Kort lunte.com her. Jeg er så sint!!:mad: Denne uken fryser jeg, er konstant trøtt og slapp. Og sint..
Er en fersking, inne i 4 uken på ketose. Kroppen skal takle det nye kostholdet, men det skal jammen hodet også!! Mitt hode og muligens tankesett henger vel litt etter....
På butikken og handla. Tok opp en vare, leste og la den fra meg. Sånn holdt jeg på....Men vogna ble full den, av grønnsaker, kjøtt og div oster. Ikke noe problem å gå forbi godteriet - men fruktdisken derimot......
Savner frukten jeg. De fine fargene og gode smaken. Og jeg har bestandig trodd det var så sunt da..:(
At det går an å være så sur... Nei jeg skal ikke ha rød tante på besøk, og egentlig går jo det overraskende bra å unngå karbo - men irritabel ja:confused: Lurer på hvorfor?
Tror hodet mitt fortsatt har juleferie jeg.. Ellers bare bra - og ønsker alle ei riktig god helg!!! Men eller uten lunte!
klem tilbake til deg gerd! Så god du er:)
Redda dagen du. Gjorde som du sa - kroppen og sjela hadde godt av å hive seg rundt med støvsugern og nå har jeg tent lys og skal glede meg over helga:)
Skal prøve på en oppskrift jeg har funnet her på forumet - og håper den falller i smak hos familien
:o
er litt i samme båt som deg jeg. men har ikke så mye med lavkarbon å gjøre. var hos napropaten min i dag. og da får jeg dundrene hodepinet og verkene nakke og skulder. ligger under teppet og slapper av mens samboern lager nachos;)
også følger jeg med på egypt. syke greier det som skjer der i natt.
God bedring til deg Marjusen:)
Vet hva du snakker om, går til behandling selv hver uke, pga kroniske plager. (fysioter. og manuell terap) Slitsomt med smerter hele tiden, en ekstra utfordring for humøret.. Det er også en del av motivasjonen for å prøve dette her - et håp om at kostholdet skal virke positivt ..
Hei:)
Ny her, og derfor må jeg bare spørre... er det en vanlig "bivirkning" at man blir kald? Jeg målte temp til 34(!) i går.. og fryser som en ispinne!
Er forresten heelt enig i at vasking er terapi, litt god musikk så går d som en lek!
34 må vel være feil, det er ikke normalt iallefall! Nok fett??
Ellers skal jeg fortelle dere om kjempesint i dag på jobben! Noen har kobla til det eksterne tastaturet jeg aldri bruker og så plutselig begynte pcn å spy nuller. 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Den nekta å stoppe igjennom restart og alt. EEEEEEEEEEEEK
Ikke fikk jeg satt passord en gang. Jeg holdt på å gå fra forstanden (alt som ikke er lagret på backup passerer revy) og så viser det seg at noe har havna oppå det dustete eksterne tastaturet. AAAAAAH!!!!
34 hørtes VELDIG lite ut. Er ingen ekspert på området, men da ville jeg målt engang til. Og måler du fortsatt 34 og er iskald ville jeg tatt kontakt med legevakten.
Søk litt rundt på google om slanking og frysing. Er vanlig å fryse litt når man slanker seg, men 34? Hørtes unormalt lavt ut. Hva ligger du på til vanlig? 36,6?
jeg ligger på rundt 35,5-36.. har vel generellt lav kroppstemp. :) allmenntilstanden er bra, så jeg avventer:)
har tidligere slitt med ufrivillig vekttap , i forhold til regulering av blodsukker (har diabetes type 1), og i den sammenheng var jeg også svært kald.. så jeg tror mest sannsynlig det er noe sånn:)
Jeg er også litt irritabel i dag. Men det er muligens fordi barnehagen er stengt. Og vasking er visst ikke nødvendig, for det bedriver femåringen på badet i dette øyeblikk.
