|Ingrrid sa for siden:
Har lagt ut oppskriften med bilder her:
www.ingridsblogg.no/?p=405466
Laks er både sunt og godt, krydderstekt laks enda bedre! Syns jeg hvertfall Denne er veldig lett og rask og lage, vanskelig å gjøre feil her
Ingredienser:
(To personer)
- 4 laksefileter (jeg bruker first price sine)
- 1 pose chaminjong (altså fyll opp en sånn brun pose)
- 1/2 Agurk
- 1 dl Eddik
- Seterrømme til servering
- Krydder (Salt og pepper til soppen, sitronpepper, salt, salatkrydder, (det du vil ha) til laksen)
- Meierismør til steking
- Søtstoff (kan sløyfes)
Fremgangsmåte:
Sopp:
Smelt 100 gram smør i en stekepanne mens du kutter opp soppen i passe store biter (ikke for små). Når smørret er brunet iver du i soppen og lar det surre seg i et par minutter før du salter litt og krydrer med masse pepper (kjør på her).
Lager du til to personer er det en fordel med to stekepanner, men du kan også ettervarme soppen når du får stekt laksen.
Laks:
Smelt passe mengde med smør i en ny stekepanne og legg laksefiletene i med skinnsiden ned. Deretter krydrer du med det du vil ha, jeg brukte salt, pepper, to tuper salatkrydder og krydderblanding. Skulle gjerne hatt sitronpepper og, men det hadde jeg ikke.
Når laksen er stekt halvveis opp på siden kan du snu den og steke på andre siden. Den er ferdig når den deler seg lett.
Jeg hadde ikke agurk så da ble det sølvløk for min del, men agurksalat har både mindre karber og passer bedre til. Det vil også se penere ut med litt grønt på tallerkenen.
Agurksalat:
Skjær tynne agurkskiver, gjerne med en ostehøvvel. Bland 1 dl eddik, 3 dl vann, litt salt og litt søtningsmiddel (kan sløyfes) i en bolle og hiv i agurkene. De kan godt ligge i laken til du serverer dem på tallerkenen.
Serveres med seterrømme, velbekomme
PS: Jeg har ikke regnet ut antall karber da det er minimalt med det i denne retten