Det blir vel en smakssak, når det gjelder hvilke av de tre du velger. Selv synes jeg sukrin er overlegen på smak. Også er vel sukrin det eneste av de tre alternativene du nevner som ikke er kunstig søtning. Altså, et naturlig søtningsmiddel. Det er jo også et pluss.
Mange som mener sukrin ikke smaker så godt, at det har en kald ettersmak.. Så har man jo også stevia som heller ikke er kunstig :) men stevia er nok litt vanskelig å få tak i, og dyyrt
Jeg sverger til Sukrin, synes det var bra til (jule)baksten. Og så er det naturlig og uten karber. Ellers så bruker jeg Natreen i teen. Anna søtning har jeg ikke behov for, er "avvendt" med søtsug :)
Meeen, jeg har hørt at Natreen ikke er så veldig egnet på ketsoe ??
da det omdanner seg i magen og øker insulinnivået (og dermed fungerer som sukker) ? hmmm, noen som vet bedre?
Det blir jo en smakssak hvilke du velger. Noen boikotter Splenda fordi det sies at det brukes klor i fremstillingen (om dette er korrekt vet jeg ikke). Jeg personlig har brukt både splenda og natreen tidligere, men har nå gått over til sukrin fordi det er naturlig. Dog er jeg enig i at sukrin kan smake litt kaldt. Sukrin kjøper du forøvrig på helsekost.
Jeg har forøvrig også hørt at Splenda (sucralose) ikke brytes ned, og at man har gjenfunnet store mengder av stoffet i hav og innsjøer. Man er visst usikker på hvilken effekt det har på fisk og annet dyreliv, men en teori er at sjødyr kan bli underernærte fordi de blir "lurt" til å tro at det er næring (naturlig nok, i og med at det er søtt). Hvorvidt dette med at fisken blir lurt, vet jeg ikke om stemmer. Men det er uansett betenkelig at det ikke brytes ned.
Stevia er vel strengt tatt ikke dyrt, med tanke på at en boks til trehundre kroner varer bortimot evig. Jeg har i allefall hatt min boks i to år, og spiser stort sett blåbær med stevia hver dag, det er sikkert fortsatt 2/3 igjen av boksen.......
Sukrin bruker jeg som strø... sammen med kanel og smør på en lapp føles ikke det kalde og man kjenner at man tygger noe som ligner sukker. Herlig for det, men kun det for mitt vedkomne.
Alt tørt, bortsett fra Sukrin, i pulverform er enten umulig å dosere eller blandet med maltodextrin for at volumet skal komme på nivå med sukker. De fleste karbene (som du skal telle) kommer fra det så jeg bruker flytende søtning og suketter fra Natreen isteden. Overdose av dette gir kreft, men det får du av å spise for mye rødt kjøtt og så jeg tar det med en klype salt.
Atkins Induksjon, som er ganske lik Ketolysekuren, setter en grense på 3 poser, hvor en pose tilsvarer 1,5ts, men dette er jo pakker med maltodextrin og teller 1 karbe per pakke.
Å boykotte en type kontra en annen er tull siden det er ingen sukker, kunstig eller ikke, som kommer naturlig så rent som vi spiser det så ALT er gift, selv Stevia. At det kommer fra en plante betyr ikke at det er naturlig og skal spises. Mange typer gift som dreper deg finnes i naturen så det er ikke et argument.
Jeg har lagd meg en hjemmelaget miks jeg. ;D Jeg har i sukrin for å få knasingen fra sukker, splenda fordi jeg liker smaken best, og stevia for å holde det så naturlig som mulig. :D Synes stevia gir en merkelig smak hvis man skal lage noe som skal være ganske søtt. Har alt i en boks og liker den miksen best. :)
Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er tull å boikotte en type foran en annen? Dersom dette med splendaen er korrekt, både det jeg nevnte og det trillian nevnte, og det ikke er tilfelle for de andre søtstoffene så er vel det en like god grunn til å boikotte splenda som noe annet? Det er jo det som er hele poenget med boikotting, at man er uenige med noen av faktorene som ligger bak et produkt, det være seg politisk styring, fremstillingsprosessen, etikk, religiøs overbevisning osv.
Edit: Fryktelig kronglete forklart av meg, men regner med dere skjønner hva jeg mener :p
Jeg kjøpte sukrin sånn rett før jul og syntes det var helt fantastisk. Kjente ikke noe av "kuldefølelsen" som folk forteller om. Men etter et par gangers bruk så synes jeg det er helt uspiselig, pga nettopp den ekle kuldefølelsen/smaken.
Har lagt merke til at Nannah ofte bruker en blanding av natreen og sukrin i kakene sine. Jeg baker ikke selv, men smakte en som hun hadde bakt en gang og da kjente jeg ikke noe til den kalde sukrinsmaken. Så kanskje en blanding er tingen :)
Kuldesmaken på sukrinen er veldig avhengig av mengde synes jeg. Med mindre sukrin slår ikke kuldesmaken gjennom på samme måten,. Etterhvert blir man mer var på søtsmaken når man spiser lavkarbo, og da kan man minske mengden søtt uten at det gjør noe. Det er også lurt å bruke rikelig med vanilje eller kanel der det passer inn. Det er kryddere som bidrar til søtsmaken, og som kamuflerer evt. bismak på det søtningsmiddelet man bruker.