jeg har vært til ernæringsfysiolog og skal til endokrinolog kommende tirsdag. Legene har jeg gitt opp foreløbig til jeg får ny.. de har ikke klart å gjøre noe som har hjulpet meg hittil (nei, jeg skylder ikke bare på legene) og nå har jeg funnet noe der jeg klarer å holde blodsukkeret mitt nede med:)
Jeg kontrollerer blodsukkeret ihvertfall hver annen time og har gått fra å bruke 7 sprøyter om dagen til MAX 3! så.. det er i mine øyne kontrollert, og ihvertfall bedre for helsa mi enn det har vært de siste 10 årene. Jeg skal gi ketolyse/lavkarbo noen mnd. Har tatt alle blodprøver før jeg starta, så jeg kan følge med:) Det har allerede gitt utslag positivt i forhold til blodsukker og blodprosen (som har vært lav over lengre tid). Jeg merker at ved å spise denne type kost så er jeg flinker til å få i meg både kjøtt, fisk, grønnsaker og salat.. og fett har jeg vokst opp med å få høre at ikke er farlig.. jeg vil ihvertfall prøve ut dette i noen mnd og så gjøre en vurdering ut i fra allmenntilstand og blodprøver:) Mao. så gjør jeg dette mest for diabetesen og helsa sin del, da jeg ikke sliter med så mange ekstra kilo. :)
Jeg ligger også på rundt 36,5 til vanlig og har feber-følelser når jeg har 37,5. Har målt tempen til 35 en gang husker jeg, men var ikke syk. 34 var dog ganske lavt ja... Du får drikke noe varmt og pakke deg godt inn i en dyne og se noe koselig på tv. :)
joda, jeg skjønner at dere mener at man må følges tett av lege, men .. hva hjelper det når alt legen gjør er å vente på at du selv skal svare på hva som er galt med deg?! jeg har litt for dårlige erfaringer med legen i det siste, men jeg går regelmessig for å ta blodprøver og har oppfølging på sykehus med diabetes-sykepleier (som faktisk KAN noe om diabetes) og anser meg selv som ekspert på egen kropp:) Har lært etter mange år med inn og ut av sykehus og legekontor at den eneste måten å få det man vil av legene er å vite nøyaktig HVA man vil ha.. Jeg vil ha svar på blodprøver og det får jeg derfra :) Noen vil nok være uenig med meg her, og det respekterer jeg og har full forståelse for, men når en lege lar deg gå med en infeksjon i kroppen et år (!) for så å ikke gjøre annet med det enn å ta blodprøver til det går over.. som det gjorde etter en rotfylling hos tannlegen etterfulgt av Flagyl-kur (sterk penicillin/antibiotika).. og "friskmelder" meg med lav blodprosent og jernmangel... da vet eg ikke helt eg altså.. :) jeg gir det her en sjanse, det kan liksom ikke bli verre :p -man må ha litt galgen-humor når man har en kronisk sykdom har jeg lært...
hehe.. fastlegen min har vært i permisjon, så .. jeg får gi henne en sjanse også :) Jeg har alltid blitt fulgt opp på sykehusene, men etter jeg flytta fra bygde-norge så måtte jeg bruke fastlege-ordningen.. jeg kunne gitt dere mange "gode" historier om min sykehistorie, men jeg kan spare dere :p kan si det slik at legen min ikke skjønte hvorfor jeg trengte sykemelding for å komme meg på bena, da diabetes IKKE var en heldags-jobb... For meg så er det det, det har ihvertfall vært det... Nå bruker jeg mere tid på å tenke ut hva godt jeg skal lage til middag :) og blodsukkeret ligger ganske så perfekt rett og slett:D jeg gleder meg til neste måling av langtidsblodsukker:)
jeg er også sint for tiden, har konstant dårlig samvittighet for den korte lunten min....vet ikke om jeg kan skylde på ketolysekuren, det har jeg ikke tenkt på. Jeg er bare irritert over hvorfor kiloene ikke raser av meg :mad: Trodde dette skulle gå så fort, men det ser ut til at jeg må smøre meg med tålmodighet :rolleyes:
Det er ikke alltid kroppen vil ned i vekt like fort som hodet vil nei.:)Men med endel tålmodighet begynner sikkert kiloene å slippe etter hvert.Lykke til.
Ser at jo mer jeg fokuserer på at jeg må gå ned i vekt, jo mer holder kroppen på kiloene:(. Har også sjekket at jeg må være forsiktig med kalorier generelt i denne første fasen. Så gjør som meg når jeg føler at det butter skikkelig imot og ta en kur på noen dager med kun 1000 kalorier der 70% skal være fett, helst av det gode slaget.
