vimsen85 sa for siden:
Kanskje det finnes en tråd allerede. Men fikk innbydelse på facebook nettopp til arrangementet. Jeg skal!
vimsen85 sa for siden:
Kanskje det finnes en tråd allerede. Men fikk innbydelse på facebook nettopp til arrangementet. Jeg skal!
scartz sa for siden:
Jeg er med! :heia: LETT! :D
LineJM sa for siden:
Har lyst jeg og men det er mulig det ikke går. Har ikke vært på Kvarteret på år og dag heller, kan være gøy bare det. Hvis mulig så kommer jeg også! Hmm vimsen85, vet du hva det koster?
vimsen85 sa for siden:
Det står ingen pris noe sted. Sist jeg var på noe lignende kostet det 50,-. Skrev på siden og spurte. Skal si ifra når jeg får svar.
vimsen85 sa for siden:
Det koster 20 kr dersom man er medlem (av studentersamfunnet). Det koster 50,- å bli medlem. Men jeg er usikker på om alle kan bli medlemm eller bare studenter..
scartz sa for siden:
Oh no! Jeg er ikke student! :( Blir kjempelei meg om jeg ikke kan være med! :(
vimsen85 sa for siden:
Jeg sendte spørsmål nå om ikke-studenter kan bli medlem..
ninasov sa for siden:
hvor ligger kvarteret?
vimsen85 sa for siden:
Alle kan bli medlem! Kvartere ligger rett over veien for Kinsarvik. På en måte i toppen av Olav Kyrres gate før man går oppover til høyden. Det va litt dårlig forklart. Veit du kor kinsarvik ligge?
scartz sa for siden:
Konge! Tusen takk vimsen85 :D
LenaBeatrice sa for siden:
Jeg ringte dit i forrige uke og fikk beskjed om at det var åpent for alle, medlemmer og ikke medlemmer. 50 kr hvis du ikke er medlem
ninasov sa for siden:
he he he... flaut å si det, men; nei... jeg er faktisk fra bergen, men aner ikke hvor ting er i byn... jeg vet hvor den blå steinen er, galleriet, gamle BT-huset, grieghallen og bystasjonen... og selvfølgelig torget osv.. men gatenavn aner jeg ikke... he he
vimsen85 sa for siden:
Okei. Viss du går fra den blå steinen mot høgden så tar du til venstre i krysset før du kjem til trappa. Og når du kjem til neste kryss ligge kvarteret på venstre sida, kinsarvik på høgre sida. Det ligger rett ved siden av tunellen der bussane som går over puddefjordsbrua går. Skjønna du?
ninasov sa for siden:
der ja.. :) tusen takk!
scartz sa for siden:
Det er idag sant?
Når jeg sjekker event på min Facebook app på mobilen står det imorgen :S Men jeg er bombesikker på at det er idag!! (får ikke bruke FB her på jobb ser du :p)
vimsen85 sa for siden:
Det er i dag ja!
scartz sa for siden:
Fy søren for en kongedebatt! Sofie EIDE jo GR dama! :D
Vegard L sa for siden:
Det var dårlig innsats fra Fedon-damen syns jeg. Hun hengte seg bare på alt Hexeberg sa. Hun nevnte heller ingenting om GI, som er grunnprinsippet bak Fedons filosofi.
På spørsmål om hvordan et Fedon-kosthold egentlig kunne se ut, klarte hun ikke engang å si hvor mye karbohydrater som er vanlig, og lurte på hvor det tallet kom fra (120-130g). Da måtte Hexeberg skyte inn og si at dette var noe Fedon selv hadde regnet ut var et gjennomsnitt. Jeg gjentar: Hexeberg måtte fortelle representanten fra Fedonklinikken om Fedon-kosthold.
Roede-damen er det rett og slett ikke noe å si om. "Litt av alt, av og til" var vel det hun svarte på ALLE spørsmål hun fikk.
Hexeberg vant debatten soleklart! Spesielt likte jeg når hun konfronterte Roede-damen med at mettet fett aldri er bevist å ha noen ugunstige effekter overhode!
scartz sa for siden:
Ja, jeg er enig at Trude (Fedon) hvilte seg litt for mye på Hexeberg. Jeg syntes ikke at verken Grete Roede metoden eller Fedon metoden kom godt nok frem. Linda (GR) kunne jo omtrent ikke svare på HVORFOR de skal spise så mye karbohydrater...
vimsen85 sa for siden:
Hun GR-damen kom bort til oss for tilbakemeldinger etterpå. Og til slutt var jeg bare frekk og sa sånn GR funker ikke. Hun spurte meg da hvor lenge jeg hadde prøvd og når jeg svarte 9 år så svarte hun bare at hun hadde holdt på i 25 år. Jeg syns Hexeberg var flink, men at kanskje noen av de basic prinsippene ble litt glemt, sånn at kanskje de som ikke har hørt om lavkarbo før ikke helt fikk taket på det. Men Hexeberg var definitivt den beste av de!
