< Tilbake til oversikten

Og så må du ikke stille spørsmål

Nerthus sa for siden:

www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=8913

Per Egil Hegge har skrevet en bok om sine opplevelser med legestanden og stoffskiftesykdom hos kona... hele boka ligger i denne linken, les det og gråt... uff, jeg gruer meg allerede til legetimen i morgen - der jeg har bedt om å få startet utredning for lavt stoffskifte... har tatt blodprøver - og legen HAR sagt hun ønsker å henvise meg videre for utredning uansett på bakgrunn av symptomene... men jeg har så j.. dårlig erfaring med leger... fikk jo chrons-diagnosen i 2005, men har hatt symptomer hele livet. Først da jeg sluttet å røyke slo magen seg vrang og DA ble jeg sjekket ordentlig.

Jaja... :) sånn går no dagan!

Megvel sa for siden:

Du får nok utredning! Det koster ikke allverden for et par-tre stoffskifteanalyser. Og ser de verdier utenom der du skal være, så får du gjerne henvisning til ultralyd av skjoldbruskkjertelen. Min er "mushy" sier ultralydmannen. Det er vel det som heter Hashimotos. Tar "homeopatisk" tyroksin hver dag og det er topp!

Nerthus sa for siden:

Får nok det - men jeg tror ikke prøvene vil vise noe særlig... har tatt prøver tidligere også og det er kun FT4 som er noe lavt - men ikke lavt nok tror jeg. Så jeg satser stort og hett på symptomlista mi ;)

Fy fader jeg er så kronisk kjempetrøtt hele forb... tida at jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å være "flink pike"... presser meg hele tiden til å gjøre det jeg MÅ - dvs gå på jobb... spise litt innimellom... sove... presse seg til å stå opp dagen etter osv.
Det verste er at jeg har hatt det slik hele livet - spesielt etter at jeg måtte fjerne mandlene i en alder av 17. Da kom vektoppgangen i løpet av veldig kort tid, og bølgedalene med kraftig energifall, leddsmerter, muskelsmerter og kronisk sliten. Totalt sammenbrudd i en alder av 25 - med da en mental opprensking, nye studier (som jeg faktisk klarte å gjennomføre med glans!!!), og ny spennende jobb. Så mer berg og dalbane... kunne våkne en morgen og kjenne at nå, nå er det kjelleren igjen - så slepe seg gjennom dagene før man etter et par uker våkner og kjenner - JØSS - jeg ER faktisk våken - på ordentlig! Så full pinne i en ukes tid for å få gjort alt det man skulle gjort det siste halvåret - og wops - der var kjelleren igjen ;) Sliter nå på jobb med elendig husk og manglende konsentrasjonsevne - og i min jobb som elektroingeniør så er det litt dumt... heldigvis går detaljerte rutineoppgaver greit - men nytenking går som i siiiiiiiruuuup og det er det jeg holder på med for tida... snakker fort fordi jeg kan komme til å ikke huske hva setningen startet med hvis jeg snakker for sakte...

OK - nok om meg - det var linken til boka jeg ville dele ;) så kan jeg gå til MUP'en min og sutre litt til om jeg føler behov ;)

Megvel sa for siden:

nå har jeg glemt litt hvilke tall som er hvilke, men det som skulle være 1,5-2,5 var 4,2 hos meg. Det er i ene enden av normalt. Men med 25mg (den aaaaller laveste) l-tyroksin så er jeg smakk midt nede på 2. Og er mindre trøtt, mindre tørr hud og alt det andre som går med (hehe).

Cocosa puffer faktisk stoffskiftet i riktig vei.

fjanni sa for siden:

Nå manglet jeg bare b-12 og hadde anemi, men jeg hadde nøyaktig samme symptomer som deg Nerthus. Jeg ble testet for stoffskifteproblemer, men de fant ikke noe. Etter 6 uker med sprøyter i røven hver mandag og reseptbelagte b12vitaminer så føler jeg meg mye bedre. Det er fortsatt dager som jeg våkner og ikke skjønner hvordan jeg skal komme meg ut av senga, men det er lenger mellom de! Masse klemmer til deg. Det er helt jævlig å ha det sånn.

lifejack sa for siden:

Kjenner meg så igjen i nesten alt du skriver! Ikke noe jeg unner andre:(
Men be dem sjekke D-vit-mangel også. Er jo ikke helt uvanlig i Norge, og uten at jeg husker akkurat den biokjemiske delen av det, så tror jeg D-vit er viktig for stoffskiftet og funksjonen av T3/T4. Jeg hadde antydning til lavt stoffskifte på de siste prøvene jeg tok, og skal egentlig til videre utredning, men nå har jeg i hvert fall fått D-vit på resept, og tenkte å prøve det litt først. ALT for å slippe medisiner resten av livet!!!
Og takk for linken forresten:)

alexsandra sa for siden:

lykke til i morgen. håper alt går bra:)

streber sa for siden:

Lykke til i morgen Nerthus:)

Photobscura sa for siden:

Ja, lykke til! Takk for linken, den skal jeg begynner å lese i morgen!

Zillah sa for siden:

Eg har begynt å lese denne no, flott at boka er tilgjengeleg på nettet. Eg har ikkje lest mange kapitlane enda, men eg tenker umiddelbart at dette er ei bok som hadde fortent å bli trykt i nytt opplag. Veldig mykje tankevekkande, og haldningar som dinosaurane sit med enda, er eg redd...

