Du trenger:
ca 1/2 medium stor sellerirot (jeg aner ikke hvor stor en medium stor sellerirot måtte kunne være men jeg brukte noe over 1/2 kg om jeg husker rett.
1 bolle vann med litt sitronsaft i
1 liten løk
olivenolje og smør
salt og pepper
350 ml fløte
100 ml soyamelk eller vann(kan sløyfes)
50g parmesan
Varm ovnen til 180C
Del sellerirota i fire, rensk og del hver bit i skiver på 3-5mm, oppbevar skivene i sitronvannet så de ikke blir brune
Rensk og skjær løken i tynne skiver og stek den forsiktig i olje og smør til den er blitt gylden. Dette kan ta opptil 20 minutter og trikset er å gjøre det langsomt til løken nesten smelter.
legg et lag med sellerirot i bunnen av en ildfast form og strø over litt av løken og salt og pepper.Gjenta med et nytt lag sellerirot osv, avslutt med sellerirot på toppen.
Hell fløten over forma til det nesten når toppen.
Strø over godt med parmesan.
Stek i ca 45 minutter til den er gylden og boblende og sellerirota er mør.(prøv med en kniv eller gaffel)
Tror ikke du trenger å steike løken før du har den i forma, og da sparer du litt arbeid. Har laga fløtegratinerte poteter tidligere, da har jeg brukt å legge løken oppi rå. Synes det er litt godt med hvitløk i også. :p
Her om dagen laga jeg fløtegratinerte søtpoteter, litt flere karber, men godt med litt variasjon av og til. :)
Dette skal vi ha til middag i dag, og koteletter. Men jeg gjorde det på en litt annen måte jeg. Steketid og slikt blir noenlunde det samme. Men jeg har ikke hatt løk i min, og krydret med salt, pepper og litt sitronpepper. Fløte over, og masse ost på toppen. Slik jeg tidligere gjorde med mine fløtegratinerte poteter :-) første gangen jeg lager dette, så håper virkelig dette blir snadder! Sellerirot fries var jo sinnsykt godt! Så neste forsøk blir da sellerirot-mos ;-)
Lagde dette i dag! :sikle: Det ble himla godt! Endelig har jeg funnet noe jeg liker som kan erstatte poteter. Jeg klarer ikke smaken på blomkålmos, men dette var skikkelig digg!! Har i tillegg mye hvitløk oppi.. Jeg skal også sjekke sellerimosen. :ja:
Lagde denne på nytt igjen i dag. Hadde i tillegg til det andre litt estragon. Himmel så godt det ble!! :sikle: Det ble enda bedre enn den varianten uten estragon. ANBEFALES!! :heia:
Jeg hadde jarlsbergost oppå etter halve steketiden.
Denne er veldig forenklet uten løken. Bare sellerirot i staver, salt, pepper, hvitløk, estragon og fløte. Hadde ost oppå etter halve steketiden. :sikle: HAr virkelig funnet en favourittgrønnsak!
Jeg skal lage moussaka senere i dag med sellerirot i stedetfor potetene. :sikle:
Det ble ganske godt :) Tror jeg hadde i litt for mye fløte, for den ble ganske flytende. Stekte den mye lenger enn 45 min da. Ellers hadde sellerien blitt litt hard selv om jeg skar veldig tynne skiver.
Helt utrolig godt. Men har laget en egen liten vri, synes det ble så mye fløte for å dekke alt, og at det ble veldig tyntflytende. Så jeg koker det opp først. Da kan jeg røre i det, og trenger ikke på langt nær så mye fløte. Jeg har også ost på toppen. Og hvitløk i. mmmmmm. Også utrolig godt dagen derpå.
Jeg har brukt minimalt med både sellerirot og squash tidligere. Nå de siste månedene har jeg spist enorme mengder :p Til middag i dag skal vi ha norwegian fries som tilbehør. Det er da til informasjon fritert sellerirot ;) Blir nok en fløtegratinert variant av det i løpet av påsken og ja!
Hvordan ser man at selleriroten begynner å bli dårlig? Min har fått en del slike sorte prikker på der den er delt (fikk tak i en halv på REMA). Kan jeg bare skjære bort det ytterste laget da?
Laget min egen vri på fløtegratinert sellrirot i dag og det ble knallgodt.
Selv mannen og junoir spiste uten å protestere :D
Kuttet sellerirot i små terninger, og la d i en liten ildfast form. Hakket opp 2 hvitløkfedd og strødde de over, hakket opp litt purreløk og la oppi. Delte en liten blomkål i små buketter og la i. Stødde over litt salt og pepper.
Helte over en boks fløte og la jarlsbergost på toppen.
Stekte det på 200 grader i varmluft til selleriroten var passe myk og osten gyllen. :p
Det var så godt at jeg nesten fikk dårlig samvittighet. Er man helt sikker på dette med sellerirot:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.