Sofie Hexeberg har jobbet på Fedon-klinikk, så hun har vel oversikt vil jeg tro :)
Samme greia opplevde samboer Morten på møtet med Diabetesforbundet. Deres ernæringsfysiolog sa at man "måtte" spise karbohdrater, men kunne ikke svare på hvorfor
Vegard L sa for siden:
Det er sant, men når man stiller i en slik debatt så burde man hvertfall ha oversikt over sin egen filosofi. Hadde ingen betenkeligheter med at Hexeberg kunne svare, hun har jo som du nevnte jobbet for Fedon før hun startet egen klinikk.
surime sa for siden:
Ja, Hexeberg dominerte debatten, og Grete Roede-talskvinna kunne ikkje svare så godt for seg. Men, det var på ein måte "feige lag" også, sidan både Hexeberg og ho frå Fedon begge er utdanna legar og veit mykje meir om korleis kroppen fungerar og slikt. GR-dama veit jo sikkert ikkje noko serleg meir enn det ho har lært på GR-kurs og på "lær å lede GR-kurs-kurs".
Desse matpyramide-råda frå helsetilsynet, der det vert anbefalt å ete mange karbohydratar, er vel også utforma av legar. Det hadde vore meir interessant å ha hatt ein av dei der i diskusjonen, slik at nokon kunne ha prøvd å forsvare karbohydratane på medisinsk grunnlag.
Vibeke-67 sa for siden:
Jeg synes kanskje at målet med debatten var noe uklart. Var det en debatt om de ulike metodene? Slik jeg forsto innlederen var det egentlig ikke det. Jeg tror tanken var å få en kritisk debatt om hvor vanskelig det er å følge en retning når rådene hagler inn på kryss og tvers av helsemyndighetens kostholdsråd. Det synes jeg ikke de klarte å få til.
Roede-damen kom ikke heldig ut av det nei, hun var usikker og stotrende og uklar. Men noen poeng hadde hun jo, blant annet at det er viktig med et fellesskap og at det er en livsstilsendring. Men å gjenta hele tiden at man må jo kunne kose seg av og til, det er jo for dumt da.
Hexeberg var god, jeg er enig i det, men jeg synes også Hetland var ok. Hun kunne godt ha uttdypet hva som skiller Hexeberg og Lindberg, men da blir det også lett veldig teknisk. Det som Hetland poengterte som var bra, var jo den individuelle oppfølgingen.
Det som var synd, var at innlederen etter pausen kom etter at folk hadde tegnet seg på talelisten. For hun hadde jo noen gode poeng som kunne fått debatten inn på et annet spor. Hva vil helsemyndighetene med rådene sine? F eks hvorfor anbefales det fisk 3 ganger i uka når ingen studier viser bedre helseeffekt av dette kontra rødt kjøtt 3 ganger i uka. Videre hadde det vært interessant å høre en debatt om det er helsefokuset som står i fokus hos folk, eller utseende. Må alle ha en BMI på 25?
Siden dette kom så sent ble ikke dette løftet opp og debattert videre.
Uansett var det ok å delta, men for å være helt ærlig var ingen av de tre gode debattanter. Jeg har sett Hexeberg på tv i debatter før, og har heller ikke da hatt så sansen for henne som debattant. Men jeg fikk nok informasjon til at jeg har lyst til å kjøpe boken hennes, og å legge noe om til renere mat.
Vibeke-67 sa for siden:
Videre er det fryktelig vanskelig å sette disse tre opp mot hverandre i en debatt. Roede opererer med kurs. Hexeberg og Hetland har egne klinikker hvor folk som er syke eller veldig overvektige oppsøker hjelp. Det er to vidt forskjellige ting mener jeg.
Og det er der det går et viktig skille.
Jeg oppsøkte Hetland pga helse og overvekt, og fikk god hjelp. Andre som ikke er syke men vil gå ned i vekt/få bedre helse har helt andre motivasjoner for å velge lavkarbo enn meg. Og kanskje hadde debatten vært enklere å følge/se forskjellene, om man hadde presentert og debattert utfra dette ståstedet: hvordan kan man leve godt med Roede/Hexeberg/Lindberg?
scartz sa for siden:
Veldig mange gode poeng, Vibeke :) Sofie sa at det står i rapporten til Statens ernæringsråd at de ikke har bevis for at mettet fett er farlig, er det noen som vet om dette stemmer? For det skulle jeg virkelig ha sett!
