mette_moj sa for siden:
spurte på et annet forum å.. men fikk ikke noe svar.. så prøver her:p
når du spiser 10 gram sukker, er det bare det at du får i deg 10 karber av det, eller ødlegges dietten uansett mengde sukker man spiser??
mette_moj sa for siden:
spurte på et annet forum å.. men fikk ikke noe svar.. så prøver her:p
når du spiser 10 gram sukker, er det bare det at du får i deg 10 karber av det, eller ødlegges dietten uansett mengde sukker man spiser??
Aline sa for siden:
Det er 10 karber, MEN det er karber som ikke tilfører kroppen noe den trenger. F,eks 10 karber fra brokkoli og blomkål og lignende er gode karber, med bra næringsinnhold. Og de er ikke raske karber som gjør at blodsukkeret brått stiger, før det synker :)
Så det er verre enn kun 10 karber :)
Det kan være at du ikke reagerer så negativt på 10 sukkerkarber i ny og ne, mens andre igjen reagerer med stoppet nedgang. Umulig å si.
Håper du ble litt klokere av mitt noe forvirrede svar ;)
mette_moj sa for siden:
men si at man er i ketose å spiser 10 gram sukker, stopper ketosen av det?
må ha det inn med t-skje her:p
saken er at jeg sliter helt sykt med å holde meg.. blir så forfærdelig søtsugen av å amme:mad: å veldig lav selvdisiplin tydeligvis..
Aline sa for siden:
Åh, jeg vet ikke. Tror det også er inviduelt. tenker du på å bytte ut noen av karbene med sukker? eller å legge til 10 karber?
Du vil nok mest sannsynlig gå ut av ketose... siden det er kjappe karber...
Hm, hva med noe lavkarbosnop?
lage noe som står i oppskriftforumet?
:)
Kitt sa for siden:
Ketosen aner ikke hvor karbene kommer fra!:p
Lutz sier i Bedre uten brød at man kan spise 72 karber om dagen og DET ER DET SAMME HVOR DE KOMMER FRA!:eek:
Men som det sies over her, sukker er "tomme" karber, de tilfører deg ikke noen ting du trenger i motsetning til feks grønnsaker som inneholder vitaminer og mineraler du har godt av!
Prøv å drikke når du er sugen, eller spis trygg mat som ost i små biter, spekemat, bær med krem etc.
Vær stolt av hver dag du kommer gjennom uten å ha gitt etter!:heia:
mette_moj sa for siden:
nå ble jeg klokere ja:D
nei, jeg er ikke i ketose.. jeg fullammer..
men hender jeg putter på en sjokoladebit visst suget blir for stort.. skjønner jo det at man ikke får noe av den, men sprekker litt for lett.. har ammet to ganger før å, å søtsuget er helt enormt!:( prøver å drikke masse å spise så jeg ikke er sulten å sånn.. men sliter helt forfærdelig:mad: da jeg gikk på ketolyse klarte jeg å kutte ut alt uten problem...
Mithila sa for siden:
eg har eit spørsmål ang sjokolade, dersom ein f.eks skal bruka sjokolade til ein dessert, kva er det mest lavkarbovennlege? Og kor får eg tak i den?
Kitt sa for siden:
Du finner sukkerfri sjokolade fra Cloetta på Rema!:)
Mithila sa for siden:
Thank you!
Minith sa for siden:
Forrige helg så hadde jeg 20g karber pr. dag, men noen av disse kom fra lavkarbo smashen jeg laget med 70% kakao sjokolade. Dette gjorde at jeg gikk lengre ned mot rosa på ketosen.. Men burde dette egentlig ikke gå ettersom det er det samme hvor karbsene kommer fra?
På søndagen hadde jeg ikke smash, men spiste av lavkarbo sjokolade-moussen vi laget som inneholdt rundt 2g karbs pr. 100g. Søtningsstoffet var også sånn natreen flytende! Dette gjorde at jeg også var nesten helt ute av ketosen.. Er det noe galt med meg? Sjekket med ketostix.
langaard sa for siden:
Det er ikke det samme hvor kh kommer fra!:)
Mellon sa for siden:
Huff, det er jo vanskelig da, ikke bare å telle karber. Skal jo få karber fra grønnsaker helst, og det til hvert måltid vel aller helst, og det sliter jeg med.
