Ny i faget, men føler det går veldig greit. Syns jeg spiser bedre nå enn noen gang før. :)
Jeg holder meg godt under 15 karber i døgnet, og syns det går overraskende bra.
Lurer bare på om det er ugunstig å samle alle karbene i ett måltid for å sette det på spissen.
Hvis jeg ligger på 0-1 karber til frokost og middag (Rekker sjelden mer enn tre måltider pr. dag) også havner jeg på 8-9 til kvelds. Er det greit, eller bør man fordele karbene bedre?
Husker ikke heelt hva det sto i boka om dette, men jeg spiser som regel bare 2 måltider om dagen. Og til frokost bruker jeg ca 6-8 KH, mens middag ofte blir 13-14.
Funker greit for meg, men ikke sikkert det er heelt etter boka. Vet det er mange som måler opp grønnsaker og fordeler det javnt mellom måltidene. Noen spise grønnsaker til alle måltidene. Jeg liker godt å ta en smoothie eller eggmelk og kaffe til frokost, ettersom det ikke er måltidet jeg klarer å få ned mest. Og har det veldig travelt;)
Den spiser jeg i 11-12 tia, også spiser jeg middag i 17 tia.
Ser at du ligger på rundt 10 g karb om dagen, og det kan være ugunstig. Kvinner bør ligge på 15 g om dagen, ikke noe særlig under dette.
Karbene bør komme fra grønnsaker og er ikke uviktige, så se om du f.eks kan få i deg noe paprika eller tomat på morgenen??
Ellers går det nok fint å spise mesteparten i ett måltid hvis du trives med det.
Det beste er nok å fordele det litt utover dagen, noe av poenget med de karbene man spiser er jo å avlaste leverens produksjon av glukose (hvis jeg husker riktig) og da kan det være greit å få i seg litt karber om morningen ;)
Hei
Teoretisk sett er det mest gunstig å fordele dagens karbohydrater ut over dagens måltider. Da er risikoen for blodsukkerstigning med etterfølgende insulinfrigjøring fra bukspyttkjertelen og dermed hemmet fettforbrenning minst.
Om det har stor betydning i praksis er det ikke helt godt å vite.
God Helg
Torkil:)
for en søt liten krabat du har på avataren din Hundedamen :-)
Jeg lurer på litt med karber jeg også.
Jeg har kjøpt meg en vekt, men jeg sliter med å vite hvor mye jeg spiser i løpet av en dag. Så kanskje noen kunne hjelpe meg med noen eksempler?
Det jeg spiser stort sett hver dag er agurk (1,5), og paprika (rød 5,2) og blomkål/brokkoli. (2,9 og 3,0) . i parantes er mengden karb de inneholder pr 100 gram
Hvis dette da skal fordeles, agurk og paprikka (la oss si rød for den har mest), og blomkål eller brokoli til middag. Hvor mye kan jeg da spise av dette for å holde meg til anbefalt mengde for ketolysekuren? jeg pleier spise 4-5 buketter, men har desverre ikke veid de så jeg vet ikke hvor mye det veier. så eter jeg vel kanskje 5 centimeter agurk og 3 ringer paprikka.
har noen av dere sånn ca i hodet etter å selv ha veiet maten deres over tid, peiling på hvor mange karber dette blir? :)
Hm, har tenket litt, tror kanskje jeg får i meg litt mye karber via blomkålen/brokkolien ? for 4-5 buketter veier kanskje mer enn 100 gram, og de ligger på ca 3 pr 100 gram :rodme: ??
[quote=Kanskje;1015121][/quote]
Alt dette står i boka vet du :) Om du ikke har boka finnes den til utlån på bibliotek.
Om du ikke veier maten din til å begynne med vil du jo ikke ha peiling på hvor mye du får i deg, en vekt er et must! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.