Supera sa for siden:
Denne her forteller litt om det. Du finner hele rapporter her. Laaang.
scartz sa for siden:
Tusen takk Supera! :D Jeg har funnet rapporten selv, og som du sier; Laaaang! Syntes det står mye om en annen der, og masse som gjentar seg...
scartz sa for siden:
Nå har jeg skumlest igjennom rapporten, finner ikke helt den der "mettet fett er ikke bevist farlig" opplegg :p
Supera sa for siden:
Jeg regner med at det er snakk om hvor gode bevisene er, og de listet opp fra mange forskjellige større råd. De fleste sier at bevisene er "mulig årsakssammenheng" og det var ikke mange med "overbevisende årssakssammenheng". Eller noe sånt.
Hvis det bare er en mulig årsakssammenheng så skal det ikke danne grunnlag for noen kostråd.
Bare "overbevisende" og "sannsynlige" årsakssammenhenger skal taes med, står det i rapporten.
scartz sa for siden:
kan jeg bestille den rapporten på trykk hjem?
Det står kontaktinformasjon for bestilling, men at jeg må oppgi IS-nummer. Dette er kanskje noe i forhold til bedrift?
Supera sa for siden:
Hm, når man leser rapporten, så står det faktisk overbevisende årsakssammenheng på alle som sier at reduksjon av mettet fett reduserer risikoen for HKS. My bad. Men dette er jo ikke nødvendigvis hva studiene faktisk viser, men hva de rådene har konkludert med.
Jeg vet ikke helt hvor den artikkelen på forskning.no kom fra, men det var tydeligvis noe ernæringsrådet hadde fått med seg, men de ville fortsatt anbefale magert.
Men det stod dette om mettet fett fra meieriprodukter:
"Selv om næringsstoffbaserte kostråd i stor grad har bidratt til å bedre folkehelsen, har nyere matvarebasert ernæringsforskning ikke bestandig støttet de næringsstoffbaserte kostrådene. Dette gjelder for eksempel meieriprodukter og egg (se kapittel 19). Disse produktene innholder henholdsvis mye mettet fett og kolesterol og ville forventes å bidra til økt plasmalipider og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Nyere matvarebasert ernæringsforskning stiller imidlertid spørsmål ved om inntak av fete meieriprodukter og egg fører til en økt risiko for hjerte- og karsykdommer (se kapittel 19)."
Og så så jeg tilfeldigvis denne:
Eksponering: Omega-3-tilskudd
Sykdom: Hjerte- og karsykdommer
Redusert risiko
(Årsakssammenheng usannsynlig)
Så de har kommet frem til at det er usannsynlig at omega-3-tilskudd reduserer HKS, men hvordan forklarer de det tradisjonelle inuittkostholdet da? :geip: Det var jo omega-3 som var en av de stråene de klamret seg til for ikke å forkaste kolesterolmyten. De spiser masse mettet fett og har så godt som null hjertesykdom.
I følge dem påvirker også mettet fett fastende glukose og insulinnivåer...
"Studier har vist at et høyt inntak av mettet fett er assosiert med nedsatt glukosetoleranse og høyere fastende glukose og insulinnivåer i blod (3)."
Mettet fett påvirker plutselig insulinet... Det er bare å gratulere...
scartz sa for siden:
Jeg fant også noe nå;
"I løpet av de siste år har flere randomiserte intervensjonsstudier med god kvalitet undersøkt korttidseffekter (opp til 2 år) på vektreduksjon hos overvektige individer. Disse studiene finner ofte at høyfett-diett med 40-50 % energi fra fett gir en raskere vektreduksjon de første 6 måneder hos personer med KMI > 30 kg/m2 enn tradisjonelle lav-fett dietter, mens effektene er sammenfallende etter 12 og 24 måneder. Enkelte forskere har derfor hevdet at fedmeepidemien kan skyldes et
økt inntak av enkle karbohydrater (ofte høy glykemisk indeks/belastning), og at den beste slankedietten er et kosthold med lite karbohydrater og mye fett. Usikkerheten rundt de langsiktige effektene av et slikt kosthold på biokjemiske intermediære endepunkter og kliniske endepunkter relatert til hjerte- og karsykdommer, metabolsk syndrom, type 2-diabetes gjør at helsemyndighetene
i de fleste land og de fleste innen forskningsfeltet internasjonalt konkluderer at man bør opprettholde de nåværende kostrådene (dvs. lite mettet og total fett, og relativt rikelig enumettet og flerumettet fett). Mer forskning trengs for å belyse dette nærmere."
vimsen85 sa for siden:
Jaha... Forskning viser at lavkarbokosthold fungerer, men vi fortsetter bare å anbefale det motsatte fordi det enda ikke er bevist at lavkarbo er farlig? Jauda. Jommen sa jeg smør.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.