Hei.
Det er veldig liten aktivitet på denne delen av forumet, og det synes jeg er veldig synd.
Jeg kom over denne nettsiden som beskriver optimal ernæring og synes det står beskrevet på en enkel og fin måte.
Her er noe av det som står beskrevet:
Selv er jeg veldig "fan" av boka "Bedre uten brød" av Lutz, og la selv om kostholdet etter å ha lest denne. Synes den beskriver de biokjemiske prosessene i kroppen på en veldig bra måte, og gir en god forståelse for hvorfor et kosthold med mindre karbohydrater er bra for oss.
Flere og flere blir nysgjerrige på hvordan det er å ha et kosthold med redusert mengde karbohydrater, og mange finner da veien til forumet for å tilegne seg mer kunnskap. Synes dette forumet er utrolig bra og det er mange kunnskapsrike personer som kommer med gode tips og deler sine erfaringer. Jeg har lært veldig mye av å lese her i de månedene jeg har vært her.
Men synes det er litt ketolysedominert, og det kan være litt forvirrende for de som er helt nye. Jeg har absolutt ingenting negativt å si om ketolyse, leser masse om det og synes det er veldig inspirerende og se hvordan denne kostholdsretningen har hjulpet mange med å få bedre helse.
Det jeg ønsker med dette innlegget er å vekke litt liv i flere deler av forumet, og spesielt å vise de som er nye at det er flere muligheter. Trur mange som vurderer å legge om kostholdet kan ha godt av å starte litt i denne retningen, og etterhvert som man blir mer kjent med hva et karbohydratredusert kosthold går ut på kanskje finner seg en annen retning (f.eks ketolyse) de føler passer dems behov.
Jeg er absolutt ingen ekspert på feltet, og har masse mer å lære, så vil egentlig ikke komme med noen direkte anbefalinger. Så hadde satt veldig pris på om noen av dere mer kunnskapsrike her inne kanskje kunne komme med noen innspill :)?
Det var det jeg hadde på hjertet for øyeblikket ;)
Hei=0) Jeg har samme inntrykk som deg at det er lite aktivitet på dette forumet her og det er synd. Har ingenting imot ketolyse kuren jeg heller men skal ikke på diett jeg. Men endre hele kostholdet mitt. Men har funnet mye klokt på ketolyse sidene jeg bruker. Men tror som deg at mange hadde hatt glede av å forsøke å sette seg inn i optimal ernæring. Har også lest boken av Wolfgang Lutz(best uten brød) og den er lettfattelig og var mitt første møte med at å legge om kosten mulig ville få meg i farta igjen. Ha en fin dag.
Så moro å se at det er flere som har litt samme tankegang som meg :)
Boken til Lutz er utrolig bra, og burde leses av alle som har et karbohydratredusert kosthold, uansett hvilken retning man følger :) Man får innsikt i så mange av de andre fordelene dette kostholdet har, og ikke bare vektreduksjon. Trur veldig mange av de som endrer kosthold for å gå ned i vekt kunne blitt mye mer avslappet av å lese denne boken, og ikke stresse så mye med vekta, men også ha kunnskap om alle andre helsefordeler, så kommer vektreduksjonen som en positiv bivirkning :)
noterer ned Lutz sin bok til innkjøp ved nærmeste anledning
Jeg har virret litt innom hit og dit på forumet, her..men jeg tror nok kanskje det er her jeg lander.
Vil ikke på diett i det hele tatt! Vil legge om livet, og ha en kropp som fungerer så godt som den kan. (Og det at jeg har gått ned noen kilo allerede, er jo ingen negativ bivirkning!!)
så hyggelig å lese at det ikke bare er meg som legger om kostholdet for helsens skyld.
jeg ser dere anbefaler Lutz sin bok, er denne bedre og annerledes enn den som Sofie Hexeberg har skrevet? jeg har lest boken til Sofie Hexeberg, synes den var bra men tar ikke skade av mer kunnskap :rolleyes:
Bedre uten Brød er omtrent min lavkarbo Bibel! :D Jeg er ganske sikker på at et kosthold med opp til 70g karbs per dag er optimalt for meg og mine spisevaner :)
Jeg går på eurodiett og skal liksom over på lindberg kosthold ved endt vekt tap, men greier ikke helt å bli begeistret for å øke i karber og minke på fett, kanskje oe er noe for meg etter nedgang ?
