< Tilbake til oversikten

Toalettbesøk, hjelp!

LanoGakkGakk sa for siden:

Ja, nå kjennes det egentlig ut som det løsner litt i dag altså, men jeg er på dag 4 siden sist jeg fikk utført noe særlig på toalettet, og magen har vokst seg litt ubehagelig på den tiden.

Jeg har ikke vært på toalettet en eneste gang siden jeg begynte med Cocosa for fire dager siden. Har spist ca 2 ss pr. dag. Nå setter jeg igang med magnesium. Har også en pakke linfrø stående men på den står det 13 kh pr 100 gram, og det høres liksom ikke ut som det jeg har lest andre steder her på forumet. De er kjøpt i Nederland :confused:

Jeg har vant til daglig toalettbesøk. Det er kanskje for mye å forvente på dette kostholdet?? Men har vært knallkvalm to kvelder på rad, og i dag var formen helt elendig. Fikk helt åndenød av å gå noen trinn i trappen min, og armer og bein er tunge og slappe. Trimplanene mine detter litt i vasken av dette, så jeg tror jeg skal gå over til å gå tur istedet for å shredde med Jillian for en periode, for i dag klarer jeg knapt nok å løfte armer og bein, og langt mindre sprette rundt med vekter i tillegg.

Sist gang jeg var på lavkarbo gikk jeg ned fantastiske 20 kilo, men magen ødela. Fikk hemoroider og stresset fælt med å få magen til å virke.

Hva er normalt for dere? Annenhver dag?? Hver 4. dag som meg??

Har ikke lyst til at alt skal "falle i do" for at jeg ikke får magen til å fungere. Jeg SKAL nemlig ned i vekt, for sånn som jeg har det nå vil jeg ikke ha det lenger.

Glad for tilbakemeldinger på dette!

ninasov sa for siden:

jeg går på do ca hver 2. 3. dag... og jeg har ingen problemer, men min mage har alltid laget problemer da jeg har irritabel tarm. nå er den helt i orden når jeg går på lavkarbo... håper det ordner seg for deg...
kanskje du skal prøve klyster? dersom det står en propp der, så kan det jo hjelpe å bare sette igang litt...

BlirFjong sa for siden:

Har selv gått over et år uten særlige problemer, gikk på do hver dag eller hver 2. dag, litt avhengig av hva jeg spiste. Men nå har jeg også problemer, det som er endret er at jeg har sluttet helt med lavkarbobrød og knekkebrød, så vurderer rett og slett om jeg må begynne å spise litt av det igjen :/
Men det bremser vektnedgangen.. Tar med andre ord også gjerne imot råd! Har hatt skikkelig vondt i magen i det siste pga manglende toalettbesøk...

Photobscura sa for siden:

Fortsatt ca daglig, men mye mindre i mengde :cool:.
Når man spiser mat som er ren, så nyttigjør kroppen den bedre, og det blir følgelig mindre avfall. Men det er ikke uvanlig å bli litt forstoppa i starten.
Hele linfrø har null karber (men ikke når de knuses), og går ufordøyd gjennom kroppen. I Norge trekker man fra kostfiber (cellulose, ufordøybare karbohydrater), men det gjelder ikke alle land. Det som er genialt med linfrø, er at de danner et slags slim som kan få magen i gang. Prøv å legg en håndfull linfrø i lunkent vann en liten stund, og svelg det. Litt nasty, men funker ganske bra!
Ellers høres det ut som du har magnesiummangel, i forhold til det med musklene dine. Det er ikke uvanlig i overgangen å føle seg sånn, så skaff til veie magnesiumtilskudd så skal du se det blir litt bedre :).

Har begynt på et brett magnesium i dag. Var borte å hentet ett hos min kjære mor, for hun har fått et brett av meg en gang før... ;)

Putter noen linfrø i vann også, for i morgen er det veiedag... og sniktitten min var ikke så veldig mye å rope hurra for.

marjusen sa for siden:

eller du kan spise en sjokkis eller to med malitol;) hehe

Kanskje sa for siden:

Jeg er på mange måter bedre i magen min enn før. Har slitt med irritabel tarm i flere år. masse smerter, forstoppelse, diare og luft.

Nå er luftplagene og kolikksmertene 99% borte. Jeg har sjelden forstoppet. Men det hender at jeg får diare, og da bare spruter det . Må bokstavligtalt løpe på to, og kan ikke bevege meg vekk fra et sted med toalett før det gir seg.

Men jeg tror ikke jeg heller er på do hver dag altså. Men å gå 4 dager, det er slik jeg gjorde før det - endte med skikkelig forstoppelse og smerter - og deretter diare ..

Med mindre du er som meg, og bare blir en levende prompepute! :p

marjusen sa for siden:

hehe. legge Photobscura under sofaputa

Eventuelt gå laaange omveier rundt sukkerfrie sjokkiser :o. Koster mer enn det smaker!

Eva40 sa for siden:

Sånn har jeg også vært i det siste (etter at jeg begynte med xtravaganza). Sist gang gikk det 4 dager, og da tenkte jeg at da tar jeg en dulcolax supp, og det hjelper alltid etter 10-20minutter. Så jeg har alltid det liggende i skapet på badet. Liker ikke å gå mer enn 4 dager, men hos meg håper jeg det er midlertidig, for jeg skal snart over på litt lavkarbo med mye grønnsaker og da pleier det å løsne for min del.
Pass på at du får i deg nok væske, det er kjempeviktig. Jeg ville ikke prøvd sukkerfri sjokolade, for jeg blir skikkelig dårlig av søtningstoffene, og det er det mange som blir. Jeg blir kvalm og får migrene. Men du må jo prøve deg frem. Lykke til, håper problemet ditt går over raskt.