Lykke til med legen i dag, Nerthus! :klem:

Rin sa for siden:

Jeg har også lest noen kapitler nå - vet ikke om jeg orker hele boka, faktisk, dette klinger bare altfor sant og gjenkjennelig. :rolleyes:

Wonder woman sa for siden:

Hva er "homeopatisk" tyroksin?

Megvel sa for siden:

"homeopatisk dose" kalte ultralydmannen den dosen jeg går på. Det er den aller aller aller laveste dosen som finnes (25mg). Det er så lite at det er festlig at det gir sånn forskjell. Men det gjør det altså!

Wonder woman sa for siden:

Ja da så. jeg trodde det kanskje var noe nytt og organisk som jeg ikke hadde hørt om før.

Så flott at du er god effekt av liten dose:)

Nerthus: Lykke til idag!

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg vet ikke helt om jeg skal si dette og om jeg egentlig mener det akkurat sånn.. : Men jeg gleder meg til vi har kommet så langt at vi kan steppe rett inn i en maskin som scanner hele kroppen og som kan både forutse kommende plager, og også skjønne hva som er feil dersom man har en lidelse, uten at vi trenger å forholde oss til tvil om legen er oppdatert, eller om legen klarer å legge sammen to og to, eller om legen har en god dag i dag sånn at det går an å føre en samtale og få formidlet hva som er problemet.

Eller enda bedre om forskerne blir enda mer opptatt av forebygging og det å finne balanse i kroppens forskjellige systemer og prosesser, sånn at vi ved å bygge opp en sunn kropp kan unngå mange av de ressurskrevende sykdommene forskerne nå bruker tid og energi på å finne en kur mot.

Jajja.... Håper det går bra med deg i dag Nerthus!!!

Nerthus sa for siden:

Hei alle go'e folk på forumet! ;)

Takk for masse god trøst og støtte i dag - det gikk faktisk ganske bra til legen. Jeg ga henne scorecard lista fra home.online.no/~meretlun/scorecard.htm og kommenterte til hvert symptom. Dette la jeg igjen så hun skulle se på. Hun sa også at jeg hadde høyt PTH, og veldig lavt jern - så jeg fikk jerntabletter. Ellers ser FT4 og FT3 prøvene greie ut, med 16 for FT4. Jeg fikk skrevet ut prøveresultatene og sa jeg vil gjerne se og lese litt selv så kanskje jeg kan bidra i å finne ut hva som er problemet og det sa hun var lurt :) Jeg takket også får å bli tatt så seriøst og hun sa "det skulle bare mangle" - men dette KAN ta litt tid. Det blir vel ultralyd av skjoldbruskkjertelen i første omgang. Hun ringer meg når jeg kommer hjem fra Madeira, skulle lese gjennom den scoreboard lista og tenke litt først.
Hun snakket også om at symptomene også kan tyde på ME eller fibromyalgi - og vi snakket litt om at kanskje jeg nå skal begynne å innse at jeg ikke klarer "alt"... ;)

Føler meg ikke så aller verst - er sliten og trøtt, men har en lege jeg kan stole på vil hjelpe. OG hun synes det er greit at jeg er så aktiv selv - og det er kjempeviktig for meg!

Vil følge opp litt mer i MUP'en min etterhvert - skal glane litt å finne ut hva PTH gjør i første omgang ;)

FORUM-KLEM! ;)

LanoGakkGakk sa for siden:

Bra at du føler at du blir tatt på alvor!!!
Ellers så vet jeg ikke mer å si, tiden vil jo vise hva som kommer ut av dette.

Stor klem
:klem:

Zillah sa for siden:

Det var godt å høyre, Nerthus :)

Rin sa for siden:

Ja, jeg ser jo på bekymringene og beskrivelsene dine som ganske like ting jeg opplever, med diagnosert ME. Stoffskiftet mitt har også vært sjekket jevnlig opp igjennom, aldri med annen kommentar enn "i nedre ende av normalsjiktet". :rolleyes:

Det gjør godt å lære å tilgi seg selv for å ikke klare "alt", men det er vanskelig. Og det er en sorgprosess. Det nevner jeg fordi det ble betraktelig lettere for meg å håndtere meg selv da jeg innså at det var dét jeg gjennomgikk, at jeg hadde tværet ut "benektelsesfasen" i mange år allerede, og fortsatt får tilbakefall dit. Men å vite det, at det rett og slett er en sorg, gjør det lettere.

Det var jo et bedrøvelig avsnitt å komme med når jeg egentlig bare vil ønske deg alt godt! Jeg krysser alle mulige fingre og tær for at dette identifiseres som noe som kan navngis og behandles effektivt :)

Nerthus sa for siden:

Jeg setter stor pris på at du deler av din erfaring - det kan komme meg til god nytte etterhvert :) Jeg ser den der... og det blir nok en tøff sak om jeg må gå gjennom å innse at sånn er det... men jeg er der ikke ennå - ;) i første omgang har jeg fått påvist høyt PTH som jeg har sjekket på nett KAN bety at det er en tumor i en biskjoldbruskkjertel - og den kan faktisk fjernes uten fare (da det er 4 av de...). Venter på kalsium-prøveresultat som kan si noe om dette. Tenk om det er så enkelt? ;) Lever i håpet enn så lenge

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.