ELSK KROPPEN DIN FOR DET DEN ER! Uansett kiloer! Vi er alle vakre på vår egen måte, og vi må ikke la oss blende av ukeblader og hollywood! Jeg syns valk er vakkert!! Om den er liten eller stor, eller har følge av mange andre valker. Jeg håper ikke alle mine valker forsvinner. Vi er kvinner og vi er sterke! Vi er beskyttere og sjelesørgere. Vi heler dem som lider og vi omfavner dem som står alene. Det er en skam at vi ikke får lov til å hylle de vi er og kroppene som bærer oss, bare fordi vi ikke passer inn i en form, som en eller annen designerhomo starta! Vi er vakre. VI ER KVINNER!!
Min "mission" for kvinnedagen er å spre positiv propaganda! :D :P Sniker meg da inn her også ;)
Jeg lurer på om det finnes noen forslag til måltider/menyer i forbindelse med optimal ernæring. Finnes det en bok - men ikke på norsk?
Jeg er dritgod på å spise rundt 20 gram karbo pr dag - men 70? Hva øker man på med? Kan ikke bare være grønnsaker da ser jeg for meg at jeg blir litt stappa hehe... Anyone?
Har Bedre uten brød - får lese den på nytt - jeg har liksom vektlagt fakta og informasjon om lavkarbo, og ikke så mye om metoden liksom :)
Har ikke lest boka, så jeg vet ikke hvordan man setter sammen menyene:oTenker endel på stabiliseringen nå som det bare er noen kilo igjen, med min fart kan jo de ta laaaaang tid å miste, men må ha en plan til etterpå, for meg virker det litt komplisert med lindbergs måte å sette sammen maten på, sunt ja, men mindre fett og mer av ting jeg er lite interessert i lengre som pasta, ris, bønner etc-dette foretrekker jeg som en sjelden utskeielse ikke som hverdagsmat.:confused:Jeg vil heller slippe å være "redd for fett", håper på å finne en retning hvor det er tilatt med lite karbo og endel fett. Jeg ble helt snål i hodet og gikk opp i vekt på ketolyse, så det passer ikke meg, men på eurodiett lever jeg på 50-70 karbo pr dag og sparer ikke på fett-det er digg, men kan ikke -og vil ikke-leve på hovedsaklig ferdigprodukter hele livet. Gruble, gruble:rolleyes:
Jeg er også interessert i OE/Lutz som livsstil en gang i fremtiden, så jeg har også lett etter informasjon og ressurser i den anledning.
Finner denne siden: homodiet.netfirms.com/index.html (her er det oppskrifter og ukesmeny-forslag, faktisk) - og observerer at Kwasniewskis bok på engelsk heter Homo Optimus, men den finnes ikke på amazon, og jeg er ikke så veldig hypp på å bestille via en noe skranglete polsk forhandler... :cool: Leter videre!
Jeg hiver meg på dette forumet. Jeg har kommet frem til at jeg vil spise moderat med karbo. Har vinglet litt på mengden, men jeg vil holde meg unna ketose, sånne at jeg ikke utsetter kroppen min for å gå inn og ut av ketosen i tide og utide. Har forstått at det kan ta litt på :confused:
Men jeg vil ikke spise for mange karber heller. Uvant tanke for meg som har vært litt Atkins/skaldeman (men ikke lenge nok til å få særlige resultater før de forsvinner...)
Men nå vil jeg finne kosten for resten av mitt liv!
