< Tilbake til oversikten

Gelatin og splenda

morthy sa for siden:

Hei, hei..
Jeg lagde en kjempegod ostekake med en blanding av rømme, philadelpiaost, gelatin, sitron og splenda. Bunnen var mandler og smør, på toppen hadde jeg friske blåbær. Kjempegod! Problemet er at den ble ikke særlig stiv :confused: Virker ikke gelatin sammen med splenda? Noen som vet?
P.S Jeg vet at sukrin er sunnere.. Liker splenda bedre :)

Gerd sa for siden:

Hvilket blandingsforhold hadde du med gelantinen da?

Modezty sa for siden:

Du må sikkert ha litt mer gelatin i. Når man lager ostekake med sånne sukkerholdige gelepakker, brukes ca halv vann mengde for å få kaka stiv nok.

Modezty sa for siden:

... og sukker / sukrin / splenda har ingenting å si i denne sammenheng. Det er kun for sødmen.

morthy sa for siden:

Hei Gerd! :)
Jeg hadde 750 g rømme, 500 g philadelpiaost, 16 ss splenda (tilsvarende 200g sukker), 1 sitron (skall og saft), 2 plater gelatin

Gerd sa for siden:

Bør nok doble gelantinen, tenker jeg.... :ja:

for det er vel 1 plate til 1dl væske, mener jeg... Og det er væske både i rømme og osten....
Har ikke gelantin her nå, så får ikke sjekka....

morthy sa for siden:

Ops... Glemte 1 dl vann....:)

Nerthus sa for siden:

Det er nok altfor lite gelatin:) jeg ville nok brukt ihvertfall 6-8 plater selv til den mengden rømme og ost.

Gerd sa for siden:

Du har nok hatt for lite gelantin i :ja:

Men den smaker nok godt fordi :D

morthy sa for siden:

Her er originaloppskriften:

Ostekake med rømme, multer og granbar

Ostekake med rømme er bedre enn om det bare er kremost. Dette er en enkel variant som ikke trenger å bli bakt.
Denne ostekaken er også smaksatt med granbar, noe som gir en frisk rett-ut-av-skogen-smak. Pass på å ikke bruke for mye, det skal bare være et hint.
Nok til en 26 cm springform
500 gram kremost
750 gram rømme
Saft og skall av 1 sitron
200 gram sukker
1 spiseskje lynghonning
1 desiliter vann
2 plater gelatin
100 gram smør
12 til 15 søte havrekjeks
3 teskjeer finhakket granbar

Smelt smøret over lav varme og la syde til smøret begynner å bli lyst brunt. Knus kjeksene med fingrene og bland i smøret. Tilsett granbar og bland godt. Trykk kjeksblandingen jevnt ut i en 26 centimeter springform.

Legg gelatin i bløt i en skål med kaldt vann noen minutter. Ha sukker, honning, vann og sitronskall i en gryte, kok opp og rør til sukkeret er oppløst. Ha i gelatinen og rør til den er helt oppløst.

Ha ost og rømme i en bolle og rør til blandingen er glatt. Ha i sukkerlaken og bland godt. Hell osteblandingen over i springformen, dekk til og sett kaldt over natten. Server med et lokk av multer.

Som dere ser så harAndreas Viestad bare brukte 2 plater gelatin men det var sammen med 200 g sukker...

lifejack sa for siden:

Hm, når han lager den i "En bit av Norge" så sier han at man skal ha oppi 3 gelatinplater til mengdene beskrevet over. Høres fortsatt lite ut, men i hvert fall bedre enn to:)

RaoulDuke sa for siden:

Sukker/honning er med på å gjøre ostemassen tykkere når den er avkjølt, så når du bruker splenda i stedet trenger du mer gelatin for å kompensere for det.

morthy sa for siden:

Det ante meg at det var noe sånt :) Takk for hjelpen!
Kanskje 4 plater er passe? Vanskelig å vite hvor mye man skal bruke. Med to plater ble det ikke stivt i det hele tatt.. Men veldig godt likevel, da :)

morthy sa for siden:

Litt irriterende at de legger ut oppskrifter med feil mengde, da.. :rolleyes: Heldig for meg så var det en prøvebaking... Tenkte jeg skulle bake den til min svigerfars 90årsdag, nemlig..:)

lifejack sa for siden:

Ja, litt sløvt av dem, men godt det var prøvebaking! Lykke til med neste forsøk:)

morthy sa for siden:

Tusen takk :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.