Lykke til:)
Jeg annbefaler deg og være forsiktig med å annbefale noen et lite kaloriinntak pr. døgn.Det er noen her på forumet som er veldig imot det,det har jeg fått erfare.Jeg er forsåvidt enig med deg,men ville sagt 1500 kcal jeg da.Jeg må bare si at jeg rekner kalorier selv og er ikke imot det.Vil understreke at jeg ikke anbefaler det jeg har skrevet nå til noen,men noe jeg selv kunne gjort.Syns det er så utrivelig at noen må ha så skarpe kommentarer til noen ,selv om de er uenig i det personen skriver.Jeg har opplevd det selv og syns synd på deg når du får slike skarpe svar.Det er så unødvendig.:(
Ja det gjør det sikkert,men vi er jo på lavkarbo vi som teller litt på kaloriene også.Det er jo en del her inne som gjør det.Dette forumet er vel for alle former for lavkarbo.Det er jo ikke bare for de som ikke rekner på kalorier og har et veldig høyt fett innhold i maten.Så det er ikke særlig pent av deg og annbefale et lavkalori forum ,når det er lavkarbo kosthold vi/jeg har som kosthold.Ønsker ikke og krangle med deg og respekterer at du mener kaloritelling ikke er bra,men prøv og respektere oss andre som mener at en er nødt til og rekne litt på kaloriene for å gå ned i vekt.Det er ikke alle som går ned av å gå på ketolyse kuren feks.,hvis de ikke er særlig overvektig.Da er kanskje løsningen og telle litt på kaloriene.Ligger en person på 1500 kcal daglig er det ikke helsefarlig over en stund ,for å få vekta ned. Hvis ikke annet fungerer.:)
Ok, kan vi la det ligge nå sånn at vi slipper enda en kjempelang diskusjon? Det er supert at dere irettsetter råd om å innta 1000 kalorier daglig, men poenget har kommet fram! :).
Når folk påstår at det er 1500 kalorier som det er blitt "hisset opp om" så må det vel være lov å påpeke at det var 1000 kalorier, uten å bli stempla som en kranglemaker av den grunn? Jeg har ikke tid til å krangle akkurat nå:p Ha en fin dag!
JEg er for trøtt til å få med meg alt her tydeligvis. Beklager om jeg blingsa Nellie! Dessuten var min støtte til det at EM hadde et bra svar til hun som sa 1000. Det hadde hun jo helt rett i!
Nei nei, ta det heeelt med ro. Det er bare en erfaringsmessig og helt generell oppfordring :p.
Kan vi gå tilbake til å være kjempesinte for ingenting igjen, eller? Haha!
Jeg påstod ikke at det var 1500 kcal det var blitt hissa opp om ,men 1000 kcal.Men det jeg sa var at jeg ville sagt 1500 kcal og ikke 1000 kcal.Selv om 1000 kcal for bare noen dager går greit,men ikke over lengre tid.Jeg stempler deg ikke som kranglemaker.Men det jeg syns var unødvendig var å svare så skarpt på innlegget hennes.Det er det jeg ville fram til.Var ikke kaloriene jeg ville diskutere i det hele tatt ,men måten det ble svart henne på. Bare for å klare opp i det.:)
Jeg har ikke skrevet noe hverken til deg eller rettet til deg i denne tråden, så ta det helt med ro:) Skarpt.. Ikke skarpt.. Det kommer ann på øyet som ser.
Er forskjell på å ta sak og å ta person.. Vi får ha litt takhøyde for å bli korrigert synes jeg. I min jobb (ungdomsskole) blir jeg kverrulert på hele dagen = har etter noen år utvikla verdens mest tøyelige tålmod :D Anbefales!! (tenk alle de selvutviklings- og så videre- kursene jeg har spart meg for)
I det siste har jeg imidlertid merka at jeg hisser meg opp over det utroligste - særlig leger som enten må ha ferdig diagnose på et fat, eller kun kan hjelpe dersom dine symptomer passer inn i deres sjablon.. likte derfor sparkene til legestanden over her fortreffelig :D Nå er jeg en filosofisk krabat og kan ikke la være å undre meg - er det noe vi spiser feil, siden så mange virker litt hissige??? Før jul var jeg solstrålen selv - jevnt over fantastisk humør og positivitet. Må sjekke hva jeg spiser annerledes nå.. kan det være noe som hat lurt seg inn i karbodeigen fra Gilde?? Hmmm, noen teorier ?
Jeg har falt av lasset litt, men hissig ja... Jeg er av typen som har svartsinne, raseriet kan boble fra null til hundre på sekunder, til vanlig....
Jeg er ny på dette-denne mnd har gått i sirup. Har psos også, så det kan være litt psykisk rett og slett. Mannen min minte meg på at jeg har spist søtt hele livet og plutselig var det bråstopp.:eek: Vi har så mange vaner - og skal nå tenke en del nytt. Og vi har til felles overvekt, men ellers har vi ulike utgangspunkt. Så noen syns det går strålende fra dag en eller fem, mens andre som jeg trenger TID
Jeg er ikke så sint idag heldigvis ( herregud jeg høres ut som et bøllefrø) er snill som et lam!!!:o
Nå gleder jeg meg til Grand Prix som jeg elsker å hate og skal irritere meg litt over det også. Neida. Joda.