Grunnen til at jeg ikke vil i ketose er kanskje litt teit.. Men jeg er fra tid til annen i familieselskaper. Og jeg har lyst til å kunne spise maten som blir servert uten at det totalt ødelegger for en evnt ketose. Hvis dette er kostholdet for resten av livet, så må det også kunne tåle noen få utskeielser. Det er iallefall det som er riktigst for meg :)
Jeg blir ikke syk av karbohydratene, bare feit :rolleyes:
Det jeg trenger mest er igrunn å få kontroll på sult vs cravings. Og venne meg av med småspising, uavhengig om det er lavkarbo eller ikke :)
Så moro at det har blitt litt mer aktivitet her inne :D
Jeg er ikke så opptatt av å spise så så nær opp mot 70 kh hver dag, men holde meg under slik at jeg ikke trenger å tenke på fettet ;) Veier ikke maten og regner ikke ut karboinnholdet. Men har jo kontroll på mengden karbo i de ulike matvarene jeg spiser, og unngår stort sett poteter, pasta, ris, brød og andre matvarer jeg vet inneholder mye sukker og stivelse. Spiser gulrøtter, kålrot og kål hvis jeg har lyst på det da, det inneholder jo litt mer karbo, men trur ikke jeg kommer over 70kh de dagene jeg spiser dette, og det er jo ikke så ofte heller :) Trur jeg varierer veldig mellom 20 og 70 karber fra dag til dag. Spiser stort sett kjøtt og grønnsaker med en fettkilde til, salater, og det går ganske mye ost;) Baker lavkarboknekkebrød eller lapper, og spiser innimellom litt rugsprø eller fiberrik. Merker at jeg til tider er i ketose, så prøve å få i meg litt mer karbohydrater.
Men siden ikke målet er å gå ned i vekt er det vel kanskje ikke så krise om man går litt inn og ut av ketose? Noen som vet mer om dette? Det er jo en naturlig tilstand for kroppen, og før i tia var det vel vanlig å gå inn og ut av ketose utifra hvilken mat som var tilgjengelig?
Hm, jeg mener å ha lest på forumet et sted at det er stressende for kroppen å gå inn og ut av ketose, men nå finner jeg det ikke igjen. For meg er det enklest å spise tilnærmet ketogent. I forhold til å finne man jeg har lov til å spise. Men jeg har allikevel lyst til å ligge litt høyere i karber. Og da også få i meg noen karber fra ris eller potet eller litt pasta innimellom :eek:
Men jeg har ikke pilla peiling på mengder. Siden jeg aldri har veid og målt karber i de varene før, bare kuttet de ut. Så nå må jeg frem med vekta!
Jeg kan også tenke meg å spise de fleste av dagens karber til middagen. Er det helt på trynet? Jeg er så glad i eggerøre og smoothie frokostene mine, og savner ikke ekstra karber der...
Er igang med å lese bedre uten brød boken også nå, så da får jeg nok svar på noen spm :)
Jeg har også lest at det er lite gunstig å gå ut og inn av ketose... men har kun lest det i sammenheng med at det bremser vektnedgang... Skulle gjerne hatt informasjon om det kan ha noen negativ effekt på helsa generelt?
Jeg har fått noen hint på at det ikke er bra å ha et par uker i ketose og et par uker ute av ketose og et par uker i ketose osv.
Men sånn som jeg har tenkt det så vil jeg bare være innom ketose litt iløpet av en dag. Når jeg har sovet ekstra lenge om morgenen f.eks :p
Da skulle ikke overgangen for kroppen bli like stor. Har ikke sett noe om det i Bedre uten brød ennå :) (har ikke lest så mye heller :rolleyes: )
Ja det er dette jeg har stusset litt over også :p I mange diskusjoner angående ketostix og sånn anbefales det jo ikke å måle om morgenen fordi "hvem som helst" kan ofte komme i ketose i løpet av natta. Og da vil vel vi som spiser lavkarbo men ikke ketogent ha mye større sjanse for å være i ketose om morgenen?
Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg jeg... de aller fleste som spiser siste måltid tidlig på kvelden vil mest sannsynlig uansett være i ketose om morgenen selv om de ikke spiser ketogent til vanlig - og da kan det vel ikke være farlig?
Det var dette jeg regnet med :) Så når det er snakk om andre steder på forumet at det ikke er bra å gå inn og ut av ketose, så er dette i forhold til vektnedgang :)?
Synes det er viktig å skille mellom ønske om vektnedgang og god helse (uten nødvendigvis vektnedgang) når det er snakk om hva som er bra og ikke bra :)
Mulig det skyldes svært variert informasjon på internett om det er "farlig" å gå inn og ut av ketose - og at det er blitt videreanalysert til å ikke være bra i forbindelse med vektnedgang.
Snakker du nå om å variere karboinntaket i så stor grad at du faktisk går inn og ut av ketose - ELLER snakker du om at du spiser fast svært lite karbo men at stixen av og til viser at du ikke er i ketose?