Charlott sa for siden:
Hva er det du synes er vanskelig da? Ganske sikker på at du får råd og tips om du utdyper litt :)
Mellon sa for siden:
Tja, jeg spiser jo greit, trives, men går ikke særlig ned. Nå har jeg begynt med ketolyse nylig da, etter at jeg gikk opp 3 kg og stoppet helt, har gått ned 1,5 av de kiloene nå, og det er jo bra, men siden de kom så brått, håpet jed de kunne fosvinne like fort.
Jeg er ikke så glad i grønnsaker, kun til middag stort sett, mine karber kommer fra meieriprodukter og noen nøtter.
Jeg gir meg ikke enda, er bare så mye å ta hensyn til føler jeg, leser om så mange ulike typer partystoppere, og nå som jeg har slitt litt (har faktisk ikke gått ned noe siden jul) så bli jeg så usikker. Men jeg har samtidig ikke lyst å endre da det jo har gått greit før, 10 kg fra september til jul.
Jeg får bare gi det litt tid nå, gleder meg til ny minstenotering, håper det ikke er så langt unna slik at jeg igjen kan føle jeg går ned, sliter ennå med gravid kilo
Kitt sa for siden:
Utslag er utslag!
Du kan ikke se på stiksen om du er på vei ut av ketose. Fargen på utslaget kan like gjerne komme av at du har drukket mye/lite eller en hard treningsøkt!
Bare for at du skal ha det helt klart!
UTSLAG ER UTSLAG!
Kitt sa for siden:
Det er heller ikke likegyldig hvor karbene kommer fra, egentlig!
10g sukker gir deg 10karber, men det er også alt!
10 karber fra grønnsaker gir deg også vitaminer og mineraler du trenger for å holde kroppen din frisk og fin!:)
Alkazelters sa for siden:
Du detter ikke ut av ketosen så lenge totalt karbohydrat er så lavt som du sier. Det kan av og til virke som om ketose er en slags magisk tilstand som intreffer ved et visst punkt (med påfølgende fanfare, gratulasjoner og besøk fra borgermesteren), men slik er det ikke . Kroppen produserer ketoner sålenge du spiser færre karbohydrater enn det hjernen og andre organer normalt trenger. Derfor vil du ha ketonproduksjon nesten uansett, så lenge du ligger under 70 gram karbohydrat.
Greddy sa for siden:
rofl
Minith sa for siden:
Hehe :) Har blitt litt blendet av folk som skriver at man detter ut av ketose hvis man spiser sukker og alt det der, men det er vell nok at karbohydrat inntaket ligger så lavt som det gjør nå :)
Alkazelters sa for siden:
Jeg vil dog påpeke at det er viktig å holde god orden på karbohydratene, blir man slepphendt kan det fort bli ganske mange flere karbohydrater enn man tror.
Minith sa for siden:
Ja, merket det den første dagen, derfor noterer jeg hver minste bit og næringsinnholdet i min lille bok :)
nilmor sa for siden:
Min erfaring etter 5 uker i ketose, er å være konsekvent i forhold til sukker. Holder man på med sukker i små mengder eller for mye søtningsstoffer, så blir man ikke kvitt sukkersuget.
Kan nevne at jeg var på svenskesiden med ungene i helgen og at jeg var i "godissjappene" med tusen vis av sukkerbomber både for øyet og luktesansen, uten å savne noen ting.
Jeg syntes noe av fordelen med å gå på ketolyse, er at sukkersuget har slippet taket!!:)
MAN LAGER SØTSUG OG SUKKERAVHENGIGHET SELV, VED NETTOPP Å SPISE SUKKER.
Kvitt deg med søtsuget ved kort og greit å slutte å spise sukker 100 prosent!
Men da mener jeg FULLSTENDIG fravær av sukker i kosten.
Litt sukker, en eller annen sjelden gang, vedlikeholder i uttalt grad din søthunger.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.