Pepperbiff med fritert sellerirot og kremet soppsaus:
Denne oppskriften er inspirert av flere her inne egentlig.
Dette blir en ny lørdagsfavoritt for meg, eller onsdag eller torsdag;) hehe
Kjøp følgene: (1 pers)
250 gram pepperbiff
400 gram sellerirot
En pose frossen soppblanding
1,5 dl fløte
2 ss soyasaus
4-5 dråper tabasco
1 ss smør
salt og pepper
Gjør følgene:
Stek biffen slik du elsker den, litt blodig synes jeg er best.
Skrell og vask selleriroten. Skjær den i staver som "potet" staver. Friter disse på 180 grader i ca 5 minutt. Avkjøl dem helt og friter dem i 2 min igjen.
Så salter og peprer du disse.
Ta 1,5 dl fløte og bland inn 2 ss soyasaus og dråpene med tabasco. Kok opp dette og tilsett smøret. Soppblandingen tilsetter du etter du har stekt dem litt i en panne. La dette koke til sausen tykner. Tar 20-30 min ca. Smak til med salt og pepper. Synes det er digg med mye pepper her altså;)
Da får du noe som ser slik ut og smaker noe alldeles helt nyydelig:
Det blir hvertfall noe jeg skal prøve! driver og helsteker en hjortebiff akkurat nå, men har ikke sellerirot, men litt lørdagskos skal det bli uansett :)
Så veldig godt ut, men litt mye karbo kanskje for ketolyse..
Det er jo 15,7 karb bare i fløten og sellerirot, også har du soppen i tillegg.. Må spise sparsomt ellers den dagen ihvertfall :p
Man skjærer vekk en del sellerirot. Også spiste jeg ikke alt, så går kanskje 250 gram til sammen det du spiser. Fløte er saus, så brukte vel ikke alt der heller. Soppen har bare 0,2 pr 100 gram. Brukte 150-200 gram. Så det er 0,5.
Så totalt er det vel kanskjer 12 Kh i hele middagen. Jeg spiser stort sett bare
2-3 måltider om dagen. Men så klart må man regne ut hvor mye man kan spise til hvert måltid og beregne ut fra det;)
Det smakte virkelig i dag også. Bytta ut pepperbiffen med en 250 grams entrecote. herrejemini.. Nam nam
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.