< Tilbake til oversikten

Trenger hjelp, gått opp 7 kg

herregud sa for siden:

Hei. Forstår ingen ting nå ??? Blir jeg bli fet igjen..?

Jeg har gått opp 7kg siden i sommer. Fra 93 til 100 kg selv om jeg har kjørt strikt lavkarbo hele tiden.

Jeg har bl.a forsøkt å kutte karbene helt, spise mye grønnsaks-karber, spise mye fett, men vekta går sakte men sikkert oppover.

jeg spiser en del mat (ca 3000 kcal pr dag) men det gjorde jeg også når jeg gikk ned fra 135 til 93 kg.
Maten betår i hovedsak av alle typer kjøtt, egg, meierismør, litt fisk, og grønnsaker. Jeg bruker ingen kunstig søtning, og jeg drikker mye vann.

Den eneste forandringen jeg gjorde når vektnåla begynte å peke oppover var å begynne å røyke igjen etter et par års pause. Jeg trodde at effekten av røyking var vekt-nedgang..???

Jeg har hørt at noen legger lettere på seg på høsten/vinteren, og dermed går lettest ned på våren/sommeren. Kan det være en årsak..?

At vekten skulle stagnere etterhvert var jeg forberedt på, men at jeg skulle begynne å gå opp igjen så fort jeg nådde målet mitt var jeg ikke forberedt på.

Noen som har tips om hva jeg bør gjøre ?

Georgine sa for siden:

Dersom du har økt på karbene uten å kutte kalorier/fett og ikke er i ketose, kan du fint legge på deg med 3000 kalorier per dag.

Du bør nok gå nøye igjennom hva du spiser og se hvor du ligger hen både i mengde og antall karber per dag.

BlirFjong sa for siden:

Kanskje det kan være en idè for deg å kutte ned på antall kalorier for å se om det hjelper? Vet det er flere som har prøvd det med stort hell.

Kari Marita sa for siden:

Nå skal jeg være forsiktig med og annbefale deg noe som helst,men lavkarbo er jo vektregulerende.Det kan være at når du er blitt så mye lettere som du er nå,i forhold til når du begynte.Kan det være at kalorimengden kan bli for høy.Du kan prøve å kutte litt ned på kaloriene å se om vekten går ned da.Røykingen tror jeg ikke har noe med det. Lykke til.:)

nellie sa for siden:

Behovet kroppen har for mat/energi til å drive segselv går ned parallellt med kroppens størrelse.. Prøv å kutte ned litt på det generelle inntaket og kanskje kroppen trenger en "Skaldeman-vår"? Eller heter det sommer? Sånn at du øker karboinntaket i en periode med litt bær og nøtter og sånt:)

ada-emilie sa for siden:

Jeg ville forsøkt streng diett med karbohydrater kun i form av grønnsaker, og kanskje litt linfrø. Og gått litt ned i kalori-inntak siden du nå har mindre kropp. Har du lest den klistra tråden om hva man skal gjøre ved stagnasjon? Hva med trening? Har du virkelig en del mer fett å bli kvitt, synes du?

herregud sa for siden:

Takk for svar :)

Tror dere har rett ang kalorimengden. Skal gjøre et forsøk på å spise litt mindre og se hva som skjer. Har ikke tenkt over at jeg nå har mindre kropp som kanskje krever mindre energi. Kanskje litt mindre posjoner kombinert med trening gjør susen :)

Og ada-emilie, det rare er at det ser ut som kiloene ikke er blitt lagret som fett. Magen er fortsatt like flat til tross for 7 kg opp, og jeg passer de samme klærne. Så da er det er jo egentlig ikke viktig hvor mye vekta viser.. Tviler på om jeg noen gang vil bli normalvektig iflg den tåpelige BMI-kalkulatoren. :)

ada-emilie sa for siden:

Har du bygd muskler?

herregud sa for siden:

Vet ikke, men litt sterkere muskler og litt vann kanskje..? Vet ikke helt hva som som har ført til vektoppgangen, men jeg tror (håper) ikke det er 7kg med fett. Gravid er jeg hvertfall ikke. Hehe.. da hadde jeg blitt verdenskjent :)

Lumumba sa for siden:

Måtte le litt nå :lol:

Håper du finner ut av det herregud :) Lykke til!

herregud sa for siden:

Jepp :)