Er det den siste du mener - så ville jeg kastet hele stix-boksen - spise dine faste karbo pr dag, være sikker på at du spiser NOK protein og fett - og sluppet ned skuldrene :)
Jeg bruker ikke stix og har ingen målsetning om å være i ketose :)
Spiser etter Lutz sine prinsipper.. opptil 72 gram karbo med den mengden fett jeg ønsker ;) er veldig glad i fett :D hehe... Men på en helt vanlig dag spiser jeg sjeldent veldig mye karber. Veier ikke og regner ikke ut. Er normalvektig og frisk som en fisk, aldri hatt noen plager, men spiser karbohydratredusert for å opprettholde god helse :)
Jeg mener at jeg til tider kan variere karboinntaket såpass mye at det er mulighet for at jeg går inn og ut av ketose :p men som sagt, jeg regner ikke på det, og undersøker ikke med ketostix:p Men det er jo noen dager jeg stort sett får i meg karbohydrater gjennom grønnsaker og egg.
Har egentlig ikke stressa med det, men siden det har vært så mye snakk om at det ikke er bra ifht vektnedgang, blei jeg nysgjerrig på om det samme gjelder hvis man ikke skal ned i vekt ;) Personlig trur jeg ikke det gjør noe om jeg er i ketose til tider, det er jo en helt naturlig tilstand for kroppen ;) Det er vel uansett værre for helsa å spise høykarbo!? hehe...
Det er sant! Men stressfaktorer er det nok desverre mere enn nok av :p Nå sitter jeg å skriver på masteroppgaven. Skal levere utkast til metode og resultat på tirsdag :eek: så sitter jeg bare her på forumet å skravler!!! får bare ned noen linjer innimellom :p og i tillegg må jeg innom labben og sette igang noen forsøk, så må jeg vaske klær, og leiligheten må støvsuges og vaskes!! :p hehe....
Stressa ja:o
Men nå skal jeg slutte å kuppe tråder og prøve å komme meg tilbake til arbeidet :p hehe...
Noen som har lyst til å legge ut noen eksempler på hva dere spiser :)?? Er så mange eksempler på det i andre retninger her inne, så greit å få litt inspirasjon her også :)
Her er det jeg har spist så langt i dag:
Frokost (kl 7):
2 egg og 1/2 pakke bacon oppå mange skiver ost med tykt lag smør, 1/2 tomat, noen skiver agurk.
Lunsj (rundt kl 13-14):
1 stor porsjon kyllingsalat: isberg, tomater, paprika, agurk, valnøtter, litt rosiner, stekt kyllingfile, masse ost i terninger, seterrømme og litt balsamico. (rosiner er ikke akkurat helt optimalt, men er jo ikke store mengden, og synes det smaker veldig godt i salat:) synes rosiner smaker pyy alene :p)
Et lite mellommåltid: (siden jeg fortsatt er på skolen..) ca kl 17
2 ss cottage cheese med litt funsaft (wildberries)
Middag vet jeg ikke helt hva blir enda, men får mikse sammen noe godt når jeg kommer hjem ;) Middagen i går var ovnsstekt kyllingfile med masse hvitløkssmør, blomkålmos (med smør og fløte) :sikle: og blandet salat med seterrømme og balsamico (samma salat som til lunsjen minus osten)
Hvordan blir fordelingen din mellom fett/karb/protein?
Jeg benytter meg nok mer av muligheten for å spise opptil 72 karb ;)
Og jeg er ikke god nok på grønnsakene, så denne menyen trenger ikke nødvendigvis å etterapes :)
Frokost:Resten av kveldsmatsmoothien.
Lunsj: ute med venninne: "cowboy sandwich" bacon, egg, skinke, aioli, brød. (lot noe brød ligge igjen)
Middag: to kylling/kalkun pølser. Brokkolimos med spinat, smør, philadelfia, fløte.
Jeg testet ut å spise først når jeg var sulten, og dermed muligens bryte noen av mine måltidsmønstre. så dagen ser litt rar ut :p
Frokost: to ostebiter, ca 30 gram?
Lunsj: egentlig tidlig middag. Form med svinekjøtt, pølse, fløte, rømme, ost, paprika. Litt ris til. Liten porsjon siden jeg hadde et ønske om å bli sulten igjen før jeg la meg.
Kvelds: Smoothie, nesten en hel porsjon.
