< Tilbake til oversikten

Kakao?

boble sa for siden:

Tenkte på noe som kanskje er godt.:lol:
Skulle ha prøvd det ut,men har ikke mørk sjokolade i huset.
Altså:
Hvis man smelter litt 70 % sjokolade i litt vann i en kjele og heller i en passe mengde fløte +litt vann så det ikke blir altfor mektig,så får man jo god gammeldags varm sjokolade.
Kanskje trengs det litt søtstoff,og,ikke vet jeg.

Tror dette blir rimelig mektig,men det er jo godt en gang i blant det også.:p

Gi tilbakemelding hvis noen prøver,da.Så får jeg sett om denne ideen min har noe for seg.
:D :D :D

magdalena sa for siden:

Har ikke prøvd dette,men etter en kald dag ute pleier jeg å ta meg en kopp confecta kakao.Den er søtet med søtningsmidler..Kjempegodt med litt krem/fløte opp i:)

lillemy sa for siden:

Det hørtes veldig deilig ut. Legger ved en link så kan man se hvilke typer som finst og næringsinnholdet i dem

www.confecta.com/

Albertine sa for siden:

Nå fikk jeg veldig lyst på kakao...husker at jeg brukte å kjøpe den som hadde appelsinsmak, den var bare helt digg!

Nooria sa for siden:

Hvorfor fløte og ikke melk?

mofe sa for siden:

Ja, det lurte jeg også på :ja:

Nille sa for siden:

Bedre smak ??
Lettere å piske fløte enn melk ??

:snill:

Anne sa for siden:

Kakao m/pisket krem...det er lenge siden det....:cool: Drømme

lillemy sa for siden:

Forde det er mindre karbohydrater i fløte enn melk.

LilNoor sa for siden:

Men dette gav meg en ide om å lage sjokolade mousse. :sikle:

lillemy sa for siden:

Du kan lage det av Heistad sin lav kalori sjokolade pudding. Jeg bare pisker litt krem og tar i litt pulver. Veldig godt og lett og lage. Men husk det er viktig å ikke overdrive da stopper vekten opp

boble sa for siden:

Det er ca dobbelt så mye karbohydrater i h-melk og enda mer i lettmelk.Men for all del,det er jo opp til hver enkelt.
Trodde ikke melk var litt fy på lavkarbo,jeg.
Mulig misforstått.
???

Muskat sa for siden:

Det går også an å lage kakao av pulverkakao og søtstoff, slik som oppskriften er på kakaopakken, bare erstatt sukkeret med søtning i korrekt forhold. Da blir de eneste karbohydratene det som kommer fra melken.
[font=Verdana][/font]
Mmmmmmmm
[font=Verdana][/font]
De der confekta kakaopulver pakkene hender det at jeg blander i kremfløte og pisker, og så har jeg sjokoladekremen over frukt eller bær, når jeg er helt desperat altså. Sånn som i går. Og da slåss tenåringene om det jeg ikke bruker. Så jeg må alltid lage nok til tre.
[font=Verdana][/font]
Muskat

magdalena sa for siden:

Nettopp,mindre karbohydrater,så blir smaken mer fyldig med fløte.Må jo bruke det når det er lov,vet dere.:p

Confecta sin er veldig god,har funnet to typer her,en med choco melk og en med choco caramell.Den første holder jeg best av,men flere av disse om dagen er ikke godt,men for kosens skyld er det absolutt fullverdig erstatning til kakao.Men husk nå at det er Aspartame i det,og det er ikke gunstig for alle som skal ned i vekt..

Fjonken sa for siden:

Her sitter jeg med en confektapakke foran meg og det er da vitterlig sukker i de da. Lactose og Glukose. Og nesten 6 karber pr kopp ferdig drikke hvorav brorparten er sukker. Nei, ikke noe confekta på meg nei..

themonk sa for siden:

Hmm... Sånn jeg har forstått det er Confecta kakao et lavkalori-produkt, og ikke et lavkarboprodukt. Det er masse sukker i det.

Vi fikk noe gratis confecta-kakao en gang. Det smakte helt grusomt, og ingredienslista er lang som en vondt år. Jeg tror ikke det er meningen at man skal putte sånne ting i munnen. :rolleyes:

...men hvorfor ikke bare drikke vanlig kakao? Det er ikke mer enn 13% carbs i ordentlig bakekakao. Med H-melk og stevia blir det ikke det aller verste. Valrohna-kakaoen er det enda mindre carbs i... og den er veeeldig god. :)

Nille sa for siden:

Har ikke prøvd bakekakao, men vanlig Freia kakao smaker ikke like godt som kakao laget med 50/50 melk & kremfløte og Valrohna 100% kakao + evt. søtstoff... namme !

Aadi sa for siden:

Nille ?

Hvor kjøper man den kakaoen ?

sirimor sa for siden:

Ja det lurer jeg på også.

