< Tilbake til oversikten

Barn og lavkarbo?

Svima sa for siden:

Dette er kansje et dumt spørsmål, men hvordan gjør dere det med barna?
Jeg har en sønn på 8 år og er redd han vil få det samme problemet som meg. Han har anlegg for å legge på seg.
Jeg lager "litt anderledes" mat til han.
Jeg klare ikke alltid å styre det han spiser. Han er på skolen, sfo, besteforeldre, venner osv. Da vil det alltid bli en kombinasjon av lavkarbo/mye fett og vanlig mat med brød, poteter, sukker ol.
Jeg har selv slanket meg "hele livet", og ønsker ikke å introdusere han i dette h....
Jeg fokuserer selvfølgelig på sunn mat, men lager dere alle eks. 2 middager?

oppavsofaen sa for siden:

Han spiser knekkebrød eller vanlig brød til frokost, kvelds og i barnehagen (om han ikke vil ha egg sammen med meg). Ellers spiser han lavkarbomiddag sammen med meg!:) Salat, fisk/kylling/kjøtt har han ikke vondt av!:) Frukt har jeg så og si aldri i hus, men det spiser de mye av i barnehagen.

Svima sa for siden:

Min sønn spiser også brød, knekkebrød ol. til frokost og kveld, men det blir mye kremfløte, rømme, smør ol. i div sauser.
Jeg bruker mye broccoli/blomkål mos m/fløte og smør til middag. Han elsker dette, men blir vel litt drøyt sammen med eks. poteter?
(det er flere i fam. som ikke er på lavk.)
Jeg mener ikke å lage problemer, men lurer bare på hva andre gjør?:)

marjusen sa for siden:

har jeg lurt litt på også. blir vel kanskje litt vel mye fett i kostholdet vårt når dem spiser så mye kh utenom:)

oppavsofaen sa for siden:

Tja, jeg pleier kanskje å gi han litt mindre saus. Men tenker det er ikke så farlig om han får i seg litt fett til middag. Min sønn er veldig småspist generelt sett da, hadde vært annerledes dersom han hadde vært litt smålubben og jeg måtte være på vakt. Tror ikke barnet ditt tar skade av at middagen er litt feit, ihvertfall ikke hvis du øker på med grønnsaker, og begrenser sausen på middagsfatet!:)

Svima sa for siden:

Hei
Nei det er ikke farlig å få i seg litt ekstra fett, men når man er "litt lubben" fra før skal det ikke mye til før det blir galt.
Takk for tråden. Skal lese den seinere i kveld.
Foreldremøte venter.:)

Bestemamma sa for siden:

Men hva med å gi barna mer proteiner i kosten hjemme? Masse proteiner, litt fett og noe karbohydrater skulle egentlig gå greit for et barn som ikke skal slankes......:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.