Noen som kjenner til at det stemmer at ny forskning viser at en kan få en spesiell type kreft av ketose?
Fikk høre dette på skolen i dag og samtidig beskjed om at ketose kan gi mye syre med lav PH....
er dette sant? noen som vet? visstnok var det en forsker som tidligere var for ketose- LCHF, som nå var skeptisk til kosten
"10 - Langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden man spiser næringsmidler med innhold av kreftfremkallende stoffer. Samtidig spiser man heller ikke den maten som forebygger kreftfaren som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker."
En annen påstand er denne:
"Siste spiker i kista for "ketose = kreft"-myten er at ketose faktisk brukes (dog eksperimentelt) som et hjelpemiddel i behandling av nettopp kreft. Dette fordi kreftceller er meget metabols aktive, altså de deler seg så fort de kan og trenger mye energi, så kuttes karbohydrater ut vil man i teorien stagnere tilveksten av kreftceller og faktisk rett og slett sulte ihjel enkelte typer kreft."
jeg går på en yogaskole, men typen sa dette, har alltid ett eller annet fra et eller annet sted, så får håpe at dette ikke stemmer. Takk for svar, skriv gjerne om dere hører noe om dette
Den artikkelen i iform har vi jo spikket i filler for lenge siden, det er så mye tøys som står der og som ikke kan dokumenteres at det er latterlig.
Hvilke næringsmidler spiser man på ketogen diett som inneholder kreftfremkallende stoffer? og det at man ikke spiser grønnsaker er jo bare tull og tøys.
Kreftceller nærer seg mye på sukker og det blir spennende å se fremtiden, jeg selv er overbevist om at en del av behandlingen vil være kosthold og ingen karbohydrater til å fore kreften.
Det kan være greit å undersøke slike påstander, som regel er det bare noen som har lest ett eller annet sted, noen har hørt om noen som mener osv.
Det finnes masse dokumentasjon på dette, men det får de som har alle linkene lagret finne frem, jeg orker ikke det etter to glass vin på en fredags kveld :)
Satt og tenkte på mye av det samme.... Tenk på alle de ulike rådene som har kommet og gått opp gjennom åra!
Hvor mange år er det siden det fantes sigaretter som var bra for helsa og tilogmed forhindret hoste?
Alle "vet" jo hvor farlig det har vært med mye egg....
Så må man ha "5 om dagen!", meeeen det er kanskje ikke så sunt allikvel.
Hadde ei venninne på besøk forrige helg, hun hadde hørt at det var giftig med kanel.
Og hvem er det vel som ikke har hørt at alt fettet vi spiser legger seg i årene!
Konkluderer foreløbig med at det er rimelig helsefarlig å leve og gjør det beste ut av hver dag :D
Som jeg skrev så var dette "påstander uten vedlagte kilder"
Egentlig for å demonstrere at det blir sagt så mye, men at alt er ikke alltid like dokumentert. Jeg gidder heller ikke å sitte å leite etter kilder til disse påstandene når de som påstår dette ikke har kilder å komme med selv.
Kreftceller kan KUN bruke sukker og ikke noe annet som energi. I Østerrike brukes derfor Ketogen kost som et hjelpemiddel til å drepe kreftceller. Mange lykkes svært godt med dette, ifølge Lutz.
Det finnes ikke kreftfremkallende mat, så lenge man spiser ren, ubehandlet mat.
Svært mye hardt stekte matretter danner akrylamid. Det kan visstnok gi kreft i tarmen. Men det er jo bare å ikke kremere biffen hele tiden... Dessuten er chips og pommes verst så det så.
Jeg lurer på om det var en svensk lege eller ernæringsekspert som hadde gått vekk fra LCHF, mener at jeg leste noe slikt inne på kostdoktoren.se. Kanskje han var amerikaner, når jeg tenker meg om...
Men det var i allefall ikke pga noen kreftfare, det var vel mere at han ikke lengere mente at karber var fetende...
Jeg kontaktet ei venninne som har gått kreftsykepleie nylig og i tillegg hadde mat og kreft som oppgave på slutten. HUn har ikke hørt om det, hun har sjekket i bøkene sine + ei bok som heter "Mat mot kreft" og finner ikke noe om det.
Når man hører sånne påstander, bekrefter det bare hvor galt det har gått med mennesker og kunnskap om mat. Lavkarbo handler om mat vi mennesker har spist i millioner av år, det handler om mat vi er skapt for å spise og det handler om fraværet av mat man blir syk av. Kunstige tilstetningsstoffer, kjemisk bearbeidet mat, fabrikkprodusert mat og mat som har blitt til ikke-mat gjennom industrialisert produksjon har jo blitt "sunt, normalt kosthold" i dag.
Det å si at kreft ikke forekom i tidligere tider, blir desverre litt feil!
Fortsatt er det de eldste som får mest kreft og tidligere ble ikke folk så gamle. Og døde et barn med store magesmerter, kunne ingen si noe om at "Jo, dette må være et nevroblastom!"
De hadde jo ikke mulighet for å diagnostiserer kreft.
Min farmor døde av kreft så sent som i 1965, men det visste de ikke før etter at hun var død! Og hadde ikke familien insistert på obduksjon, hadde vi aldri fått vite det heller!
Om alle ble veldig gamle, ville de fleste få en eller annen form for kreft!