Nille sa for siden:

Jeg har kjøpt min Valrhona i en butikk som heter "Dropsen". De har konfekt og sjokolade i alle farger og fasonger. Men den finnes kanskje bare i Stavanger og på Kvadrat (Sandnes). Den koser 70-80 kroner for 250 gram. Litt dyr kanskje, men en bruker jo ekstremt lite hver gang da ! Den er jo 100 %.
[color=purple][/color]
De har den HER i Oslo og kanskje de sender til andre deler av landet også ?
Og DISSE sender iallefall.
[color=purple][/color]
Hvor den fås kjøpt i andre deler av landet er ikke godt å si.

themonk sa for siden:

Her for eksempel: www.teaandcoffee.no/presenter.asp?idKategori=16&idProdukt=403&idRotKategori=47

Har sett det i en del kaffesjapper. Jeg er enig i at den er myyyye bedre enn vanlig kakao. Men det er faktisk ganske stor forskjell på de billigere kakaoene også. Regia Bake-kakao er den mildeste og beste. 100 spenn for en boks kakao er jo ikke akkurat gratis.

themonk sa for siden:

Søren... for treig der. :)

nøtta sa for siden:

jeg har aldri skjont dette med 100 prosent kako , trodde alle bakekakaoer (og drikke) var 100 prosent :confused: (altsaa ikke nesquick og saant da :p)

Her er staar det 100 prosent kakopulver paa mange bokser men de er ikke dyrer enn de det ikke staar noe paa :confused:

themonk sa for siden:

Hehe. Ja, kakaopulver er 100% kakao. Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til noen kakaoer det står 100% på. Det sier seg jo nesten selv. :rolleyes:

Nille sa for siden:

Hvorfor skiver de det ikke på om det er 100% kakao lurer jeg på. Det måtte jo være flott markedsføring ? Men det får de bare gjøre om det ER 100%. Mange kakaopulver er ikke ren kakao. De er tilsatt hjelpestoffer og diverse. Noen er også tilsatt sukker eller er ikke laget av kakaobønner men av tørket sjokolade.
[color=purple][/color]
Noe jeg har lurt på: Alle kakaobønner har samme farge. Hvorfor er bakekakaoen lysere i fargen og smaker mildere liksom ? Konsistensen er også "tørrere" og mer pulveraktig enn f.eks. Valrhona som er litt "tett" i konsistensen.

nøtta sa for siden:

hm .... hvis ikke Nille har svaret da gir jeg opp :D

men altsaa Nille du kjoper dyr kakao fordi den ikke er tilsatt noe ? saa da er det ikke noe vits og kjope kako her nede ? (themonk jeg bor i frankrike skjonner du derfor har de andre produkter)

ogsaa lurer jeg paa om jeg skal kjope noen lindt 99 prosent .... kjekt og ha :D

themonk sa for siden:

Det er stoor forskjell på kakaobønnene. Det finnes flere ulike sorter kakaobønner. Den mest sjeldne (Criollo) er nesten helt hvit. Deretter er det avhengig av hvor mye bønnene blir brent. Grunnen til at bakekakaoen er lysere er sannsynligvis fordi den ikke er like kraftig brent. Lindt-sjokoladene er f.eks veldig mørkbrent. Konsistensen har nok også med et eller annet ledd i produksjonen å gjøre.

themonk sa for siden:

I Frankrike er det jo sannsynligvis et godt utvalg i eksklusiv kakao og sjokolade. Når du har muligheten til å kjøpe andre merker, så ville jeg styrt unna Lindt. Hvis du finner en eller annen gourmet-butikk eller en kafé som selger sjokkis, så er det godt mulig at de har et gedigent utvalg.

nøtta sa for siden:

oj styrt unna lindt , men Nille sverger jo til lindt :confused:

themonk sa for siden:

Men her i Norge er det stort sett Lindt som er lettest tilgjengelig. Valrhona kan man også få tak i noen steder. Amedei ett sted i Oslo, og Domori ett sted i Bergen (mener jeg å huske det var).

Dersom du har tilgang på et større utvalg så kan du smake på litt forskjellig sjokolade og finne hvilken DU liker best. Ingen av oss har fasiten på hva som er god smak, det er jo veldig relativt. Hvis jeg skulle komme med noen tips så kan jeg jo si at du bør smake Bonnat, Valrhona og Michel Cluizel. Disse tre er franske merker, og bør være mulig å få ta i i Frankrike. :)

Nille sa for siden:

