Lissi80 sa for siden:
Antar at dette ikke er helt det samme? Ser av noen oppskrifter at det er vaniljepulver som ingrediens, er det noe man får i helsekost? Finner bare vaniljesukker i butikkene...
Lissi80 sa for siden:
Antar at dette ikke er helt det samme? Ser av noen oppskrifter at det er vaniljepulver som ingrediens, er det noe man får i helsekost? Finner bare vaniljesukker i butikkene...
Gerd sa for siden:
Ja vaniljepulver får du i helsekost. Det er rent vaniljepulver. Ikke søtt. Kan brukes til å lage eget vaniljesukker av m/ bla sukrin (som er lavkarbovennlig)
Vaniljesukker er er sukker tilsatt inulin (som ikke er vanilje, men smaker som det)
Lissi80 sa for siden:
Ok, takker for raskt svar :) Bakepulver er det ikke noe store forskjeller på eller?
Gerd sa for siden:
Nei, bakepulver er bakepulver. (true eg da...) Kjenner bare til det man kjøper i butikken :ja:
Lissi80 sa for siden:
Ok, takk igjen :)
alexsandra sa for siden:
kan man bruke de tingene litt om hverandre hvis man bruker vanilje sukker i stedet vanilje pulver?
Gerd sa for siden:
Tja....
Vaniljesukker har 91 karber da.... www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp?search=vaniljesukker&type=matvare
lifejack sa for siden:
Ikke inulin, men vanillin (pirkepirke:p), men samma kan det være. Det beste er jo å lage selv av vaniljepulver og søtning, som du skriver:)
alexsandra sa for siden:
:eek: det var mye. tror jeg skal heller prøve vaniljepulver
Gerd sa for siden:
vanilin var det ja :ja: Takk :)
alexsandra sa for siden:
Pr. 100g
Pr. 100 g pulver: Energi 1592 kJ / 376 kcal.: Protein 0,3 g, karbohydrat 82 g (herav sukker 74 g), fett 5,2 g, fiber 8,9 g, fenylalanin 14 mg.
det var det jeg fant om innhold i vaniljepulver,men skjønte ikke helt det med 82g karbohydrater og herved 74gram sukker, skal det trekkes fra eller er det bare sånn:confused:
er helt grønn på dette her.
iSukker, dextrose, inulin, fett pulver (hydrogenated palmefett, maltodextrin, melkeprotein), maltodextrin, fortykningsmiddel (E412 guarkjernemel og E407 karragenan), vaniljesmak, farge (E160a betakaroten).
lifejack sa for siden:
Sikker på at du ikke snakker om vaniljekrem/saus her (altså sånn pose med pulver man tilsetter melk e.l.)? Er vanligvis ikke fett og slikt i vaniljesukker.
Vanligvis består vaniljesukker av sukker (melis), vanillin og evt et antiklumpemiddel (mais-/potet-/hvetestivelse)
alexsandra sa for siden:
det var det jeg fant om vanilje pulver.
lifejack sa for siden:
Ja, og jeg tror når de skriver om vaniljerpulver, så mener de sånn pose med pulver til vaniljesaus/krem. Det andre kalles vaniljersukker:)
alexsandra sa for siden:
da fikk jeg værtfall avklart det:o
takk for svar,blir litt spørsmål og graving men det er vel det man lærer her. flott at dere tar dere tid til og svare:)
lifejack sa for siden:
Hehe, bare hyggelig! Det er fryktelig mange like og forvirrende ord og uttrykk, så skjønner at det trengs en oppklaring en gang i blant. Jeg er jo ikke 100% sikker på hva de mener med vaniljerpulver, men regner med at det tilsvarer det jeg skrev over, men er ofte like forvirret selv;)
martefie sa for siden:
Vaniljepulver er et slikt brunsvart pulver bestående av frøene fra vaniljestangen (evt også litt oppmalt stang). Vanilje er en orkidee. Vanillin er råtten gran, og lages faktisk av det, om noen er i tvil. (Fra Borregaards hjemmeside: Borregaard is one of the world's leading suppliers of vanillin and ethylvanillin. The company is alone in supplying timber-based vanillin.)
"Vaniljesukker", f eks den standard fra Freia er vanillinsukker, og har ingenting med vanilje å gjøre utover at den forsøker å herme smaken. Den er lagd av vanillin og sukker, og evt litt antiklump.
Det andre vaniljepulveret må være vaniljeSAUSpulver eller vaniljeKREMpulver eller noe. Det kan jeg ikke uttale meg om.
Supera sa for siden:
Og angående næringsinnhold, se søk heller etter vaniljestang som blir riktigere:
Protein 0,06 gram
Karbohydrater 12,65 gram
Fett 0,06 gram
Camomilla sa for siden:
Jeg bruker gjerne etpar dråper av vaniljeessens og litt splenda for å erstatte vaniljesukker. Høykarbovenner smaker ikke forskjell :D
alexsandra sa for siden:
det var jo kjempe smart,prøve det neste gang.:)
Supera sa for siden:
Eller vaniljestang og sukrin kjørt sammen i kjøkkenmaskin til det er vanilje"sukker".
Kvamsen sa for siden:
Da bruker du bare frøene i stangen, sant? For barken er vel ikke noe god etter det jeg har hørt?
Må bare spørre :o
marjusen sa for siden:
tror du kjører barken og alt sammen til det er heelt knust. værtfall det jeg har lest mange andre steder:)
Kvamsen sa for siden:
Hmmm.. Jasså? Jeg fikk nemlig litt bark i vaniljesausen min på skolen, noe læreren ikke var så veldig fornøyd med.
Men takk for svar :)
Supera sa for siden:
Jeg brukte hele stangen... Trodde man skulle det? Vaniljesukrinet mitt smakte godt, det.
Zillah sa for siden:
Det får stå på læraren si rekning. Når ein lagar "ekte" vaniljesaus, så skal berre frøa vere med, men det sit mykje deilig vaniljesmak i stanga ("barken") rundt, så den må du for all del ikkje vere redd for å bruke :) Men det er klart at den er ikkje så god å spise når det er store bitar, så det er best å male/raspe/støte vaniljestanga til pulver.Når du har kokt stengene med fløte og skrapt ut frøa til saus, til dømes, så skyller du av stanga og let ho tørke. Så kan du bruke ho til å lage "vaniljesukker" med om du køyrer ho saman med litt sukrin til det blir finmalt. Eller du kan male opp stanga som ho er så får du ditt eige vaniljepulver. Det sit att mykje smak sjølv om du har kokt ho ein gong, sjø.
Kvamsen sa for siden:
Ja, jeg lar jo stanga koke med når det er mulig. Har spart på barken fra før så nå skal jeg prøve å tørke dem og male dem opp som blir foreslått her. Så får vi se hvordan det går ;)
Chamomilla sa for siden:
Og jeg som alltid har kastet barken... Aldri mer. :) Men nå har jeg både vaniljepulver og vaniljeessens i skapet så noen vaniljestang blir det ikke kjøpt inn med det første...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.