< Tilbake til oversikten

Legebesøk

utolmodig sa for siden:

Hos legen idag, har gått på vekta hans i et år nå- med noen mnd mellom. Det er greit med støtte og oppmuntring!!:D Jeg bruker medisin for høyt kolesterol og skal fortsette med det. Han sa at han har satt seg bedre inn i lavkarbo-kosthold og ketose i det siste, for det er mange som har begynt med det.
Det ble tatt en rekke blodprøver for å sjekke 'tilstanden' som han sa og at det gjøres med alle pasienter som starter med det nye kostholdet. Han var positiv - og mener at med dette sliter man ikke ut kroppen, tærer på muskler og ødelegger forbrenningen.
Er det flere av dere her inne som går fast til legen??

Den beste kommentaren idag var "ser du minker, du er snart usynlig jo!" Ja, særlig med mine 87 kg...... hi hi Men en god latter ble det da :)));)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Så bra med en sånn lege!
Aner ingenting om min leges forhold til lavkarbo, for jeg har ikke snakket med ham om det (legeskrekk=så få besøk der som mulig...). Men har tenkt å (prøve å) ta en tur etterhvert, få sjekket at alt står bra til. Jeg har ikke lyst til å ta noen pause etter 6 mnd, som Torkil skriver at man skal...

Nerthus sa for siden:

Min er også sunt skeptisk, men positiv. Hun har en venninne som har gått ned 25 kg på lavkarbo så hun vet det funker ;) Tok også masse prøver av meg før jeg begynte :)

Rin sa for siden:

Så fint at du har en lege som er interessert og tilegner seg kunnskap! Det er ikke alle forunt. :)

Val sa for siden:

Hva er det egentlig legen tester før du/dere begynner med lavkarbo?

Jeg skal til legen neste uke for å ta noen blodprøver, kunne jo slengt med noen fler...:)

Señora sa for siden:

Jeg har en lege som ikke var begeistret over mitt nye kosthold, men etter 4 måneder viser vekta at dette virker, samt at kolesterolet har sunket. Det var innenfor normaleverdiene før, men det har sunket på dette kostholdet. Det er kult synes jeg, siden det var nettopp kolesterolet legen var redd for.

For å sitere legesekretæren: Blodprøven din har fantastiske verdier.

utolmodig sa for siden:

ja, det er bra han gjør det, selv om han sa at jeg visste nok mye mer enn han enda.. Han var interessert i å vite hvordan formen var -
Det skal nevnes at jeg sliter med helsa -en rekke diagnoser, så er innom en del ganger i året uansett. Han har aldri mast om vekta, men da jeg møtte opp for å få støtte til å gjøre noe med den, var han med! Applauderer hvert kilo! Begynte ifjor, men nå i januar begynte jeg med ketosekost.
Testet bla kolesterolverdier idag, var en del kryss på skjema (men fulgte ikke så nøye med)
Men alle skulle hatt en lege som visste en del om dette - altså ikke baaare Grete Roede opplegg..
På opplysningsbrevet fra statens et el annet...sto det kosthold for høyt kolesterol: magert -magert -frukt, korn

...jaja no går det i seterrømme og meierismør gitt:o

Lotski sa for siden:

Kjekt når andre ser man har gått ned i vekt. Da vet du at du har gjort en god jobb ;)
Fastlegen min sa "gå tur i skogen og spis sunt" da jeg oppsøkte han for jeg trengte hjelp med vekta - så ingen veiing her. :)

Tidl. medlem sa for siden:

Høres ut som du er heldig med legen, som oppmuntrer og er intressert i noe anner enn GR. Stå på. :heia:

Løvetann sa for siden:

Det står ganske langt foran i ketolyseboka hvilke blodprøver man skal ta. Jeg kopierte de sidene som var beregnet på fastlegen og tok med til timen da jeg skulle begynne på kuren.

Rin sa for siden:

Sånn for å illustrere hvor heldig du er - før jeg la om kostholdet, prøvde jeg å ta opp vekten min med daværende fastlege. Jeg hadde en BMI over 37, og ønsket hennes hjelp. Hun var fullstendig uinteressert i tematikken! Jeg fikk verken engasjement eller forslag til mulige løsninger. Fullstendig likegyldig, altså.

Da jeg hadde gått ned 20 kilo og dro til ny fastlege og forklarte hva slags diett jeg har fulgt, og hvor stort vekttap jeg hadde hatt, og ba om å få tatt diverse blodprøver for å sjekke spesielt elektrolyttbalansen, så ikke den nye fastlegen opp fra skjermen sin, engang. Stilte ingen spørsmål, hadde ingen kommentar, var overhodet ikke interessert, og ville ikke sjekke annet enn jern og stoffskifte - uten at hun faktisk sa det til meg, jeg måtte se det selv av blodprøve-arket. :cool:

Så vær lykkelig over en lege som ser deg i øynene!

utolmodig sa for siden:

Fy flate!!:mad: Er det ikke derfor de er fastlege?? At de skal hjelpe?? Da skal det liksom være den man skal forholde seg til - og det er mye som kan skje et menneske....
Nei, all respekt til deg for at du har klart det likevel, du er flink:) Jeg hadde blitt temmelig motløs over en sånn mottagelse.. håper du finner en ny, som tar deg og din helse på alvor!