Takk for tillitten Nøtta, men du må ikke gi opp fordi om jeg ikke har svaret vettu ! ;)
[color=purple][/color]
Jeg kjøper dyr kakao først og fremst fordi den smaker best. Jeg er sikker på at de har den i Frankrike, - det er logisk, siden det er et fransk merke ! Den blir produsert i Lyon....:) Gå inn HER og velg "list of sales outlets" , velg France og region og vips så har du masse utsalgssteder nær der du bor. Det gjelder sjokoladen også.
[color=purple][/color]
Ikke kjøp Lindt 99% enda, og OM du skal kjøpe 99% så velg en annen ! Du bør være vant til, VELDIG vant til veldig mørk sjokolade for å kunne sette pris på en 99%. Jeg har til og med en Michel Cluizel 99% og den smaker like ille for meg.
[color=#800080][/color]
Er det spise sjokolade så velger jeg Lindt 85% fordi den er lettest tilgjengelig og ikke nødvendigvis fordi den er best. Freia har også en 86% men den gir meg søtsug (alle Freia sine gjør det - kan ikke spise bre en rute da....).
Men jeg har jo nettopp spist opp lasset jeg fikk av min sveitsiske venninde - Sprüngli sjokolader. De er knallgode, men i smak er Valrhona den beste. Jeg må kjøre et stykke for å kjøpe den, men jeg kan få dem i mange forskjellige varianter.
[color=#800080][/color]
Lindt er helt OK og anerkjent sjokolade i "sjokoladeland", men smaken er som baken vet du..... Det en liker er ikke nødvendigvis det en annen liker.
[quote=the monk]
Det er stoor forskjell på kakaobønnene. Det finnes flere ulike sorter kakaobønner. Den mest sjeldne (Criollo) er nesten helt hvit. Deretter er det avhengig av hvor mye bønnene blir brent. Grunnen til at bakekakaoen er lysere er sannsynligvis fordi den ikke er like kraftig brent. Lindt-sjokoladene er f.eks veldig mørkbrent. Konsistensen har nok også med et eller annet ledd i produksjonen å gjøre.
[/QUOTE]
[color=#800080][/color]
Takk skal du ha :D

Helene sa for siden:

Du nøtta, hvor ble det av de pusekatt sjokoladene vi snakket om? savne :rodme:

nøtta sa for siden:

atte jeg har ikke funnet den, den er jo belgisk ..... :( men jeg har funnet hvitsjokolade med notter med 37 khd per (woooow skummelt naa spurte du meg akkurat paa msn om pusekatt sjokkisen) men ihvertfall freia bringebaer er jo 36.5 og saa kalt lovlig ogsaa har de andre nottesjokkiser her med samme khd tall men det er fordi det er store notter da .....

men jeg leter fortsatt :cool: hvit sjokkis med 28 khd per 100 g dromme

Helene sa for siden:

har ikke funne noen sjokolader i norge som smaker så godt som pusekattene jeg fant i belgia :(

Helene sa for siden:

se her nøtta:
France
Le Perreux
102, avenue Charles de Gaulle
F-94170 Le Perreux s/Marne
Phone: +33-(0)1-43.24.10.10
Paris / Haussmann
114, Boulevard Haussmann
F-75008 Paris
Phone: +33-(0)1-45.22.33.49
Paris / Saint-Antoine
13, rue d'Aligre
F-75012 Paris
Phone: +33-(0)1-43.40.34.45
Strasbourg
2, ruelle des Pelletiers
F-67000 Strasbourg
Tel: +33(0)3-88 52 02 44

her kan du gå å kjøpe :P:P

kansje jeg skal begynne å vudere å impotere.

Fjonken sa for siden:

En annen ting som er verdt å ta med seg ang kakao er hvor mye fett som er igjen i pulveret. Fra kakaobønner utvinnes jo som kjent kakaosmør også. Der det er en ørliten andel mer smør igjen i pulveret blir smaken mildere og pulveret mer kompakt.. ikke sånn florlett liksom.

Nille sa for siden:

:ja: det er derfor Valrhona er så bra tror jeg. Støøre andel kakaosmør i .... :)

Karin sa for siden:

Men for å gå litt tilbake, så har Confecta kommet med en 70 %-kakao. 2,3 g karber per kopp hvis du bruker 2 dl vann. Jeg hiver gjerne en dæsj fløte på toppen, da smaker den innmari godt! Men litt mer karber, da - sikkert ikke mer enn et gram eller to. Har ikke regnet på det.

Tanken på å smelte sjokolade og ha i vann/fløte - ja, dette har jeg gjort mange ganger. Det er helt digg. Smelte litt 85/86/87% sjokolade i litt vann, ha i mer vann, blande i fløte (evt pisket fløte på topp) - kjempegodt. Kan søte litt hvis man ikke er vant til så mørk sjokolade. Evt bruke 70 %.

Vi har en tradisjon i familien med varm sjokolade med krem på julaftens formiddag - jeg har lagd MIN variant de siste to årene.

SjokoMons sa for siden:

Nå blir jeg frustrert!

Er det noen som kan fortelle meg hva som stemmer her? På Confecta står det 12,6g karbohydrater per 100g, men Valrhona oppgir i "serving size" noe som vil si per 40g er det 18g karbohydrater! betyr ikke det at det er MYE mer karbohydrater i Valrhona?:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.