< Tilbake til oversikten

Osteoporose/knogleskørhed

Efterår sa for siden:

Hej
Jeg spiser efter Skaldeman 50+ og elsker det. MEN jeg har lige fået konstateret osteoporose og jeg bliver derfor meget i tvivl om jeg kan blive ved med at spise efter Skaldeman principperne. Alle de steder hvor jeg har læst (i Danmark) anefaler de minimum indtag af kød og massere af bælgfrugter, grøntsager, frugt , bær og korn for ikke at blodet skal blive for syreholdigt og derved tage af knoglemassen. Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan finde informationer - er der nogen steder hvor det dokumenteret det modsatte. Jeg har virkelig brug for hjælp for den her kost føles helt rigtig - ingen blodsukkerudsving, ingen humørsvingninger og ingen/næsten ingen:p trang til søde sager.
Jeg håber at høre fra jer
Kærlig hilsen
Efterår

trollmamma sa for siden:

Ta kontakt med legen din og hør hva de anbefaler ved sykehuset.
Jeg er selv revmatiker og har svært god effekt av lavkarbokost, men jeg passer på å spise grønnsaker da.

Jeg reagerer på sukker og hvitt mel, men tåler kjøtt fint.

Efterår sa for siden:

Tak for dit svar :) Jeg vil spørge på sygehuset men Danmark er lysår bagud i forhold til Norge mht til kost - og det eneste vi skal tale om er hvilken medicin jeg skal have, så jeg er nød til selv at søge informationer. Men det glæder mig at høre at du har fået god hjælp :)
Kærlig hilsen
Efterår

trollmamma sa for siden:

Hvilke medisiner har du fått anbefalt da?

Det er nok ikke dumt å ta noen medisiner også, om det kan hjelpe deg til å være mer fysisk aktiv.

aslaug sa for siden:

Hei!
Jeg fikk konstatert benskjørhet for 5 år siden, gikk da på vanlig kosthold.
Begynte da på Fosamax og calcigran forte.Brukte fosamax i to år, kunne da avslutte det og bruke bare calcigran.
Begynte på lavkarbo og trene for 2 år siden, har kjempefine benmålinger siden da.
Spiser ikke kjøtt,bare kylling.Spiser mye grønnsaker.

Efterår sa for siden:

TAK for jeres svar :)
Trollmamma - jeg har ikke fået at vide hvilken medicin han kan tilbyde mig, men har fået en indkaldelse i marts - så ventetiden vil jeg bruge på at samle så mange informationer som muligt så jeg ved hvad der er af muligheder og alternativer.
Fysisk aktiv er jeg heldigvis allerede :)

aslaug - tankevækkende at du fik det konstateret på vanligt kosthold.
Det jeg er bange for ved medicinen er bivirkningerne som ikke altid er til at forudse. Men hvor er det dejligt at læse at du har fået det stoppet på så kort tid - jeg vil læse dit svar når jeg bliver usikker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.