Kitt sa for siden:

Og jeg hadde en fastlege som ikke så meg, men bare de alt for mange kiloene!:eek:
Han mente at "alt" som var feil med meg var pga overvekt. Han lot meg gå 6 måneder med alt for høyt blodsukker for det var jo bare å slanke seg!:p

Det siste den syltynne mannen sa til meg før jeg forlot kontoret hans for godt, var: Jeg hadde aldri tillatt meg selv å bli seende ut som deg!!!

senorita sa for siden:

For en lege kitt.. hadde gitt han en pÅ tryne for den.... min lege brydde seg lite da jeg dro dit.. men da det viste seg jeg hadde svulst pÅ leveren forandret han seg.. har en vikar nÅ for han og jeg gleder meg til han er tilbake.. vise han hvor flink jeg har vÆrt til Å gÅ ned hehe.. i tillegg er han ung og kjekk.... hehe.. vi har hatt vÅre diskusjoner.. men vi er ikke uvenner.. det er bare jeg som ikke er redd for Å si meningen min... han takler dem igrunn greit....

BitTorres sa for siden:

Har en bekjent som har gått på lavkarbo et par år nå, kolesterolet har sklidd godt over 8 nå, nærmere 9, og legen river seg i håret av forbannelse over denne fyren som plent nekter å ta kolestrolsenkende midler. Han er sikker som fanden selv at kroppen lager akkurat den mengden den trenger, om tallet er 4 eller 15 er han knekkende likegyldig :) Tøff holdning, og i tråd med Uffe Ravnskovs tanker.

Val sa for siden:

Ah ja, flott, takk:)

utolmodig sa for siden:

Grøss..... Blir lei meg på dine vegne..:(
Hadde legen sagt noe sånt til en underernært person skal tru..
Det er mye man skal tåle i en stor kropp, nedlatende kommentarer og mangel på respekt. Et familiemedlem sa en gang om meg "at hun kan bare slanke seg, så blir hun bra i ryggen!!" Ho sjøl var slank OG med vondt i ryggen...ehh..Var hennes ryggproblemer mer reelle enn mine liksom.

LiMe sa for siden:

Legen min er veldig fornøyd og imponert over at jeg både har slutta med røyking og gått ned 15 kg. Bare positivt der :)

lifejack sa for siden:

:eek::eek::eek:
Den mannen skulle ALDRI fått legelisens! Fy f...:mad:

aragorn sa for siden:

Jeg er såpass heldig at bedriftshelsetjenesten, som jeg foretrekker foran fastlegen min, er en Fedon-Lindberg-klinikk. De har mast om lavkarbo lenge, men jeg har ikke tatt tak i det før nå.

Jeg har ikke diskutert ketolyse med de, men antar iallefall at de har god kunnskap om dette og ikke lider av vrangforestillinger.

aktivjente sa for siden:

Etter først å nesten bli drept av min første fastlege (nyresvikt under graviditet, men jeg hadde jo så fint blodtrykk så..aldri et spørsmål om hvor lavt blodtrykk jeg hadde som normalt. Var innlagt på sykehus i evigheter, og yngstejenta måtte ut før tida), deretter vært innom en sånn nesa- helt-nedi- skjermen- lege, orker jeg ikke oppsøke lege mer.. Tar med ungene når de er riktig syke, ellers holder vi ut.. må jo stille både med diagnose og kur for å få hjelp uansett.

I det siste har jeg tenkt på det Torkil skriver i boka- og tror jeg bør få sjekka noen verdier.. bare for å være sikker på at alt går greit.
Vet jo at jeg har nyrer som sliter (veldig lav kreatinin clearence), men har lekt struts så lenge. Fastlegen min gidder jo ikke å ta det seriøst - men det betyr vel fint lite :(
Hedliggriser- dere som finner en lege som bryr deg!!

Kanskje sa for siden:

Tror igrunnen ikke legen min vet hva ketose og ketolysekuren er for noe. Men han er klar over at jeg må ned i vekt. Jeg skal søkes inn til slankeoperasjon, så det blir vel løsningen hvis jeg ikke klarer dette her med å gå ned på egenhånd. Har ikke fått det til enda - men prøver meg nå på Lavkarbo, og det er nytt for meg :-)

Synes leger bør ta en på alvor når man kommer med vekt problematikk.

Mear sa for siden:

Kjenner veldig godt til det med håpløse fastleger. Har vel nesten ikke møtt en lege som orket å se meg i øynene, og det er så hinnsides provoserende. Men nå har jeg en som er hyggelig og grei, endelig.

Men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor dere ikke bare bytter lege? Det er jo en ting om man bor et sted med veldig få leger, men de fleste steder har vel noen å velge mellom. Man kan jo lett bytte fastlege flere ganger i året, og finner lister på nett med oversikt over de legene som har ledig kapasitet - og så er det bare å velge (og vrake!!!).

Kitt sa for siden:

Greia er vel mest det at man kan risikere å gå fra asken til ilden!:eek:
Jeg hadde en ok lege, trodde jeg! Helt til han nektet meg innsyn i legepapirene mine hos NAV(ja, han har lov til det!). Byttet da til en jeg hadde jobbet sammen med en gang og trodde det ville bli bra!:p
Men han viste seg å være en enda større dust!:eek: (Se lengre opp i tråden!)
Ofte får man anbefalt en god lege bare for å oppdage at h*n har fulle lister. Leste tom om en som hadde blitt flyttet til an annen lege fordi legen skulle ha færre pasienter på sin liste!:eek:
Og man kan bare bytte to ganger på 12 måneder, altså!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.