Nå har jeg holdt på med lavkarbo i en årrekke, men etter å ha mistet 10 kg +/- 2-3 kg har vekten stått stille.
Den går litt opp i feriene og ned igjen mellom, men stopper på samme sted.
Selv etter lange perioder på null karbohydrater har vekten stått mer eller mindre stille.
Blodtrykket mitt holder seg også jevnt høyt, jeg hadde håpet dette ville reduseres noe, men det har ikke skjedd stort enda.
Jeg tror jeg kan ha funnet ut årsaken eller årsakene selv.
Jeg har spist mye proteiner i form av kjøtt og ost (Norwegia og Jarlsberg)
Det spekuleres i om melkeprotein i seg selv kan heve blodsukkeret mer enn vanlige proteiner fra kjøtt, og siden jeg spiste ca. noen hundre gram ost pr. dag blir det jo mye melkeprotein.
Nå har jeg kuttet ut melkeprodukter helt og holdent, med unntak av en fløteskvett for å lage litt saus, inkludert mer grønnsaker og etter litt over en uke ser vekten ut til å løsne litt. 2 kg er borte :)
Kan det være så enkelt som at melkeproteinet er synderen?
En ting jeg merket med en gang jeg gikk over til lavkarbo var at magen min roet seg ned, sluttet å få vondt og halsbrannen forsvant.
Men jeg har aldri reagert merkbart på ost, men ved nærmere ettertanke føler jeg meg egentlig bedre uten.
Men det er vanskelig å sette fingeren på det :)
Det er ikke alle som har evne til å spalte melkeprotein, på grunn av manglende enzymer i kroppen. Jeg er en av de :(. Ikke bare får jeg vondt i magen, og vekta stopper opp, ost i en viss mengde gir meg flassende og sviende utslett i ansiktet, veldig lite ålreit!
Om proteinet ikke kan spaltes på vanlig måte, så antar jeg at det blir omgjort til glukose i stedet for, uten at jeg vet sikkert.
Jeg ville ellers ha bytta ut fløten med seterrømme/creme fraiche, fordi syrninga i de visstnok skal gjøre det lettere å fordøye.
Skal bytte ut fløten med rømme neste gang jeg lager saus. Takk for tipset :)
Det at melkeproteinet muligens blir til glukose ville kunne forklare at jeg har hatt trøbbel med å komme inn i ketose, selv på null karber.
Og hvis jeg skulle komme inn i ketose, gikk jeg veldig lett ut igjen.
Kanskje jeg også skal prøve å kutte melkeproduktene. Jeg har vært 21 dager i ketose, kun gått ned et kilo. startet uten melkeprodkter da gikk jeg ned 2 kg på en uke etter det opp et kg og står fast der. Kan det være andre ting?? er det vanlig å stå fast en stund??
Jeg begynte på 78.5 skal ned i 55-60 ca. Jeg gikk på steinalderdietten da gikk jeg ned 16 kg på 20 uker, hadde vel forventet det samme her, men da spiste jeg ikke så mye fett og aldri et eneste melkeprodukt. Jeg skal prøve uten melkeprodukter nå og se hva som skjer:)
hjelper det å kutte ut litt, eller må alt av melkeprotein bort, hvis det skall ha noen effekt? Jeg har ikke merket noe problem med dette - men er greit å vite, itilfelle det skulle stagnere en gang :)
Dette er veldig individuelt, altså, og jeg for min del, om jeg hadde tålt meieriprodukter (har i grunn aldri tålt vanlig melk, f.eks) så hadde jeg spist ost og mat med fløte i med den største glede, så om det beriker kostholdet, ikke kutt det ut med mindre dere har en skjellig grunn til det ;). Matglede er viktig! Med det sagt er det ikke bra å fråtse i noe, så man må jo ikke pøse på med fløte og ost!
Ellers skal visstnok dette fungere (jeg tenker på for min egen del til litt nødssituasjoner), bare synd det er så innmari dyrt.
Hmm det er litt merkelig, men jeg føler et slags sug etter ost nå som jeg har kuttet ut ost og egentlig alt med melk i.
Nesten som da jeg gikk over på lavkarbo første gangen. Da ville jo kroppen ha sukkeret sitt, naturlig nok. Det var jo det eneste den kjente til.
Kan melkeproteinet virkelig påvirke meg så markant? I såfall er det jo ikke rart vekten og blodtrykket har stått stort sett rolig den siste tiden/årene :)
Jeg har etter litt forskning funnet ut at jeg har hatt rimelig lite kalium i kosten. Det jeg har fått i meg er hovedsakelig fra kjøttet jeg har spist. Det har blitt lite grønnsaker, desverre. (Jeg åt ost til istedet)
Men det er forandret nå, da jeg spiser grønnsaker til, samt rå gulrøtter er godt hvis man vil ha noe å tygge på mens man surfer rundt. (Inneholder mye kalium)
Planen er å få i seg de anbefalte 3-3,5 grammene hver dag, men skal regne litt mer på det i tilfelle det fremdeles blir for lite fra maten.
Kalsium tror jeg at jeg har nok av som det er, men jeg hadde nok heller magnesiummangel da jeg led av kramper i legger og problemer med å falle til ro når jeg la meg. Det ble verre da jeg tok kalsiumtilskudd, men ble borte da jeg tok magnesiumtilskudd.
Men siden jeg kutter ut ost/melk, kan det sikkert bli behov for å ta kalsium også etterhvert :)
Også prøver jeg selvsagt å få i meg masse fett i hvert måltid :)
Hvilken blogg?
Og er det snakk om hvilken som helst kvinne i hvilken som helst størrelse og på hvilket som helst aktivitetsnivå? Om ikke: Et dårlig råd! Nå må folk slutte å anta at man helt uavhengig av diverse faktorer kan gi råd om direkte antall kalorier, altså!
Bloggen du selv linket til. Det er hun selv som skriver det. Jeg er enig i at å si et tall som skal gjelde for alle kvinner uansett høyde og kroppsbygning er ugrundig arbeid.
Sånn. Annika Dahlqvist sin blogg, som Dexter linket til, ikke Photobscura. :) Det med kaloriene nevnes kun som en slags absolutt siste løsning, og jeg oppfatter fra hvordan det formuleres at hun mener 1300 er absolutt laveste grense for kvinner. Jeg synes ikke det ser ut som om hun anbefaler det - hun foreslår jo heller å være fornøyd med kroppen slik den er, dersom riktig kost ikke gjør susen i seg selv. :cool:
Melkeproteiner er nok uten tvil en årsak, og jeg opplevde en form for abstinenser og et sug etter ost da jeg sluttet med det. (Hakket over bare å ha veldig lyst på) Vekten gitt muligens litt ned, men strittet imot.
Men annen ting som jeg ærlig talt helt hadde glemt av var at jeg drakk mye Pepsi Max. Da jeg så en kommentar her på forumet om at kunstig søtning kunne lagre væske i kroppen fikk jeg en liten "aha-opplevelse" og kuttet ut hele Maxen.
Abstinensene jeg fikk da jeg kuttet ut ost var visst bare smågutten i forhold til dette. Jeg har vært uttafor og hatt et kraftig sug i nesten en hel uke nå, og de to første dagene forsvant litt over en kilo ut som væske.
Nå er fire kilo borte inkludert den literen med væske, og det er nesten som at kroppen har våknet fra dvalen den har vært i de siste årene :)
Jeg har lest mye om aspartam, men merkelig nok aldri sett noe om eventuell avhengighet. Mulig jeg var i fornektelse og ubevisst overså det?
Uansett blir det spennende og se om ting virkelig løsner nå :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.