Jeg har en far som har vært 3 uker på lavkarbo, og i ketose.
Han blir mer og mer frustrert fordi han mener han ikke har gått ned noe. Nå kan det sies at han er svært ivrig på badevekta, og har veid seg 3 ganger daglig. Man kan jo bli stressa av mindre, og har sagt strengt til han at han skal veie seg BARE om morgenen!:cool:
I løpet av en dag spiser han et 3-4 egg, bacon, mye seterrømme, rundt 200 gr fløte, remulade, muligens noe lavkarbobrød, ost, kjøtt eller fisk til middag, paprika, brokkoli, tomat, bær om kvelden, og jeg vet ikke hva. Han spiser 3 måltid om dagen, og er aldri sulten. Jeg mistenker litt litt mye meieriproduker, og for lite grønnsaker.
(Jeg kan få tak i mer detaljert dagsmeny).
Han drikker mye vann, og sikkert en del kaffi. Fredag og lørdag er det vin.
Han fyller straks 50 år. Kan det ha noe å si at det blir vanskeligere med åra for kroppen å tilpasse seg nye fettforbrenning? At det tar lengre tid?
Både jeg og min bror har gått ned vesentlig på lavkarbo/ketolyse(henholdsvis 20 og 40 kg).
Ellers mosjonerer han ingenting. Har sagt at han bør gå 30 min om dagen, for å få igang forbrenninga.
Om han spiser 200 g fløte og det samme med seterrømme hver dag så utgjør bare det ca. 1400 kcal... Selv om man i utgangspunktet ikke trenger å telle kalorier på lavkarbo så er det der i overkant altså. Han trenger ikke å fråtse over alle grenser heller! :)
Det høres ut som veldig mye fløte og rømme. Forsøk å droppe det eller å bytte ut med smør/olje i en uke og se hva som skjer.
I tillegg så er det ikke slik at ketose automatisk betyr vektnedgang. Noen er i ketose på 40 - 50 karber, men må gå ned til 20 for at vekta skal gå nedover.
Å røre på seg er også alltid lurt :)
I tillegg kan det tar flere uker enn 3 før det løsner ordentlig og vekta raser.
Hvor mye kaffe drikker han egentlig, og hvor mye vin? Og hvilken sort vin drikker han?
Kan nok være at han burde redusere på meieriproduktene altså, men jeg ville nok sett litt på den vindrikkingen også.
Joda, det kan være lite sukker i vin, det er så, men så lenge han har alkohol i kroppen brenner han ikke fett, og vin to dager i uka tror jeg så absolutt kan gjøre at han går dårlig ned i vekt, kanskje i kombinasjon med andre ting
Dreamy: Sånn jeg har forstått det så drikker han og kona to flakser vin i løpet av helga, dvs, en hver da.. og har jeg misforstått så de drikker de en halv hver i løpet av helga.
Ok....men uansett hvordan det er med de flaskene så kan det fort blir for mye, enten han drikker en hel eller en halv flaske.
I tillegg spiser han veldig mye meieriprodukter (som også blir mye kalorier), og det ser ut til at han drikker en del kaffe. Mye kaffe kan stresse kroppen, stress = stresshormoner = økt blodsukker = økt insulin = fettlagring/dårligere fettforbrenning.
Folk er forskjellige så selv om dere har gått ned med 30g kh om dagen betyr ikke det nødvendigvis at han vil gjøre det. Noen må ned i 15g om dagen for å gå ned i vekt ...
Å drikke alkohol når en skal ned i vekt er bakstreversk. Ett eller to glass for menn en sjelden gang, kanskje, men ikke mer enn det. Og jeg vil også si at om man skal ned så må man lære måtehold også i mange tilfeller, og ikke bare riktig valg av matvarer og matvaresammensetning. Si at om han vil ned bør han få i seg karbohydratene fra grønnsaker bare, ikke fra meieriprodukter utenom smør, mosjonere og kutte ut vinen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.