Det jeg mente var at det ikke finnes noe søtning som er bevist harmløst. Dvs. du bør ikke spise mer Stevia enn du ville spist Sakkarin eller Sukralose. De er alle unaturlige i den formen vi bruker den. Å da si at Stevia er bra siden det er en molekylbinding som likner på den som det er noe av i en plante eller at molekyler med klor, slik som salt, er farlig fordi de har benyttet klor i produksjonsprosessen eller at Sakkarin er farlig fordi noen har fått rotter som kun er proppet med dette til å få svulst betyr bare at du har et falskt bilde til den varianten du går for.
Nå er sikkert alle disse, i moderate mengder, bedre enn sukker/appelsinjuice, men jeg vil ikke si at en av de har helt rent mel i posen.
Det der med hav og innsjøer var nok en "avis-and"/vandrehistorie og er en udokmentert påstand som aldri har blitt dokumentert noe sted. Dessuten produseres det ikke så mye at det kan legge igjen så store mengder det var snakk om.
[color=indigo][/color]
Jeg har testet alle søtstoff som er i normalt salg i butikker/nettbutikker og har ikke funnet noe som er perfekt erstatning for sukker. Det er enten bismak eller konsistens eller begge deler. Men bismak er en smaks- og vanesak og man kan venne seg til det meste hvis søtsuget er sterkt nok.
[color=indigo][/color]
Når det er sagt er alle kunstige søtstoff akkurat det - "kunstige". Og selv om det er stoffer som er naturlige og kommer fra planter betyr det ikke at det er sunnere enn annet, spesielt ikke om det inntas i store mengder.
[color=indigo][/color]
Det beste er vel å venne seg av med søtsmak i det hele tatt. Men er man som jeg, sukkeravhengig, - eller karbojunkie, så betyr det også at man ikke kan ta bare en liten bit av noe søtt uten å risikere å gå på en total smell med etegilde som resultat. Det er en avhengighet faktisk på linje med alkoholisme. Heldigvis har sukkeravhengighet ikke de samme skadelige effektene, men det kan være ille nok allikevel :)
[color=indigo][/color]
[color=indigo][/color]
PS Fluesopp vokser i naturen, men jeg tror neppe jeg ville spist den for det ;)
For min del så kan jeg ikke bruke sukrin. Reagerer på de fleste søtstoffer, og sukrin har den samme effekten på meg som maltitol :p
Uansett så synes jeg ikke sukrin er noe godt. Jeg bruker splenda for det meste, evt litt natreen og stevia. Har også kjøpt in yaconsirup og har foreløbig god erfaring med den :)
For de som har "kunstig" søtning som partystopper, gjelder det all søtning. Eller går stevia og sukrin greit?
Og gir alle søntinger, også stevia og sukrin søtsug?....for de fleste da?
Vet at ALT er individuelt, men sånn for de fleste?
Jeg bruker mest sukrin og stevia og av og til litt splenda.
Norsk institutt for luftforskning sier noe annet. Må nesten tro at deres nettsider er seriøse. Men det er jo ikke dermed sagt at det er skadelig for dyrelivet selvfølgelig.
Ellers må jeg si meg enig i at det beste er å bruke så lite søtstoff som mulig. Uansett hvilken type man velger.
Jeg vil nok tro at for de fleste vil søtt føre til søtsug uavhengig av hvor det søte kommer fra, men som du sier så er jo dette individuelt. Og slettes ikke aller får søtsug i det hele tatt av søtt. Akk, det skal ikke være enkelt:p
Jeg bestilte nettopp 3 bokser med Stevia som ikke var bulket med maltodextrin. Kan svare deg om en uke, men det jeg har lest så smaker bladene mer lakris enn sukker. Stevia er jo ikke kværnet plante med et endret molekyl igjennom en kjemisk prossess (og derfor ikke mer naturlig enn Splenda), men Wikipedia nevner at ettersmaken faktisk er Lakris.
en ting som er negativ som jeg har erfart er hvis du bruker for mye i det du skal lage så gir det en bitter fæl ettersmak.
har bomma noen ganger ja:D for det skal lite til. må prøve seg litt frem så blir det bra syns jeg.
og en boks har du leeenge
Jeg buker Natreen , da jeg har unge med Diabetes type 1 som får blodsukker stigning av de andre variantene , og ernæringsfysiologen på sykehuset også sverget for den :) Men det er så mye og velge mellom , Splenda synes jeg er veldig voldsom på smak.
[quote=alexsandra;1012335]jeg bruker kun stevia og er fornøyd. :)
det er 35ganger søtere enn sukker (står på boksen)
så man bruker veeldig lite omgangen. syns først det var så dyrt men nå jeg tenker på hvor lenge en boks varer så er det ikke så dyrt.
Jeg har kjøpt det under bordet på helsekosten. De har ikke lov å selge det som mat, men som dyrefor. Jeg har kjøpt på Sunkost, ellers så kjøper vel en del på nettet.
Det er så mange forskjellige typer "Stevia" på markedet. Den der ser ut til å være knuste blader på 250g/burk, mens den jeg kjøpte iherb.com var en burk på 28g med helt hvitt pulver og en måleskje som måler svimlende 45mg som skal tilsvare 1-1,5ts sukker :eek:. Det er ikke lett å lage "tilsvarende 100g" med den så neste gang skal jeg kjøpe flytende uten alkohol.
Jeg kan bekrefte at Stevia smaker som lakris/anis. Har man mer enn 90mg i 3dl fløte og lager krem så syns jeg kremen er ødelagt av bismak.
Jeg har til nå brukt flytende natreen , men så fant jeg ut at det ikke var så bra, så jeg kjøpte sukrin og sukrin melis. Synes imidlertid sukrinen er litt rar på smak. Så jeg jeg blander, eller bruker flytende natreen.
Tror Jabba sikter til tilsatt smak. Steviasmaken vil nok være der uansett;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.