< Tilbake til oversikten

Toffee bars

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

24 biter:

Ingredienser:
110 g usaltet smør
1 dl sukrin
1-2 ss splenda
1 ts vaniljepulver
1 ts yaconsirup
130 g mandelmel
1/2 ts havsalt

[url="http://2.bp.blogspot.com/_hNxEeeEzJUk/TUW-ulffzQI/AAAAAAAAAvo/l5K2EJaA8Q0/s1600/toffeebar03.jpg"][/url]
Topping:
150 g hakket mørk sjokolade
50g hakkede, ristede mandler

Fremgangsmåte:
Ha mandlene på en bakepapirkledd stekeplate og rist de ved 175 grader i ca 8 minutter. La de avkjøles, og hakk de deretter i biter.

Smelt smøret over svak varme. Hell det over i en bolle og rør inn sukrin, splenda, vaniljepulver og yaconsirup. Tilsett deretter mandelmel og salt og bland godt sammen.

Fordel deigen i en bakepapirkledd firkantet form (ca 23*23 cm).
Stek midt i ovnen ved 175 grader i 15-20 minutter, eller til bunnen er gyldenbrun med godt brunede kanter.

Fjern fra ovnen og spre straks hakket sjokolade over den varme bunnen.
Sett kaken i ovnen igjen i et par minutter, til sjokoladen er myk.
Fjern fra ovnen og bruk en slikkepott til å fordele sjokoladen jevnt over bunnen.
Strø over mandler og la kaken avkjøles i formen.

Skjær i passende biter og oppbevar i en tett boks.

Ca næringsinnhold pr bar:
Protein: 2,6 g - 14%
Karbohydrat: 1 g - 6%
Fett: 6,5 g - 80%
Kcal: 80

senorita sa for siden:

sikle... :D

Kitt sa for siden:

Dobbelt :sikle:

Lillemy71 sa for siden:

Å herre nå ble jeg skikkelig fysen, selv om jeg har spist mer enn nok i dag :D

Spørsmål: hvilken sjokolade bruker du?

Lisbeth sa for siden:

Jeg brukte den mørke fra sukkerfritt :)

Charlott sa for siden:

Næmen, Lisbeth da! Nå skulle jeg leve straight og strengt til nærmere påske...så kommer du med denne?! Dårlig gjort! (tror jeg) :p

Lisbeth sa for siden:

Hehe.. jeg er på min fjerde røykfrie dag i dag, så da må jeg ha noe annet enn røyken og kose meg med :p

Kitt sa for siden:

Flink!:heia::heia::heia:

(Velkommen etter;))

Lisbeth sa for siden:

Takk takk :suss:

Sambo har vært røykfri i over 3 år nå, så det er på tide at jeg kommer etter ;)

Tasja sa for siden:

Dette så godt ut! :p
Men hva er yaconsirup? Hvor får man tak i det og hva annet kan man evt bruke det til? :rolleyes:

Tusen takk for veldig mange gode oppskrifter. Har prøvd en del av de etterhvert, men hadde aldri kommet på de selv. Du er flink :klem:

Kitt sa for siden:

På onsdag kan jeg feire 13 måneder, og gubben har endelig kommet etter!
Håper du ellers har det tålelig bra!:love::suss:

Lillemy71 sa for siden:

Ehhh litt mer info :confused::confused: Er sukkerfritt en nettbutikk??

Her og her finner du info om Yacon og du kan kjøpe det begge plasser. Enkelte helsekost-/økologiske butikker selger produktene fra Økosjololade så kanskje du finner det der også.

Kitt sa for siden:

Det også, men de selger blant annet sine sjokolader av mange slag i Rema- butikkene!
sukkerfritt.com

Charlott sa for siden:

Får opp at sukkerfrittsidene ikke lenger er aktive?

Her i Gjøviksområde har jeg kun funnet sjokolade fra Sukkerfritt på 2 Rimi-butikker, ikke spor etter disse på Rema her i allefall :)

marjusen sa for siden:

Dem har ganske godt utvalg på helsekosten på CC. Mange forskjellige smaker og størelser:)

Hvilken Rimi butikk har forresten?

Charlott sa for siden:

Rimi på Sørbyen og Rimi på Tranberg :) Skal stikke innom helsekosten neste gang jeg er på CC!

marjusen sa for siden:

Det var Cavalier dem har på helsekosten her så jeg nå. Var innom der i dag.
Men dem er også gode. Den mørke har 0,7 karb pr 100 gram.
Dvs 0,5 i hele plata ca.

Jeg lager sjokoladedrøm nå. Av sukkerfri sjokolade, smelta smør, mandelmel, vaniljepulver, bakepulver og egg. De er uuuutrolig deilige. Nam nam. Og nesten helt uten karbs. 4 karb i hele røra:D Og denne oppskriften blir 3 svææære muffinSs:D

Kitt sa for siden:

Så snodig!:p Jeg får opp en sukkerfritt.com side med bilder av mange av sjokoladene!:)

Ettersom de fleste Rema- butikkene her har dem, er det bare å be din Rema ta dem inn siden de er i sortimentet!

ned35 sa for siden:

åh, jeg lurer på en liten ting, den yaconsirupen, kan den være på dagligvarebutikkene også ??:) mener jeg har sett de på coop mega her jeg bor :)

Lisbeth sa for siden:

Jeg har ikke sett den i dagligvarebutikker, men det kan jo hende enkelte butikker har den :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.