Bare for å "godkrangle" litt, så er vel sukkerroer og honning ren, ubehandlet mat - som til syvende og sist kan gi en kreft... Men jeg skjønner hva du mener, hehe ;)
Som Megvel sier: Hard steking av mat gir akrylamid som er kreftfremkallende. Allikevel vil jeg tro at jo renere mat man spiser, jo mindre vil dette ha innvirkning på oss. Kroppen trenger jo ikke i tillegg stresses med kunstige tilsetningsstoffer og bivirkninger av høyt blodsukker/insulin som høykarberne sliter med.
Hvis jeg husker rett, så leste jeg i Illustrert Vitenskap at de hadde funnet et dinosaurusfossil med kreft for noen år siden. Jeg husker at jeg virkelig lurte på hvordan de kunne vite at det var kreft dyret hadde hatt, men det stod det ingenting om :(
Så kreft er nok ikke av nyere tid, nei.
Det blir jo det samme som å si at kreft er uungåelig. Den kjøper jeg ikke. Vi må heller ikke glemme forskere som Vilhjalmur Stefansson eller Weston A Price som brukte mange år av livet sitt på å reise rundt til urbefolkningsgrupper over hele verden, og fant ingen tilfeller av kreft.
Fant vel ikke så mange nittiåringer heller i jungelen vil jeg tro? Kreft er det man dør av når man ikke dør av no anna. Som å bli spist av en tiger (lite aktuelt i bergen :D)
Takk for alle svar, men i dag kom det jo nye rettningslinjer fra Statens ernæringsråd: mindre rødt kjøtt- 2-3 x pr. uke. De viser til forskning, sier at det er usunt, men heviser ikke til noen kilder, rapporter vi kan lese.
Noen som har lest?
Tarmkreft er sjeldent og ofte arvelig.. med mindre det er mye forekomst av tarmkreft i familien ville jeg ikke vært så himla bekymra for det. Men acrylamid fikk mye oppmerksomhet i dagsavisene og har derfor blitt noe vi alle "vet" er farlig. (Nb, sir ikke at jeg vet så mye om det, men tror det er blitt litt hauset opp.)
Annet punkt, mine elste i familien kaller kreft for gamelmans syka, for det var det de kalte det før i tiden.. altså før kreft ble noe man snakket om, var veldig tabubelagt og derfor kan det vel virke som om det ikke fantes før i tiden.
Det finnes to typer celler: prokaryoter og eukaryoter. Veldig forenklet er prokaryoter primitive celler som får det aller meste av energien sin via oksidering av lettforbrennelige stoffer (glukose) på cellens overflate, mens eukaryoter er mer komplekse celler alá de vi er bygget opp av. Disse kan forbrenne en lang rekke stoffer, deriblandt fettsyrer og glukose, både med og uten tilstedeværelsen av oksygen (aerob og anaerob forbrenning).
De aller fleste kreftceller er celler som har "gått tilbake et nivå" mot en mer primitiv funksjon, og oppfører seg veldig likt prokaryoter i det at de bare kan bruke glukose som energi.
Kilden til dette er Lutz: "Bedre uten Brød" via min tvilsomme hukommelse. Lutz skriver også endel om hva som kan synes å forårsake kreft, blandt annet de ekstreme påkjenningene på cellene fra kronisk høye insulinnivåer (samt alle de andre hormonene som blir grovt forstyrret i denne tilstanden).
I tillegg bør dette med oksidasjon nevnes. Vi har alle hørt at antoksidanter er bra og forebygger kreft. Flere har nok fått med seg at antioksidanter gjør dette ved å nøytralisere frie radikaler. Det helsemyndighetene ikke finner det for godt å informere folk om er at frie radikaler produseres i hopetall under karbohydrat-forbrenning (oksidering av glukose) mens mettet fett er det eneste næringsstoffet som ikke engang kan oksideres.
I følge Myndighetens egen propaganda vil typisk lavkarbo-kost med oksiderings-immunt mettet fett og bær og grønt stappet med antioksidanter være selve oppskriften mot kreft. Myndigheter og fakta har dog aldri vært spesielt gode venner, så det er vel ikke lenge før vi hører dem påstå at lavkarbo øker risikoen for å omkomme i flyulykker på bakgrunn av en eller annen vag misstolking av en "observational study". :rolleyes:
Jeg skjønte ikke denne, jeg. Hva mener du med nittenåringer i jungelen? og hvor kommer påstanden fra om at kreft er noe man dør av når man ikke dør av noe annet...? :confused:
Da jeg gikk på sykepleierskolen lærte jeg av en onkolog at om man levde lenge nok, vil alle få en eller annen form for kreft. Ikke at man dør av den kreften, for det er ikke nødvendigvis sant!
[url="http://www.kreftforeningens-blogg.no/2010/12/kan-man-spise-seg-frisk-av-kreft/"][/url] En kilde
Jeg har hatt kreft, er frisk nå, men jeg tror og håper at lavkarbokosthold allikevel er det riktige for meg. Jeg har jo bedre helse nå som jeg er lettere og bedre trent.
Av noe skal de fleste dø, det er ingen som har overlevd enda, og så lenge jeg klarer å holde meg frisk i kroppen og klar i hodet, så synes jeg det er det viktigste.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.