< Tilbake til oversikten

Margarin?

marit1983 sa for siden:

Jeg har kuttet ut alt av oljer til steking av maten, og bruker nå melange steke margarin, til steking av kjøtt og til fks smørgrøt...
Men er det ok og bruke melange steke margarin til dette?
lest litt rund på forumet og har plutselig blitt litt i tvil

klem marit

Georgine sa for siden:

Det beste er om du bruker smør :)

Sundt, smaker godt og er naturlig.

Margarin er laget gjennom en kjemisk prosess.

nellie sa for siden:

Det anbefales å bruke smør isteden:)

marit1983 sa for siden:

Helt vanlig smør? hva slags type? føle seg litt blond nå

Kirsebæret sa for siden:

Hei der!
kjøp vanlig meierismør! :) Godt og sundt!!:ja:

Lykke til!

marit1983 sa for siden:

Da skal jeg kjøpe det :-)
takk får svar :-)

Kirsebæret sa for siden:

Må bare legge til en litt morsom ting mens vi snakker om meierismør!
Min mor spanderte handlekurv på meg i går! glede Mens vi gikk der så sier hun: Meierismør!! Du trenger masse meierismør!! Hvertfall tre pakker!
Og da la jeg merke til at en kartong smør inneholder 18 halvkilopakker. Jeg har gått ned 18 kilo (med god hjelp av MASSE smør :)) Det er jo TO kartonger det... Så ja, smør er bra!!

marit1983 sa for siden:

Hehe... ja det er utrolig hva en lærer, jeg trodde margarin og smør var samme "greia"
men nå blir det meierismør fremover og margarinen går i søppla

BitTorres sa for siden:

Margarin = helsefarlig. Drikk heller Cola enn å bruke margarin. Oljene som brukes i margarin blir ofte fraktet med tankbåter fra andre land. De tankbåtene kan ha fraktet råolje (vanlig svart gugge altså) og det er ingen krav til rengjøring om de skal frakte matoljer.
Prosessen som brukes i fabrikker for å lage margarin vil jeg ikke gå inn på, det er til å grine av. Vita hjertego er kanskje den aller verste smørja av alle.

alexsandra sa for siden:

det hørtes skikklig ekkelt ut grøss:eek: hiver ut margarinen og ekle oljer:D

Photobscura sa for siden:

Visstnok er margarin én molekyl fra å være plast :p. Ugg!
Tror det er ganske gjengs at man kaller alt man kan smøre på brødskiva for smør, men det er bare smør som er smør!
Her er en kjekk liten plansje som viser veldig godt hvorfor ekte smør er det beste valget:

lifejack sa for siden:

Har du noen kilder til dette? Er bare interessert i å underbygge påstanden så jeg kan bruke den with confidence ved neste margarindiskusjon:D

MAR sa for siden:

Sier meg enig i den - vil gjerne bruke den i eventuelle senere diskusjoner :D

(måtte bare passe på å legge igjen en kommentar her, slik at jeg får beskjed om det kommer noe svar) :D

Zillah sa for siden:

Det går an å abonnere på trådar utan å svare - klikk på "Trådverktøy" , der har du muligheten for å abonnere, da vil nye svar vises som oppdatert tråd i Kontrollpanelet ditt :)

MAR sa for siden:

Oh - I never knew :D
Tusen takk, da blir det straks greiere å følge med også på tråder der man ikke har noe fornuftig å komme med selv! :D

mishh sa for siden:

Med fare for å virke dum, må jeg likevel spørre. Meierismør, er den pakken som heter tine meierismør? Har frem til nå, 2 uker brukt melange til så og si alt. Er dette også meierismør? uff.. dere må tilgi meg, men skal på handletur etter jobb og er kjekt og vite:)

Jepp!

tjeldberg sa for siden:

Melange er ikke meierismør.. se på innholdsfortegnelsen. Melange har en masse ting som heter ett eller annet kjemisk og som man (jeg ihvertfall) ikke vet hva er. Meiersmør har 4, fløte, salt, melkesyrekultur og vit. D

