< Tilbake til oversikten

Svake blødninger nedentil, den siste tiden

Kanskje sa for siden:

Jeg vet ikke om dette hører hjemme her, men de siste par ukene så har jeg hatt svake blødninger nedentil. Ikke så ille at jeg må bruke bind eller tampong, men jeg får rosa på papiret når jeg trørker meg.

Det som er litt spesielt er at jeg ikke har hatt mensen de siste tja, 3 årene, fordi jeg går på p-sprøyten. Jeg skal ha ny sprøyte i februar.

Jeg lurer litt på hva det er som gjør at jeg blør? kan det ha noe med lavkarbo / ketose å gjøre? :confused:

Jeg har ikke smerter eller noe sånt. Bare plagsomt å blø litt hele tiden .... og så frister det ikke med sex liksom ...

ninasov sa for siden:

jepp, det kan ha med lavkarbo og gjøre... kroppen ordner visst opp i hormoner og det som er.. jeg har blødd 2 dager nå, (ikke sammenhengende)og jeg går også på p-sprøyten...

TrillTrall sa for siden:

Det kan ha med ketolysekuren å gjøre, lavkarbo gjør at kroppens hormoner kommer på banen igjen og mange opplever å få igjen mensen etter flere år. Mange får også mensen igjen selv om de går på hormon-prevensjon og ikke har hatt den på lenge også.

Men det kan sikkert også skyldes at effekten av p-sprøyta er svekket kanskje?

alexsandra sa for siden:

jeg går på p-sprøyte og lavkarbo:eek:
håper jeg ikke opplever og få blødninger. har ikke hatt mensen på aldri så lenge.
flott at andre deler erfaringer om dette:)
men jeg kan ikke tro at virkningen svekkes hvis man passer på og ta den når man skal. men det er noe jeg tror og kan ikke utale meg om noe annet før det er noen som kan svare helt sikkert
men kunne vært lurt og spurt legen for og være på den sikkre siden

Bestemamma sa for siden:

Mange som går på P-sprøyta mister ikke mensen i det hele tatt .........

Kanutten sa for siden:

Jeg opplevde omtrent det samme for en tid siden. Her kan du lese om andres erfaringer om akkurat det samme.

Kitt sa for siden:

I denne tråden kan du lese om p- sprøyter og blødninger og så og si alt annetsom har med sånt og lavkarbo å gjøre!;):)

Idarull sa for siden:

Det var sånn jeg hadde det også! Hadde det igjen litt uregelmessig etter jul fordi jeg spiste mer karbo. Nå er den som normalt :) jeg går på p-piller og aldri har jeg hatt mellomblødninger.

Kari Marita sa for siden:

Jeg bruker p-sprøyte og har mistet mensen helt.Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg opplevd 2 små blødninger.Håper ikke den kommer tilbake,for godt å være kvitt den.;)

Kanskje sa for siden:

Men er det ekte mens, altså med eggløsning, eller er det blødninger av annen grunn som kommer innenfra?

Bestemamma sa for siden:

Eggene forsvinner jo, så det er vel en eggeløsning. De blir bare ikke befruktet. Om det ikke hadde vært eggeløsninger kunne en jo ha spart på eggene til en ble 100 og fortsatt kunnet få barn :p - rene ungdomskilden hadde det vært om det var slik p-sprøyten virket......

halkatlala sa for siden:

dette har skjedd med meg også noen ganger. når det skjer tar jeg bare en ny sprøte selv om det ikke er datoen for det enda.

Bollemor sa for siden:

Har også gått p-sprøyte i 5år og ikke had mensen på de årene. Nå har jeg bestemt meg for å prøve å slutte med sprøyta.. så nå har jeg ikke tatt den. Har had endel blødninger siste 2 dagene jeg også. Er det mensen som er kommet tilbake på så kort tid:)?

Kanskje sa for siden:

Det kan være mensen. Men jeg har hørt at mange sliter med å "komme igang" etter å ha brukt p-sprøyten. at det kan gå lang tid før mensen er tilbake.

Jeg skal snart ha ny sprøyte, heldigvis, håper det gir seg da.

plastbox sa for siden:

Litt off-topic, men hormonell prevansjon fungerer faktisk ved å lure kroppen til å tro at den er gravid hele tiden, som selvsagt hindrer eggløsning (og dermed blødning for de som bruker det hele tiden).

Prevansjon eller ikke, du har mange 100-talls millioner egg hengende den dagen du går i grava som 100-åring. Er ikke mangel på egg som gjør at dere kommer i overgangsalderen. ;)

Forresten leste jeg for en tid tilbake om hvordan mannsidealet har endret seg, spesielt siden den vide inntreden av hormonell prevansjon. Statistisk sett foretrekker kvinner under eggløsningen menn med høye testosteron-nivåer (type hårete, spreke mannemenn) mens gravide kvinner foretrekker det motsatte (type rolige, ikke-aggressive, smalbyggede, trygge farsemner).