Anne sa for siden:

Du har jo en flott vektreduksjon allerede, så skjønner godt du fortviler over oppgangen i høst/vinter.
Det kan nok være som de over her sier, litt mange kalorier nå som kroppen er mindre. I tillegg kan det jo være at du har holdt deg mere i ro i vinter, ¨som så mange av oss...:cool:

Lykke til videre...:)

ada-emilie sa for siden:

Har du drukket mye alkohol?

herregud sa for siden:

Takk.. Ja, har absolutt holdt meg mere i ro i vinter. Så det har nok hatt stor betydning. Trente litt i går for første gang siden i våres, så jeg håper trening kombinert med mindre mat vil snu utviklingen. (og kanskje på tide med en ny røykeslutt også) :)

Nei, Jeg drikker veldig lite alkohol. Har hatt alt for mange dårlige erfaringer med det.. Men de tør jeg ikke gå inn på her. Hehe..

ada-emilie sa for siden:

Hva med i jula? Var du en av de mange her inne som skeiet ut da?

herregud sa for siden:

Interessant... Jeg har hele tiden hatt en følelse på at røykingen har hatt en betydning uten at jeg har hatt noen teorier på det. Det var så rart at vekten plutselig snudde fra å gå jevnt nedover til opp akkurat samtidig med at jeg begynte å røyke. Og ingenting av det jeg forsøkte hadde noen innvirkning. Takk for linken :)

herregud sa for siden:

Ja, 2 av kiloene kom i løpet av jula. Spiste ikke mer karbo enn vanlig, men masse mere mat..
Spiste bl.a opp en 2 kilos ribbe alene i løpet av 2 timer. Fy f.. aldri mer.. spydde hele natta.. :D

Bestemamma sa for siden:

Det betyr med andre ord at jeg kunne ha gått ned enda mer/fortere i vekt om jeg ikke samtidig hadde økt mitt røykekonsum?
WOW, hadde vært ferdigslanket jeg da:D

Nei, tenker du var bra skamfull etter det :p

I alle juler forut for den siste ha jeg gått ned i vekt pga. kjøtt/fett-inntaket, går jeg utifra. Men denne julen gikk jeg opp 4 kg. :o

herregud sa for siden:

Jepp :o

Megvel sa for siden:

Vet du hva som er utrolig bra? At du har gått ned 42 og så slår alarm etter "bare" 7 kg. Det er ikke få som ikke snur før de 42 er på igjen... (kanskje ikke på lavkarbo da...). Men RESPECT at du tar grep!

Ellers tror jeg (siden det er etablert at du er mann) at du har kommet ut av syndrome-X og har begynt å produsere mer testosteron og bygger muskler bare sånn ved å eksistere. Pluss et kilo eller to. Styrketrening, driver du med det?

herregud sa for siden:

Tusen takk :)
Ja, det er/var veldig frustrerende å være bare et par kilo fra målet for så å plutselig begynne å legge på seg igjen. Det gikk bare ikke ann å godta det :)

Og ja, har trent en del i perioder. Styrke, boksing, løping osv. men ikke så mye de siste årene. I tillegg så er jeg kraftig bygd, så jeg vet egentlig ikke hvor mye jeg "bør" veie. Men jeg tipper ca 90kg. Skal bli spennende å se. Nå har jeg hvertfall stumpet røyken, begynt å trene igjen, og legger opp litt mindre posjoner. Så nå får jeg bare håpe på det beste :)

Spennende det som står om syndrome-x. Jeg minnes at Skaldeman har snakket litt om det også. Hvis jeg har kommet ut av den tilstanden der så er jeg heldig. Takk Megvel :)

ada-emilie sa for siden:

Kan du ikke gå tilbake til å spise og trene akkurat slik du gjorde da du hadde vektnedgang?

herregud sa for siden:

Jo, det er målet nå. Eller kanskje enda litt bedre enn jeg gjorde ;)

Jeg synes jeg har fått veldig gode svar i denne tråden. Tør ikke engang tenke på hvordan jeg hadde blitt etterhvert uten dere. Tusen takk :)

ada-emilie sa for siden:

Flott. Lykke til. Husk å sove nok, drikke nok væske og ikke stresse for mye, og ha tro på at du vil gå ned nå som du går tilbake til slik du har gått ned tidligere.

herregud sa for siden:

Takk :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.