Grand Prix er forsåvidt greit det, men når han fordømte Per Sundnes trøkker trynet sitt borti tv ruta, da koker det over for meg. En større idiot skal man jaggu meg lete lenge etter.
Ville bare forsvare hun det ble skrevet skarpt til jeg,vet det ikke var rettet mot meg.Vet det kan være øyet som ser,men jeg syns det var skarpt skrevet.Endel av kommentarene hun fikk.Jeg tar det helt med ro jeg.;):)
få ut litt sinne jeg ogå, jeg er sint på meg selv for vekten har begynt og peke feil vei. så jeg har gått og vært små sur i hele dag, så da gikk jeg i tenke boksen. det vil si på soffa.n under pleddet (ikke akkurat boks:p)
og kom frem til at jeg har spist veldig feil de siste dagene:mad:. så etter 1time så så jeg feilene mine og er klar til og ta tak i det igjen
så når er alt mye bedre:)
trenger den "tenke boksen" i blandt når jeg blir sint for noe.
Meg du spør? Har funnet fram et prøvesvar som er et år gammelt. Har nå nettopp tatt nye prøver som jeg venter resultat på. Stoffskiftet er innenfor normalverdier. Høye verdier på magnesium og lymfe og skyhøyt kolesterol, (som har bedret seg etter medisin) Det som overrasket meg var at også insulinnivået var ok.
Men jeg har mange av symptomene på lavt stoffskifte, da mente legen at om jeg begynte på medisiner for det, ville det vare livet ut. Jeg snakket en gang med en laboratoriesjef på et sykehus, han mente mange som ligger i grenseland på stoffskifteverdier ville fått et nytt liv ved å starte behandling. Men leger ser på blodverdier og behandler ut fra det.
Jeg er på ingen måte enig i at å gå ned til 1000 kalorier pr dag er noen god idé, men vil påpeke til dere som er så sjokkerte over at noen kan gi det rådet, at Torkil selv foreslår dette som trinn 3 hvis man ikke har utslag på ketolysestixen (og selvfølgelig da også manglende vektnedgang...) (side 85 i Ketolyseboken).
Trinn 1:
Reduser den daglige mengde karbohydrater til 10 gram pr. dag
Reduser inntaket av koffein
Ved fortsatt manglende utslag på ketolysestix
Trinn 2:
Spis maksimalt 10 gram karbohydrat pr. dag
Spis mer fett
Reduser litt på mengden av mat
I de få tilfellene der tiltak nr 1 og 2 ikke har ført til utslag på ketolysestixen, gjennomfører du følgende i 3 dager:
Trinn 3: - Reduser kaloriinntaket til 1000 kcal pr. dag
Det har vel litt med sammenhengen rådet er gitt i også. Det sier jo sitt at Torkil anbefaler alle disse andre grepene før det i det hele tatt blir snakk om en såpass streng kalorirestriksjon. Ekstreme tilfeller, krever ekstreme tiltak, og det er jo kjent at enkelte må titte på kaloriene sine. Det blir bare feil når det er det første rådet man gir. I tillegg anbefaler han vel å ta en titt på såkalte "partystoppere" før man i det hele tatt kommer til disse tre punktene du lister opp. Og som du selv skriver anbefaler han å teste ut dette med en så streng kalorirestriksjon i tre dager. Det som blir feil er vel altså at enkelte går rett på rådet om å spise 1000 kcal om dagen.
Det er ingen som blir sjokkerte over det rådet. Men jeg blir veldig oppgitt over at folk mangler så lite innsikt i hva som er godt for kroppen og hva som ikke er det, at de slenger rundt med råd om å gå ned til 1000 kalorier, totalt ukritisk.
Ingen dør av å spise 1000 kalorier om dagen og det er det ingen som har påstått heller, men å anbefale det til alle og enhver som står litt stille, det burde folk være veldig forsiktig med. Og at enkelte ikke ser det, det er urovekkende i segselv.
Jeg har "nrmalt" stoffskifte men alikevel symptomer på det, fikk medisiner og det endret mye!
Ernæringsfysiologen min mener at et veldig lavt inntak av karb kan gjør hypo værre og anbefaler meg å ligge på ca 50 til dagen (for meg).
Grunnen til at jeg tenkte på det er at jeg får akkurat de samme symptomene som deg når jeg er umedisinert.
