Hvordan reagerer dere andre på dette søtningsstoffet??
Skulle kose meg igår med litt snop. hadde kjøpt noe vingummi-godt med 0.2 gr carbs pr 100 gr. spiste hele lille posen (klarte ikke å stoppe) og noen biter cavalier sjokolade. Kjente etter en stund skikkelig luftsmerter i magen og endte til slutt opp med diare.. satt på do nesten uten pause i 4 timer. Beklager detaljene....:o
Har tidligere fått litt luft i magen når jeg har spist litt av den cloetta melkesjokoladen, men ikke sånn som dette! :confused:
Hvis det skal være på dette viset så er det slutt på alt av kos!
Skulle være snill med samboeren og kjøpte marsipan søtet med maltitol. Han gumlet og koste seg! Så begynte lydene fra magen etterfulgt av et noget anstrengt uttrykk.... så begynte han å tråkke rundt for så å jogge inn på do!
Hørte han mumle "ikke f**en om jeg skal eta noe sånnt igjen" akkompagnert av en høylydt rumling :p
Tok noen timer før det ga seg kan man si, og resten av maltitol-snopet ligger urørt i skuffen :p
hehe, jeg må selv spise ganske mye før det blir diare. kan fint spise 100 gram sjokkis søta med malitol uten å kjenne så mye. kanskje en salutt eller to.
men spiser jeg mer enn det blir det litt verre. spiser som regel 50-100 gram sjokkis de få gangene jeg spiser det.
Men etter jul har jeg nesten ikke rørt sjokolade. prøvde meg på osteknekkis igår med rømmedipp. jeg og sambo (som ikke spiser lchf) koste oss veldig. det er utrolig digg. bedre enn potetgull:D
Hei
Maltitol er ett av de mest brukte søtnignsmidler fordi det gir volum (bulk) og ikke kalorier. Det opptas ikke i tynntarmen men fortsetter til tykktarmen der bakteriene storkoserseg med det og danner gasser og tiltrekker væske. Resultat mageknip, diarre og luftsmerter.
Er det verdt det?
vel jeg klare fint alt annet sukkerfritt uten å bli dårlig.. men akkurat det der tåler jeg dårlig.. Vel du er jo inni de fleste trådene selv, og sier du tåler det så ;) Folk er forskjellig.. :)
Og hun spurte jo etter hvordan andre har det.. At her er tusen tråder om samme tema er vel ikke min feil :) Skal man la være å svare av den grunn mener du?
mine svar er litt mer at du må se om du tåler det. noen tåler andre ikke.
når man leser det du skriver nevner du ikke det. bare at det ikke er verdt det. at man blir dårlig osv osv. men det er mange som tåler det veldig godt.
Tja, om du leser trådene som handler om dette, er det de fleste som får luft og plager av sukkerfritt, i alle fall det jeg har kommet over.. Er jo ikke verre enn å prøve. og hun prøvde, og hun fikk vondt.. så da er det jo ikke bar meg som plages :)
Fint at du tåler den, men mange som ikke gjør det :) Og spm hennes var hvordan andre reagerte, ikke om å prøve seg frem om man tålte eller ikke. hun tålte jo den tydeligvis ikke.. og det er ikke uvanlig å ikke tåle det, ville jeg frem til :-)
Siden 2/3-3/4 av maltitol blir fordøyd og resten skaper mat til tarmbakteriene så er det vel rimelig å rett å telle 3/4 sukkeralkoholene som karber? Det teller jo som kcal. Det burde redusere bruken noe :)
Jeg må være en av de få som tåler dette veldig godt jeg skjønner jeg :) Spiste en hel plate mørk sjokolade fra sukkerfritt i helgen og merket ingenting :confused:
Les innlegget til torkil engang til. masse andre innlegg på forumet her også som forklarer hvordan malitol ikke tas opp. så de karbohydratene skal trekkes fra i sin fullhet.
kanskje jeg bør sjekke ut hva ting innholder av søtstoffer innemellom så er det bare løpe frem og tilbake på do.
så det er kanskje det som er grunnen. at jeg får litt problemer i blandt.
fikk litt og tenke på nå:D
Vanlige karbohydrater har 4kcal/g. Maltitol har 2,7kcal/g og disse påvirker blodsukker. Se Net Carbs
Grunnen er at 1/3 går til tykktarnen og skaper de vanlige maltitolsymptomeme, mens 2/3 av påvirker blodsukker.. de er ikke fett desverre. GI for Maltitol er 36, ikke 0.
Er det som blir mest brukt i sukkeritt godteri ? jeg hadde tenkt å kjøpe meg en eske på helsekosten med salte sukkeri drops, og noen sukkeri sjokolade.
