Sitter her med bokversjonen av "Matvaretabellen" 3. opplag fra 2010 utgitt av Gyldendal på vegne av Mattilsynet, Helsedirektoratet og Avdeling for Ernæringsvitenskap, UIO.
Her står det vitterlig at:
*100 gram spiselig del av egg (altså skallet skal ikke medberegnes) innholder 0,3 gram karbohydrat.
*100 gram eggehvite inneholder 0,4 gram karbohydrat, og
*100 gram eggeplomme inneholder 0,2 gram karbohydrat.
Mitt enorme, kokte egg veide 62 gram uten skall i sta, og inneholdt med andre ord noe sånt som 0,2 gram karbohydrat.
Aner ikke hva bakgrunnen for denne endringen er, men viktig er det uansett for oss ketolysere som er "oppdratt" til å telle et egg som i underkant av 1 g karbo.
:cool:
vel en skulle jo tro dem visste hva dem drev med dem som skrev innholdsfortegnelsen på egga sine også :| huff ikke til å bli klok på.. men om det er 0,3 eller 0,9 er igrunn ett fett.. spiser ikke 20 egg om dagen ;D
Det jeg mener er at det ikke finnes noe fasitsvar på detta! At matvaretabellen sier det betyr ikke at det er det endelige svaret:) Det er jo snakk om så bittesmå forskjeller, og egg er jo forskjellige, så man får nok ikke noe fasitsvar på hvor mye karbohydrater det er i et egg.
Nei, det skjønner jeg. Og det samme gjelder jo alle andre matvarer selvfølgelig. Men jeg syns det er forskjell på å telle 1 karb pr. egg (er det bare jeg som har gjort det?) og 0,186 g som det altså var i egget mitt:o
Ingen stor deal selvfølgelig, men alt i alt, så velger jeg å følge matvaretabellen når varene ikke deklareres fra produsenten sin side.
Jeg har alltid telt ett egg som 0.5, bare sånn for sikkerhets skyld. Men det er sikkert ikke noe vits, sånn egentlig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.