Jeg har hatt for lavt stoffskifte i hvertfall 15 år, og har måttet kutte ut Levaxin:heia::heia: etter at jeg begynte med LCHF i mai 2010. Jeg merket at jeg var overdosert og det var helt nydelig å kunne kutte ut medisinene:D. Så jeg reagerte i hvertfall helt annerledes enn ernæringsfysiologen din hevder. Etter som jeg har forstått så stabiliserer/normaliserer LCHF hormonene og da er det jo rimelig å tenke seg at jeg ikke er alene om å få orden på stoffskiftet:D
Men uansett, jeg vet jo at folk reagerer ulikt, men har man hypothyerose eller i hvert fall symptomer som tilsier det, så er min erfaring at kaloriunderskudd (i den forstand at man spiser mindre enn det som gjør en behagelig mett) kanskje er det verste man kan gjøre for sykdommen, etter å spise høykarbomat! Alt blir verre de dagene jeg spiser lite, jeg får muskelsmerter, mister konsentrasjonen og korttidshukommelsen totalt, klarer knapt å huske mitt eget navn på det verste, fryser, og jeg får narkoleptiske anfall.
Jeg understreker at dette er min erfaring.
Jeg mener ikke at en skal annbefale et lavt kaloriinntak til alle før annet er prøvd.Det har jeg heller ikke gjort.Hos noen virker det som dem har prøvd andre tiltak først,og vet da ikke hva de skal gjøre for å gå ned.Da kan en jo prøve med kaloriredusering en stund og se om det hjelper.På di innleggene jeg har svart på nå virker det som alt er prøvd ut,og da er det jo greit og annbefale lavere kalori inntak for en stund syns jeg.:) Må også legge til at går du på feks. ketolyse kuren og du har stillstand på vekten en stund,er jeg enig i at en må sjekke ut partystoppere og andre ting.Før en evt.kutter ned på kaloriinntaket.
Det er ikke barebare å gå i svømmehallen......Men mannet meg opp, pakket bagen og dro avgårde. Og det var det STENGT Grrr.. Nedtur, for det skal noe til at jeg tør...
Jeg prøver igjen imorra, for svømme skal jeg!
Nå veit ikke jeg hvor gammel du er, men kan du nærme deg overgangsalderen? Et par tre år (fra jeg var ca 37 -38 år gammel) før jeg begynte å få uregelmessig mens og nærma meg overgangsalderen, blei jeg ei heks å leve sammen med. Jeg klarte ikke å stagge meg, var sint hele tida. Så kanskje det ikke har noe med ketolyse å gjøre!
Ja... Hvordan blir det etterhvert?? Damer, overgangalder og lavkarbo?? Vil lavkarbo gjøre ting lettere eller hva?? Jeg er snart i overgangalderen og jeg liker ikke tanken på at jeg skal bli et uforutsigbart uhyre..
Og nå skal jeg fortelle hvorfor JEG er småsint om dagen...
Jeg har som sikkert mange her vet vært sykemeldt siden september i fjor. (Jeg har nemlig putra fælt om det.) Jeg har vært på ørt og fjørtig undersøkelser, tappet såpass mye blod til ymse blodprøver at jeg snart er anemisk. Men ALT er ok, bortsett fra en liten ting de skal utrede litt mer.
For et par uker siden gikk jeg innom en helsekostforretning. Jeg hadde fått streng beskjed fra sykehuset om å IKKE inkludere andre midler enn det jeg fikk hos dem. Men det gikk både dager og uker og ingenting mer skjedde. Så i denne helsekostforretningen fortalte jeg om hvordan jeg hadde det. Hun anbefalte meg noe som jeg kjøpte.. Det funket utmerket!!! På noen områder, vel og merke.. Jeg var fremdeles pusk og var innom damen igjen i dag. Hun ba meg fortelle hva jeg følte var gærnt og jeg fortalte. Ho bare ristet på hodet og sa; "Du er svineinfluensavaksinert.." Jeg bekreftet det og damen fortalte at hun har mange innom som har akkurat de samme symptomene som meg. Hun lovte at hun skulle få meg bedre, mye bedre! Og jeg tror henne. For jeg ble jo bedre av det forrige hun gav meg! Nå fikk jeg d-vit og noe blodantitoksik. Jeg har tro på det. Men det jeg er sint for er at legene sannsynligvis IKKE vil finne noe og heller ikke hjelp for meg. Men ei dame som jobber på en helsekostbutikk og som er genuint opptatt av at ting skal virke kan faktisk få deg til å føle deg bedre. Jeg skal til lege igjen i neste uke og jeg kommer til å fortelle om den fremgang jeg har hatt av gress, eddik og d-vitamin.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.