Det er jo en sprekk fordi det er mat en ikke skal spise.Selvsagt har det litt å si hvor ofte disse sprekkene er ,om det er en skjelden gang eller hver dag.Alle kan jo ha en liten sprekk en gang i blandt.:)
Sukkerholdig godis og drikke er en sprekk for meg :)
Men du må nesten bestemme selv hvordan du vil leve og hvor mange karber du skal ha hver dag,ser du er på lavkarbo og en hobby vil vel bruke opp alle karbohydratene dine den dagen,altså er det svært lite igjen til næringsrik mat.
Går du på en sprekk,så begynn på nytt ;)
Jeg lager kakao hjemme og tar med hvis jeg MÅ ha,men det er sjeldent jeg har sånne sug lenger,og blir jeg sulten eller fyser (også sjeldent) så kjøper jeg meg en Atikns bar og koser meg med den
Ikke det jeg har hatt noen kjempesprekk alså, sist Fredag på Julebordet på jobben hadde jeg meg en pils og 1 hamburger på veien hjem, ellers så har jeg ikke hatt noen avstikker.
Bare lurte på om hvor mye en sprekk er for dere hardcore lavkarbo folk. :)
Jeg har ligget jamt under 15 g karbo siden lille Juleaften :)
Dette ville vel jeg heller kalt utskeielse enn sprekk... :)
Dette er en livsstil og for meg er da en utskeielse i ny og ne helt greit, ligger stort sett rundt 50 karbs om dagen og har jo litt mer å gå på enn de som går på ketose.
Bringer en utskeielse meg opp i 100-150 av og til er det ingen krise - men prøver i så fall å kutte ned på fettet den dagen. Skjer heldigvis sjelden... ;)
Hva som er en sprekk er jo relativt i forhold til hvordan du ønsker at ditt kosthold skal være, og hvorvidt du spiser med god samvittighet eller ikke. :) Om man følger streng ketogen diett vil jo en Hobby-sjokolade helt klart være en sprekk, men det er jo ikke alle som lever ketogent.
Jeg synes det er viktig psykologisk sett å ikke kalle sånt småtteri for "sprekk", men heller "utskeielse" som MissTail kaller det.
Mye av det som kan ta motet fra en når man spiser etter bestemte regler er det å få dårlig samvittighet for noe. For min del er det i alle fall viktig å bare legge sånt bak meg med en gang, og se på det som en del av det å kunne "leve med" endringene man har bestemt seg for å gjøre.
Det viktigste er å SPISE HVER SJOKOLADEBIT MED FYNDE OG FRYD! Ellers er det jo faan meg bortkasta. :mad::eek::D
En utskeielse inniblant (kanskje ikke hver dag) av begrenset art må man vel innrømme seg. En hel bløtekake på styrten - kanskje ikke, det handler ikke om nytelse.
Tror det har med kontroll å gjøre. I hvertfall for meg. Om jeg spiser godteri som er planlagt eller jeg tenkt gjennom konsekvensene av å spise det er det en utskeielse.
Om jeg spiser ukontrollert mye og har vanskelig for å komme tilbake på kostholdet er det definitivt en sprekk.
NB jeg spiser sjokolade med STOOR nytelse nesten hver dag. 70% og helt lovlig :D:D:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.