< Tilbake til oversikten

Hvor får jeg kjøpt glutenmel?

Ju9ta sa for siden:

Hvor kan jeg få kjøpt d?
Har sjekka både sunkost og meny butikk, men ingen har.

Har fått en oppskrift for brød der jeg trenger d.
Eller kan jeg bruke noe annet? :)

Jeg bor i Sandnes om noen andre vet hvor jeg kan få kjøpt :)

knh sa for siden:

Jeg har sett det på ulike helsekostforetninger :)
Det kommer an på oppskrifta, hvis det er gjær i den veit jeg ikke om noe annet lavkarbovenlig å bruke. Men hvis den ikke inneholder gjær regner jeg med du kan bytte det ut med andre type melerstatninger :)

Ju9ta sa for siden:

Hvilke andre kan jeg bytte ut med da?
Ikke gjær i den nei..

knh sa for siden:

Her er en tråd om bakeerstatninger :)

Jeg bruker endel fiberhusk og mandelmel. Fiberhusk selger dem bl.a på meny :) Mandelmel har jeg kun sett på helsekost. Spielberger sojamel (3 g karber) har jeg sett på Ica maxi, meny og coop obs. Det kan brukes i mange sammenhenger, menge sier at sojamel har en ekkel bismak, men jeg synes ikke denne har det (men dette er den eneste jeg har prøvd også da :p)
Man kan også bruke ulike typer frø (sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner...) eller kruskakli. Frøene kan også kjøres i en mikser så det blir melaktig (aldri prøvd selv...enda), og mange maler også opp nøtter og bruker dette :)

Det er mange ulike muligheter så det er bare å prøve seg frem!

Lykke til!

Ju9ta sa for siden:

Legger med oppskriften jeg har fått, så kanskje noen skjønner mer?

Basis: 1 beger cottage cheese
5 store egg
1/2 dl rapsolje
Mix med stavmikser

3 ts bakepulver
3 ts splenda (søtningsmiddel)
2 ts salt
2 ts fiberhusk (meny butikk)
2 ts johannesbrødkjernemel (fås på helsekost)
60 g kruskakli
4 ss glutenmel (ikke glutenfritt! Har mye proteiner og binder deigen godt)
3-4 ss knuste linfrø

Kan jeg bytte ut den med mandelmel eller Spielberger sojamel da?

knh sa for siden:

Oppskrifta så veldig spennende ut:) fikk lyst til å prøve selv:-D

Siden oppskrifta inneholder både fiberhusk og jbkm vil dette binde deigen, så du kan nok bytte ut glutenmelet med det du ønsker:) er ingen ekspert på det, men trur jeg ville byttet det med 1 ss ekstra fiberhusk, og resten av det med noe annet jeg hadde hatt, f.eks mandelmel eller sojamel, evt bruke mer av det som allerede er i oppskriften:)

Lykke til!
Håper du kommer med oppdatering når du har testet det ut:)

knh sa for siden:

Oppskrifta så veldig spennende ut:) fikk lyst til å prøve selv:-D

Siden oppskrifta inneholder både fiberhusk og jbkm vil dette binde deigen, så du kan nok bytte ut glutenmelet med det du ønsker:) er ingen ekspert på det, men trur jeg ville byttet det med 1 ss ekstra fiberhusk, og resten av det med noe annet jeg hadde hatt, f.eks mandelmel eller sojamel, evt bruke mer av det som allerede er i oppskriften:)

Lykke til!
Håper du kommer med oppdatering når du har testet det ut:)

knh sa for siden:

Se der ja!:) i den tråden finner du nok masse tips og andres erfaringer!

Ju9ta sa for siden:

tusen hjertelig takk :)
d blir nok brød på meg imårra nå :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.