Jeg veier ikke maten og regner ikke ut, så det er jeg ikke helt sikker på :p hehe... Kanskje jeg burde teste litt for moroskyld når jeg har tid;)
Det jeg spiser fra dag til dag kan variere ganske mye da:) Pleier ofte å spise et par fiberrik med masse smør og ost når jeg er på skolen f.eks.
I helga lagde jeg hjemmelaget sushi også.. det er ikke heeelt lavkarbovennelig:P Men det er så godt, og ikke akkurat hverdagskost, så det unnet jeg meg med god samvittighet :D Brukte bevisst mindre klumper med ris til nigirin, og så tynt lag jeg klarte til maki'n, så fikk begrenset det litt da :p
Jeg har også blitt flinkere til å spise når jeg er sulten, og ikke til "vanlige" tider. Veldig behagelig egentlig. Men det kan ofte gå ganske lang tid før jeg spiser lunsj! Er ofte jeg ikke er sulten før klokka 3, og da har jeg spist frokost i 7-tia ..hehe... Men merker at de gangene jeg ikke får i meg egg i en eller annen form til frokost blir jeg sulten myye fortere! Men det skjer uhyyre sjeldent da! Standard prosedyre om morgenen er å sette på eggekokeren før jeg går i dusjen :p Gjør det nesten i søvne!
JA, det er helt sært med sultfølelsen! Jeg måtte teste det ut siden jeg la merke til at egentlig, så følte jeg meg ikke sulten til måltidene. Og var bare stappa hele tiden.
Føles rart å ikke spise når man "skal" :ja: Men kroppen liker det!
Jeg har ikke regnet på innholdet i maten vi spiser, har kun vært opptatt av å holde karbohydratinntaket nede og prøve å få i meg mye fett.
Så i dag prøvde jeg å regne ut hvordan det så ut med karbohydrater, proteiner og fett og kom frem til at til nå i dag så har jeg spist 5% karbohydrater, 74% fett og 21% protein. Det må vel være nokså optimal fordeling vel?
Dette er vel en alright fordeling :)? Har ikke spist middag enda da, det blir vel ikke før i halv 9-9 tiden. Men vil ikke tro middagen endrer prosentfordelingen så voldsomt :)
Middagen i går ble noe kjapt og enkelt:
Wok med strimla svinekjøtt, minimais, bønnespirer, bambusskudd, brokkoli og vannkastanjer.
Blei ekstremt lite fett her da... Kjæresten var skikkelig fysen på noe godt utover kvelden, så da han fant fra, litt popkorn lkarte jeg ikke å holde fingrene helt borte jeg heller :p jaja... shit happens ;)
Frokosten i dag:
1 bløtkokt egg med smør
1 fiberrik med baconpostei, majones og agurk
1 fiberrik med skinke, masse ost og agurk
Lunsj:
Tunfisk salat. Blandet inn hermetisk tunfisk med en god dæsj sæterrømme. Blandet det sammen med isberg, paprika, agurk, minimais og masse osteterninger :D yammi!!
jeg fikk et "foropplegg" hos dr.Hetland før Eurodiettstart, dette er sånn ca det jeg kunne tenke meg å ha som opplegg etter dietten, altså som hverdagsmat. La inn en typisk dag fra den måneden jeg gikk på dette. Ble:
[size=4][/size]
fett 69%, protein 23% og karbohydrater 8%
[size=4][/size]
fett 181,43 gram, protein 135,96 gram og karbohydrater 47,66 gr
[size=4][/size]
Frokost i går:
1 bløtkokt egg med masse smør
1 frokostlapp (basert på jukseloffoppskiften) med skinke og ost
1 frokostlapp med masse brie
Middag:
Laks med blomkålmos (most med fløte, smør, salt, pepper, muskat og gurkemeie)
Revet gulrot
Stor dæsj rømme, og noen klatter smør på laksen
Blei "tidlig" middag for engangs skyld i går (16-17 tia). Måte hjem til syk kjæreste for å pleie han litt, så det blei ikke noe lunsj i går. Småspiste litt nøtter, og et par ruter sjokolade som var igjen fra en fest i helga :p
Frokosten i dag:
1 bløtkokt egg med smøøør
1 frokostlapp med ost og skinke
Lunsj:
En stor avokado med aromat, smør og majones ;) Følte det blei nok fett i dette måltidet hvertfall! hehe...Hadde egentlig tenkt til å ha på litt philadelphia med urter og hvitløk, men den var visst blitt muggen etter å ha stått i kjøleskapet på lesesalen litt for lenge:p
Middagen i dag blir:
Biff med bearnaisesaus!!