Jeg bruker å tenke ihvertfall at jo mer kjemisk tilstning, jo mindre naturlig = minst bra for meg. Bruker ofte å være sånn jeg handler lavkarbo/sunt

(Å sånn jeg argumenterer for at vita hjertego ikke er sunt..)

rava sa for siden:

Meierismør = Tine Meierismør:)

Vil enda en gang henvise til denne, jeg da ;)

mishh sa for siden:

okei, tusen takk :D

haurob sa for siden:

Med tanke på lavkarbo, er det noen ulemper forbundet med å spise margarin? (Jeg har leset om alle hygieniske og kjemiske grunnene men jeg er bare interesert i om margarin kan motvirke framgang på noenmåte)

Det spørs hva du mener med framgang, det. Sånn karbohydratmessig er det jo ikke noe problem, men høyt inntak av planteoljer kan skape ubalanser i kroppen og gi betennelsestilstander, som gjør at kroppen stresser, og en stresset kropp er vanskelig å få ned i vekt. Dette da i ytterste konsekvens.
Du dør jo ikke av litt margarin, men smør er jo langt sunnere!

Kitt sa for siden:

Det er det slett ingen holde punkter for å tro, så vidt jeg vet!

Mints sa for siden:

Det er jo faktisk helt hårreisende at de kaller det Vita HJERTEGOD! :eek:

Rebeldama sa for siden:

Her er et blogginnlegg som tar opp dette med margarin.
Bra forklart men noe skuffende at bloggeren ikke har kildehenvisning til påstandene sine..

"Sannheten om margarin"

Newstart sa for siden:

:eek:Av alle typer oljer som for oliven og raps?

I størst grad raffinerte oljer, altså ikke de kaldpressede, men det er mer omega 6 enn hva vi har godt av i alle oljer, så alt med måte. ;)

yaeger sa for siden:

Hvordan får dere i dere all det smøret?:P er jo knapt noe du kan SMØØØRE smøret ut på(type brødskiver osv) :P

Jeg har smør over grønnsakene mine, og steker maten min i smør, lager sauser med smør i. Men jeg vil ikke si at jeg bruker voldsomt mye smør av den grunn. Skal ikke så mye til, smør er ganske energitett. ;)

Bestemamma sa for siden:

Om du oppbevarer smøret i romtemperatur kan du det...:D

Annala sa for siden:

Jeg håper det vil gå greit med margarin (melange). Jeg liker rett og slett ikke Smør :( spiste meg lei på det da jeg var liten tror jeg, satt med fingeren eller t-skje i smørboksen ;) Husker jeg syntes søstern var sær som absolutt måtte ha margarin på maten....hehe Men nå blir jeg kvalm av lukta på Smør, så må nok holde meg til melange eller olje.:rolleyes:

Kitt sa for siden:

Da ville jeg droppe melangen (et molekyl fra plastikk eller malingsfjerner:eek:) og heller brukt olje. Bremykt er et alternativ om du liker det!
sier jeg som aldri har klart melange og ELSKER smør

TrillTrall sa for siden:

Jeg har prøvd å åpne lenker til den bloggen i månedsvis, men får alltid beskjed om at "Dette webområdet kan ikke åpnes i Internet Explorer", nå husker jeg ikke om jeg har prøvd det i Google Chrome, men det regner jeg med. Får dere til å åpne den?

TrillTrall sa for siden:

Jeg tror poenget hennes var at man spiser fint lite brød på lavkarbo, så hva skal man da bruke smøret til... ;)

Bestemamma sa for siden:

Ja, tenk der tok du meg gitt :(

Annala sa for siden:

Jeg syns bremyk lukter smør :eek: Olje er greit nok, men liker best å steke i melange:o hehe, fortsetter nok med melange og noen ganger olje.

Yonah sa for siden:

Såklart det lukter smør av bremykt, det er jo 70% smør i den. Det er ikke en vanlig margarin sånn sett. Det er smør med rapsolje.
Har du prøvd smør etter at du ble voksen? Eller misliker du smør pga overspising som barn? I såfall ville jeg jo prøvd igjen og vendt meg til smaken.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.