak i fordi det var så få apoteker på den tiden - altså i steinalderen.
Det er mange som ikke tenker på dette når man diskuterer levealder før og nå!
Supera sa for siden:
Nåja, det er ikke alltid slik at dyrene spiser mat vi også kan spise. Jeg har ikke mye lyst til å spise gress.
Er det ikke bærekraftig å la kuene spise gress og så spiser vi kuene? Det er mer bærekraftig enn soyaproduksjon for eksempel.
Photobscura sa for siden:
Både kjøtt og korn brennes i tonnevis hvert år for å holde prisene oppe. Dessuten trenges det mye mer grønt i mengde enn kjøtt for å mette. Ja, det er en temmelig infløkt diskusjon, men det går i alle fall på mye mer enn bærekraft. Grådighet i verdensøkonomien, f.eks ...
Dexter sa for siden:
Dette burde vel nesten holde som bevis i retten på at det er korrupsjon inne i bildet?
De som har fremmet disse rådene må nesten være kjøpt og betalt, jeg kan ikke tro at høyt utdannede (?) personer som disse selv kan tro at dette er fakta.
I allefall gjelder det de fleste av disse rådene.
Spørsmålet er kanskje hvem som tjener på at disse rådene fremmes.
-Legemiddelindustrien? Selvsagt
-Matvareindustrien? Hvete f.eks er big business, det samme er sukker og mais.
-Helsevesenet? Vel, de tjener jo på å beholde jobbene sine, og utbygging av helsesektoren er jo en fjær i hatten til politikerne når de får det til.
Vi kan sikkert også ta med de korrupte "ekspertene" som fremmet disse rådene også :)
Greddy sa for siden:
+1
Gurimalla, for en enkel humor vi har! :lol:
trillian78 sa for siden:
Kult at lavkarberne totaldominerer kommentarfeltet da! :heia:
Lillemy71 sa for siden:
Nei nei nei folkens dere misforstår totalt, vi skal spise mye mer fisk og sjømat (herre...nå må dere lese dette her orn'tlig da.....:D)
Det er jo mye bedre at vi fisker tom havet eller evt ødelegger det som er igjen med diverse oppdrettsanlegg.
Når det gjelder hvor mye kjøtt de spiste før (ser spesielt at steinalderen blir nevnt) så husk at de langt fra klarte å felle dyr hver uke, alt tyder på at de lange perioder levde på røtter/nøtter/bær og når de klarte å felle dyr med sine primitive redskaper fråtset de før de i kanskje gikk uten mat. Dette har jeg diskutert med en i fra arkeologisk museum, så jeg tror han veit hva han snakker om.
Lillemy71 sa for siden:
Glemte å si at jeg egentlig tar rennefart og d***er i disse rådene. Jeg lever sånn som jeg lever og koser med med det. Alle skal vi vandre heden en dag og det er bedre å kose seg og nyte livet mens vi kan, enn å sitte å knurpe på knekkebrød og gulerøtter for kostholdsrådene sider så.
Vi vet vi har i dag men ikke hva vi har i morgen, så nyt det røde kjøttet, fløten og smøret mens dere kan. ENJOY!!
Deanna sa for siden:
En ting er å nyte kjøttet, men mer nyter jeg overskuddet og energien kostholdet gir meg. Samt at jeg ikke trenger planlegge frem til neste måltid hele tiden. Hvis det stjeler ti år av en skranglete alderdom, så kjenner jeg at det er noe jeg kan leve/dø med.
langaard sa for siden:
Ja:) ikke sant:) Jeg kan steke kjøttet helt grått hvis jeg vil:lol::lol:
jvb sa for siden:
Rapporten som ligger til grunn for Nasjonalt råd for ernæring sier blant annet følgende:
"There is no justification for the recommendations of very low carbohydrate diets in persons with diabetes (see recommendation for fat) - grade b" (jvb:grade a er mest pålitelig) (side 379)
Så her er det bare å justere insulinpumpa og hive seg over kneippen^w neinei grovbrødet :)
lifejack sa for siden:
Hentet fra fremtidens kostholdsråd:
"Max 500g grått kjøtt i uken":D
Ja enig i det.:)
Ja er enig i det.:)Tror egentlig ikke det er så farlig å spise rødt kjøtt heller egentlig.Ihvertfall ikke i moderate mengder.:)
marjusen sa for siden:
Se alle kommentarene under artiklen. Må jammen meg si det ikke er mange som er enige med de offisielle rådene. hehe
go lchf!
Supera sa for siden:
Huff, det er rett og slett tragisk! Det blir jo som å oppfordre de med laktoseintoleranse til å spise eller drikke meieriprodukter. Og faktisk verre med diabetikerne fordi høyt blodsukker gjør så mye annet galt i kroppen.
LanoGakkGakk sa for siden:
www.youtube.com/watch?v=2bU8Gg6mRiU
En kjøttfri dag.
Hexehylet sa for siden:
Godt sagt Deanna !!
Photobscura sa for siden:
Dette forklarer kanskje litt?! Vi går ikke framover, vi går bakover! :rulleøyne
Deanna sa for siden:
Ingen grunn til å endre på ting som enda ikke har virket.
Zillah sa for siden:
Rofl!!!
Supera sa for siden:
Haha, Meyer er jo en kronidiot! Faktaene klasker ham i panna, men han velger likevel å ignorere dem:
"Det er ikke riktig at kreft bare øker og øker. Men kreft, som så mange andre kroniske sykdommer, øker med økende alder. Derfor blir det også flere tilfeller på grunn av flere eldre. Men vi ser at både hyppigheten og dødeligheten av viktige krefttyper er nedadgående hos middelaldrende. Dessuten oppdager vi jo flere tilfeller enn før, fordi vi screener blant annet for brystkreft. Det har også betydning. Vi har dårligere tallgrunnlag for diabetes. Men her har nok vektoppgangen i befolkningen mye å si. Og for hjerte- og karsykdommer har det jo vært en formidabel bedring, sier Meyer."
Jeg leste en plass at det er flere som dør av diabetes enn av hjerte- og karsykdommer nå! Jeg vet ikke om det stemmer, men i så fall kan det ikke være langt unna.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.