Litt usikker på hva jeg skal ha som tilbehør, men tror kanskje det blir sellerirot fries (eller noe annet med sellerirot), og en frisk salat med rømme og balsamico.
Gikk gjennom hva slags grønnsaker jeg hadde i kjøleskapet i går: brokkoli, blomkål, sellerirot, gulrot, hodekål, kålrot... veldig mye rotgrønnsaker og "kåler" fant jeg ut :p Mye av dette er jo litt "fyfy" på et lavkarbokosthold... Så lurer på hvordan forhold dere har til disse grønnsakene med litt mer karbo?
Personlig utelukker jeg ikke dette. Tenker at mye av det er jo ganske sunt sett bort fra karbene, og jeg er jo ikke sååå nøye på antall karber heller, så jeg har ikke noe problem med å unne meg kålrotstappe, stuet kål, kokt kål med smør :sikle:, eller gulrøtter i ulike former når jeg har lyst på det :) Er man ute etter vektnedgang må man kanskje passe litt på, men jeg tror ikke disse matvarene alene vil ha noen negativ effekt på helsa? Hva mener dere?:)
Karbokilder er: grønnsaker, et måltid med karbo fra grove knekkebrød eller havregrøt kokt på vann, lett youghurt og litt mandler er det med i opplegget -ingen begrensninger på hvilke grønnsaker faktisk, men jeg holdt meg til lavkarbovennlige:)Gikk faktisk ned på den måneden jeg gikk på det, trivdes godt også:)
Heisann!
Trodde den optimale energifordelingen på ketolyse var på 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater.... Det står jo overalt.
Så hvordan kombinerer dere den energifordelingen på et kosthold opptil 72 karber om dagen?
Jeg har gått noen uker på ketolyse nå, og det skjer ingenting.. Så har tenkt å teste på om jeg kan øke på karbene. Så da lurer jeg på hvor jeg skal ta prosentene fra.
Altså... skal man redusere prosenten av fett, eller karber?
For om man skal ete feks 50g karber, og fortsatt opprettholde den energifordelingen så må man jo eta vanvittig mye? Altså øke mengden på fett og protein også?
Har lagt ut som i egen tråd på spørsmål og svar, og er blitt henvist til optimal ernæringsforumet... Har lest, men blir ikke klokere... så derfor spør jeg her også
har ikke vært på tur, det hadde vært interessant, men for å være ærlig, selv om damen bak siden har gode intensjoner, er sidene så utrolig dårlig skrevet, og inneholder for lite informasjon om både hun som står bak, dietten optimal ernæring og om turen til Polen at jeg tenker at kanskje andre ting også ikke er helt i orden...
Mener Kwasniewski at kun tyttebær er lovlig på optimal diett feks? Og pommes frites? (det står dog små mengder da). Nå har ikke jeg fått tak i boka på engelsk foreløpig - venter vel på en norsk oversettelse ;)
Jeg har ikke greid å få tak i Optimal Nutrition-boka jeg heller, men jeg troood det er sånn at Kwasniewski synes litt stivelse er i orden, så det er ikke store motforestillinger mot potet - men dette må noen andre bekrefte. :cool:
Når det gjelder poteter, så er det i følge Dr. Jan Kwasniewski mest optimalt at det lille man spiser av karbohydrater er raskt fordøyelig. Derfor er kokte/stekte poteter å foretrekke framfor råkost, korn og frukt. Her er en filmsnutt fra matlaging på kurstedet i Ustron - Polen, som er kommentert av Dag Viljen Poleszynski (leder av foreningen Kostreform og redaktør av helsemagasinet VOF): video.filmpraksis.no/optimalernaring.html
Jeg skifter kosthold til max 72 g karbo nå, men hvorfor 72 g egentlig? Det kan jo ikke gjelde alle så ulike kropper vi har. Er det en utregning man kan foreta for å finne sitt tall, mon tro?
Litt utregning må nok til,-men karbohydrattabellen i "bedre uten brød" er et fint utgangspunkt:).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.