Morsomme spekulasjoner i hvorfor mine bestemødre foretrekker barske mannfolk med litt muskler som kan banke og skru, ta i et tak og godt bli litt morsk og barsk i riktige situasjoner mens kvinner rundt min egen alder typisk foretrekker syltynne, velstelte gutter som er i kontakt med følelsene sine og gråter en skvett mens de skriver emo-lyrikk til stearinlys og røkelse. :p

Photobscura sa for siden:

Hahaha, Plastbox, du er virkelig en mester i stereotyping. Lol!

plastbox sa for siden:

Jeg har da ikke stereotypet noen verdens ting.. Bare sier at statistikk er moro, og det fortsetter jeg å synes enten du passer inn i statistikken eller ikke. ;)

Camomilla sa for siden:

Aha! Så det er fordi jeg aldri har brukt hormonprevensjon at jeg idag er gift med en håndverker! ;)

Bestemamma sa for siden:

Har du bevis for det du sier her, plastbox?

kirami sa for siden:

Jeg slutta på p-sprøyte for ca 3 mnd siden pga blødninger(småblødde i over 2mnd i strekk) Gikk rett over på p-piller litt før p-sprøyta gikk ut og blødningene stoppa etter en uke ca. Fikk mensen etter en mnd som varte ca 10dager, etter det har jeg ikke hatt mensen...Kan det også ha noe med Ketolyseturen? At den blir utsatt? Eller er det rot pga prevansjon bytte? Noen med liknende erfaringer?

Camomilla sa for siden:

Vet ikke hvor Plastbox har det fra - men jeg har lest det samme (at kvinner i eggløsning foretrekker testosteron-gutter) i en artikkel i Illustrert Vitenskap for en tid tilbake. Når det gjelder egg, mener jeg at vi har mange flere egg-anlegg i eggstokkene enn vi noen gang kommer til å "slippe" i løpet av et fruktbart liv. Men de kan ikke befruktes før de har vært gjennom en modning og så slippes (eggløsning).

Edit: utdypet svaret mitt litt

plastbox sa for siden:

www.scientificamerican.com/article.cfm?id=birth-control-pills-affect-womens-taste ^^

Ja, en trend behøver ikke bety at noe gjelder absolutt alle. Se på overvektsproblematikken, og "diabetes-epidemien" og slikt. Det er utvilsomt en klar trend som peker i rettning økt vekt og mer diabetes, hjerte- og karsykdom, osv. som følge av noe vi putter i kroppen. Betyr ikke nødvendigvis at alle er overvektige og har diabetes. :p

nellie sa for siden:

Jeg opplever dette når jeg begynner å trene.. Har ikke linka det før, men siden jeg har vært så mye syk i det siste, så har jeg "begynt å trene" veldig mange ganger.. Og hver gang skjer det samme. Små blødninger.. men jeg går på mini-pilla da.

Skjønner ikke helt hvorfor det skal skje..

Bestemamma sa for siden:

Beklager at jeg rotet til dette her. Jeg mente - om du har bevis for det jeg understrekte i innlegget ditt..... :o

plastbox sa for siden:

Ahem, jeg bomma "litt", 10 års tid siden humanbiologien sist, og kvinnelige kjønnsorganer er (tro det eller ei) ikke akkurat noe jeg leser om daglig. facepalm

Kilde: www.merckmanuals.com/home/sec22/ch241/ch241c.html

300.000 egg er nok til 25.000 år med månedlig eggløsning. :p

Bestemamma sa for siden:

Men det dør adskillig flere enn det ene egget hver måned....

Skal søke om jeg kan finne beviser for at det du sier er uriktig....uten at vi skal bli uvenner :p

Fant det i den linken du la ved :
Only a small percentage of oocytes mature into eggs. The many thousands of oocytes that do not mature degenerate. Degeneration progresses more rapidly in the 10 to 15 years before menopause. All are gone by menopause.

Så var det p-sprøyten og om eggeløsning forekommer........ More research ;)

Photobscura sa for siden:

Nei nei, det er sikkert noe i det, men jeg bare syntes akkurat denne beskrivelsen av den foretrukne type mann mellom eggløsningene som syltynne, velstelte gutter som er i kontakt med følelsene sine og gråter en skvett mens de skriver emo-lyrikk til stearinlys og røkelse, var temmelig festlig. Og jeg tror ikke du har sakset akkurat dén setninga fra noen forskningsrapport.
Jeg angriper deg ikke alltid, vettu! ;). Og når det gjelder meg, så ja, jeg liker jo litt tynne gutter som har i hvert fall litt kontakt med sitt indre liv, men de skal jo være MENN, og ikke metroseksuelle skruller med penere neglebånd enn meg :lol:.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.