< Tilbake til oversikten

Egg inneholder verken 0,8 eller 0,9 gram karbohydrat.

Bolla P. sa for siden:

Sitter her med bokversjonen av "Matvaretabellen" 3. opplag fra 2010 utgitt av Gyldendal på vegne av Mattilsynet, Helsedirektoratet og Avdeling for Ernæringsvitenskap, UIO.

Her står det vitterlig at:

*100 gram spiselig del av egg (altså skallet skal ikke medberegnes) innholder 0,3 gram karbohydrat.

*100 gram eggehvite inneholder 0,4 gram karbohydrat, og

*100 gram eggeplomme inneholder 0,2 gram karbohydrat.

Mitt enorme, kokte egg veide 62 gram uten skall i sta, og inneholdt med andre ord noe sånt som 0,2 gram karbohydrat.

Aner ikke hva bakgrunnen for denne endringen er, men viktig er det uansett for oss ketolysere som er "oppdratt" til å telle et egg som i underkant av 1 g karbo.
:cool:

nellie sa for siden:

Nå er vel ikke dette verdens absolutte og endelige fasit da:p Folk teller jo forskjellig uansett, og det kan de nok fint fortsette med..

senorita sa for siden:

det står fremdeles 0,9 i esken på mine egg da, og dem er jo ikke gamle.. :)

Bolla P. sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, jeg. :confused:

I den gamle matvaretabellen (som står på forsida på forumet her) står det jo 0,9 gram karbohydrat pr. 100 gram spiselige vare.

Hvordan teller folk forskjellig?

senorita sa for siden:

jeg har 2 pakker egg her. 0,3 står det i billigegga. i de økologiske egga mine står det 0,9..

Bolla P. sa for siden:

Det skilles ikke mellom burhøneegg og egg fra frittgående høner i den nye varsjonen.

Jeg vil jo tro de vet hva de driver med når de går til det skritt å endre på dette i tabellen.

senorita sa for siden:

vel en skulle jo tro dem visste hva dem drev med dem som skrev innholdsfortegnelsen på egga sine også :| huff ikke til å bli klok på.. men om det er 0,3 eller 0,9 er igrunn ett fett.. spiser ikke 20 egg om dagen ;D

nellie sa for siden:

Det jeg mener er at det ikke finnes noe fasitsvar på detta! At matvaretabellen sier det betyr ikke at det er det endelige svaret:) Det er jo snakk om så bittesmå forskjeller, og egg er jo forskjellige, så man får nok ikke noe fasitsvar på hvor mye karbohydrater det er i et egg.

Bolla P. sa for siden:

Nei, det skjønner jeg. Og det samme gjelder jo alle andre matvarer selvfølgelig. Men jeg syns det er forskjell på å telle 1 karb pr. egg (er det bare jeg som har gjort det?) og 0,186 g som det altså var i egget mitt:o

Ingen stor deal selvfølgelig, men alt i alt, så velger jeg å følge matvaretabellen når varene ikke deklareres fra produsenten sin side.

nellie sa for siden:

Jeg har alltid telt ett egg som 0.5, bare sånn for sikkerhets skyld. Men det er sikkert ikke noe vits, sånn egentlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.