BlirFjong sa for siden:

Haha, der har du meg også! Spist nemlig litt malitol-sjokolade i går kveld, og jeg var rimelig glad det ikke var andre folk rundt for å si det sånn :o

Men er det slik at magnesium hjelper? For jeg kan sikkert bli flinkere å ta magnesium-tabelettene mine, har ikke vært så flink på det i det siste.. Kanskje det rett og slett er derfor? Og ikke fordi jeg har sluttet med brød/knekkebrød? Hmm!

Deanna sa for siden:

Jeg sleit fryktelig forrige uke. Jeg måtte rett og slett sette av ei uke med "Gå På Do Hver Dag" som mål, og finne en rutine. Når jeg har fått den på plass trenger jeg hverken linfrø eller andre greier, det holder å kjenne lukta av kaffe om morgenen. :flau:

Det er jo sikkert en overgang det at du har slutta med knekkebrød og brød, men magen klarer det fint selv, uten fiber, bare den får litt tid på seg! Magnesium kan til en viss grad være avførende, ja :o. I store doser, altså.

aktivjente sa for siden:

Etter å ha pint meg gjennom hele natt til lørdag, med det som heldigvis viste seg å "bare" være en skikkelig forstoppelse (værre enn å fø!) har jeg lest alt jeg kom over om temaet. Her er litt av det jeg kom fram til;

• få i deg nok fett!
  • drikk vann i bøtter og spann
  • magnesium er viktig
  • kalsium og kalium er enda viktigere (sesamfrø= suveren kilde)
  • linfrø hjelper godt, bl.a. ved at de "bygger seg ut" når de går hele gjennom tarmen= skaper plass til å få ut dritten :D

Lørdag bakte jeg massevis av de gode, lavkarbovennlige knekkebrødene som inneholder kruskakli, linfrø og masse sesamfrø, Magen funker som den skal. Jeg har kjøp microlax for å ha i medisinskapet. Må den aldri bli brukt.. :p

BlirFjong sa for siden:

Skal begynne å huske de hver kveld i alle fall, det er jo uansett viktig.. :)

Jepp, fett er det masse av her. Muligens kan jeg pøse på med enda mer vann. Har begynt med magnesium og har også laget meg en linfrømix.

Kalsium og kalium er neste steg, og i dag oppdaget jeg at min bror tilfeldigvis også har satt igang lavkarbokosthold, for han har sendt meg en lavkarbo brødoppskrift på mail. Har ringt ham, og han skryter veldig av det brødet som inneholder både linfrø og sesamfrø.

Lissi80 sa for siden:

Har merket litt til dette jeg og, men stort sett løsner det med en dobbel espresso med varm fløte og kanel :) Men det kan fint gå en 2-4 dager i mellom, men går det så lenge som 4 dager begynner det å bli ubehagelig så prøver og få gått på do iallefall annenhver dag og det kommer som regel litt om ikke så store mengder ;)

jeg skjønner ikke hvordan dere reagerer på sukkerfri sjokolade :confused: Jeg kjøpte den mørke fra sukkerfritt i helgen og spiste hele på lørdagskvelden uten noen problemer.. Ventet meg mageknip og ubehag, men alt uteble jo... Ikke alle som reagerer tydeligvis :)

Lissi80; Da er du "heldig" (hehe, i den forstand at det ikke er noen direkte konsekvenser med å spise det ;)), men har hørt om andre som går fritt for det. Jeg må spise en del for å reagerer, i hvert fall mer enn en halv plate sjokkis. Det som skjer med meg er at det begynner å romle, og romle mer og mer og mer, før jeg får skikkelig mageknip, og kjenner at magen sakte men sikkert fylles opp som en heliumsballong på 17. mai. Resten kan du sikkert forestille deg :cool:.

Nå ble det en liten dash i går og en liten dash i dag, altså to dager på rad. Håper det fortsetter.....

marit72 sa for siden:

Fløtegrøten er effektiv for å sette fart på magen! Det går ikke lenge her før jeg rett og slett må løpe på do.

sistegang sa for siden:

Da er du heldig, jeg kan spise 1/3 sjokolade fra "Sukkerfritt" eller noen få drops fra Fribol uten at "Rauvfossen" er i gang. Og da tar det noen timer før jeg kan være lengre enn 30 sek fra en do. Jeg får ikke luftsmerter eller annet ubehag. Gemalen kan spise så mye maltiol som han ønsker uten å merke noe.

Jeg blir jo nysjerrig på sånn sjokolade da... Hvor kjøper jeg det? Har de sånt i vanlig daglivarebutikk?

aktivjente sa for siden:

Yngstejenta mi fant en Cavalier- bar i skapet i går, spiste hele, og endte opp som rene gasskraftverket :p
Holdt på å le meg skakk, og måtte fortelle henne at Photo føler seg som ei prompeputenår hun spiser mye sukkerfri sjokkis. Dere skulle hørt da hun lo - lyder fra både munn og bunn :D

aktivjente sa for siden:

Jaja- håper bare hun lærer av feilen og lar meg beholde mine Cavalierer for meg selv:p så får hun heller kose seg med vanlig mørkemørk sjokkis (86%?)

bentebent sa for siden:

Hei, finnes det en egen tråd for folk med irritabel tarm syndrom? Jeg har ganske mange problemer med å tilpasse lavkarbo til det hyper-irritable tarmsystemet mitt. Vel, jeg kan ihvertfall bidra med en del remedier og kunnskap om tarmlidelsen. :-)

Dumt å sette i gang med det her dersom en egen tråd eksisterer. Fant lite når jeg søkte.

Søk på forsiden! Mye bedre enn søkefunksjonen øverst på siden her :).

bentebent sa for siden:

Takk, skal sjekke der. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.