Men det vil jeg ikke hvis de inneholder Maltitol. hehe.
Hva er det beste søtnigsstoffet som blir brukt i sånt da, noen som vet ?
Jeg kan spise Sukkerfritt sin mørke sjokolade uten å merke noe...også Anton Berg sin tålte jeg i den tid den fantes i handelen.
Men Cavalier sin mørke sjokolade tåler jeg ikke - da begynner rumlinga etter to små biter.....
Okei, takk for svar. :) Syntes det er så vanskelig, for det som blir brukt i tyggis tåler jeg ikke,så det vil jeg ikke ha, hehe. Får lese litt rundt på nettet, og se om jeg blir litt klokere :D
Du kan jo kjøpe råkakao og kakaosmør, også kan du søte med det du vil. Feks sukrinmelis eller blande litt søtninger som sukrinmelis, natreen osv.
Finnes også mange gode oppskrifter på muffins her inne. Dem synes jeg er virkelig gode.
Spess dem med mandelmel, egg, sukrinmelis+natreen, 2 ss kakao også husker jeg ikke helt alt. Men der er som regel karboinnholdet pr muffins mellom 1 og 2.
Jeg er heldig og tåler ganske mye maltitol. Kan fint spise en hel plate cavalier-sjokolade, men da blir det litt rumling og luft i magen, så det er ikke noe jeg gjør før jobb. :P Men ingenting i nærheten av det dere snakker om! Heldigvis, for cavalier sjokoladen er en gudegave.
ka e deres taker om fribol søtning? e da ok?
i tillfelle kan du kjøpe fribol vingummi, på enkelte apotek...
dei e kjempe gode..
elller ka me eldorado sin gele?
den e uten tilsatt sukker... trur den har 2 karbo per 100 gram.. e den ok?
Fribol er ikke dumt, i små mengder. Pass på, de kan gi samme reaksjon som maltitol. Er det aspartam i eldorados gele blir det lite karber og dermed ok. Sunt er det dog ikke:) Men litt takler vel kroppen om den ikke stappes full av medisiner, tobbak og alkohol i tillegg;)
fant ein pakke i skuffa.. hehe ingrediesene er
Gelantin fra svin, fargestoff e163, surhetsregulerende middel e296, aroma og søtstoff. e 951, e950. tilsatt godkjent søtstoff.
Energi 29 kj (7 kcal)
protein 1,5
karbohydrat 0,2
hvor av sukkerarter 0,0
fett 0,0
kostfiber 0,0
natrium 0,0
Dette forstår jeg ikke. Etter å ha forsøkt å lese meg opp på dette på alle mulige sider, der det også har vært fagfolk som har svart, så har det (til tross for en del forvirring og påståelighet blant normale forumbrukere) vært en gjennomgående oppfatning at:
Maltitol tas delvis (og sakte) opp i tynntarmen, mens en del passerer til tykktarmen.
Nå er dette vel og bra for fedon-tilhengere, og for de som vil passe blodsukkeret sitt, men jeg er opptatt av å holde meg strengt i ketose en periode.
Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at det taes opp i tynntarmen og andre ikke. Det dreier seg jo om fakta.
Ja ,det er ikke gøy å ikke vite presis, enig. Jeg tror ikke det er forsket så mye på opptak fra tarmen rett og slett. Og folk reagerer ulikt også, har ulik tarmfunksjon.Om du vil være på den sikre siden kan du unngå maltitol. Min kropp tar ikke maltitol opp i særlig grad,tror jeg,fordi tarmen blir i ulage. At den blir i ulage tyder på at bakterier spiser opp maltitolen fremfor at min kropp tar den i bruk. Om du ikke merker noe på magen etter to dager etter hverandre med en atkinsbar vill jeg holdt meg unna. Du kan også sjekke blodsukkeret ditt etter inntak.
Jeg reagerer ikke på cloetta sin sukkerfrie sjokolade, men cavalier sin kan jeg ikke ta en bit av engang uten at det begynner å rumle, så jeg holder meg til cloetta de få gangene jeg spiser noe godt :P Så er den så god og ;)
Aha, ja jeg var helt i himmelen da jeg spiste en hel plate fra sukkerfritt i helgen (75g) uten å merke noe mageproblemer. Men jeg har rotet bort ketosticksa siden jeg er veldig god på å ligge på max 15g om dagen, har holdt på et halvår med bare enkelte pauser (jul o.l.)
Hva bruker dere for å måle blodsukkeret? Noe slikt som diabetikere bruker?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.