< Tilbake til oversikten

Hvem skal man høre på?

Megvel sa for siden:

Hei!
Med fare for å bli steinet - here goes:

I forumet har man ryktepoeng. Du gir ryktepoeng ved å klikke på vektskålene i hvert innlegg. Positive gir grønne prikker, negative gir røde.

Du ser hvor "bra" rykte folk har etter hvor mange sånne grønne knapper folk har. Du ser og hvor mange innlegg de har skrevet og hvor lenge de har vært her. På den måten kan man se hvem som har holdt på her inne lenge nok til at de har fått nok positive tilbakemeldinger (ryktepoeng) og har gidda å svare på tusen spørsmål til at det er mulig at de har modnet i "faget". Mange har sine forkjærligheter innen "faget" og svarer på de og de typene spørsmålene.

Dette betyr at om man har en tråd der man plutselig får en drøss med "mangeprikkete" seniormedlemmer som styrter til i forferdelse så har vi faktisk litt peiling, iallefall til sammen.

Hilsen ei som har holdt på med dette her sia november 2007.

Nerthus sa for siden:

Vi har kjempepeiling - tilSAMMENS! :D Når det gjelder spørsmålet om hvem man skal høre på, vel, de gangene jeg har stilt spørsmål (har ikke blitt så veldig ofte - men det har sikkert med at jeg "bor"på forumet og leser tråder (jada - no real life hehe) - leser jeg alle tilbakemeldingene, plukker ut det jeg har prøvd, og sjekker resten ut nærmere. Freedom of choice er en finfin ting - og ingen blir sure om man ikke bruker rådet man kommer med!

Hilsen ei som sammenliknet med deg er ferskis på forumet ;)

LanoGakkGakk sa for siden:

Kan være både mye sant og usant i det der :D

Tidl. medlem sa for siden:

Når det gjelder ryktepoeng, så må jo alle starte et sted.
Såeh.. Man kan være kunnskapsrik, men likevel ikke ha mange ryktepoeng akkurat som man kan være kunnskapsløs og ikke ha mange ryktepoeng.

Jeg henger meg altså på LanoGakkGakk, kan være både mye sant og usant i det!

Megvel sa for siden:

Jada. Men det er greit å vite om dette her!
Vi er heldigvis stort sett forskånet for forumtroll her inne og det er så koooosjli atte.

LanoGakkGakk sa for siden:

For en skrytepave.... :p ;)

sitv sa for siden:

Nerthus,kan jeg få spørre deg om en ting??Jeg har foreløpig gitt opp LCHF,da jeg åpenbart ikke skjønner noen ting.Har gått opp ca 6 kilo så det har gått gale veien.Har trivdes veldig med maten,og har fått litt energi,noe det har vært lite av . Nå har jeg bestilt mat fra "spis deg slank" og lurer på..... tror du det vil funke for meg???Trenger å komme ned 10-12 kilo .Å om det virker ,hva gjør man etter man har gått ned det man vil??? Orker du svare meg??

Nerthus sa for siden:

Jeg vet ingenting om deg - så det er vanskelig for meg å si om noe vil virke eller ikke. Det jeg VET er at det virket på meg! Hvis du følger reglene, dvs ikke spiser noe du ikke skal utenom det som er satt opp, drikker nok vann, husker å spise ALL maten du skal - så BURDE det ihvertfall virke :) Jeg tok ketolyse-tablettene samtidig, og det synes jeg du også burde gjøre - de er spesialtilpasset et lavkarbo-kosthold.

Det frosne brødet fra spisdegslank kan være litt vassent når det tiner, bruk brødristeren!! :)

Kjøp boka til spisdegslank - den har oppskrifter på mange av rettene du får levert. Den har også veldig fornuftige tanker og informasjon om lavkarbo, både den fysiske og mentale biten.

Etter noen uker med ferdigmat, prøver du deg fram - et måltid her og et måltid der. Middag en dag, lunsj en annen osv. mens du fortsetter å spise ferdigmåltider. Jeg brukte en ukes full levering (jeg spiste 5 måltider pr dag - gourmetversjon, for jeg er ikke SÅ glad i brød lengre) og fordelte den over to - tre uker hvor jeg laget maten selv innimellom. Jeg kjøpte frysebokser på coopen og laget mange måltider i gangen og frøs ned så jeg hadde mine egne "ferdiglagede" (spesielt perfekt til lunsj og sånn - tiner fint i romtemp til lunsjtider om du tar ut om morgenen).

Kjøp brødmixen fra spisdegslank og lag brødet selv, da blir det litt mindre vassent.

Nå har du kanskje sett at jeg ikke går ned i vekt lengre - det gjorde jeg kun på spisdegslank - og ikke minst når jeg var kjempestreng og laget måltider etter boka (NB det er MER kcalorier i oppskriftene i boka enn i ferdigmaten bare så du er obs på det.). Nå spiser jeg mer generell lavkarbo, med rundt 20 gram karbo pr dag (samme som spisdegslank), men ligger på 17-1800 kcal pr dag (ihvertfall under 2000). Jeg går ikke OPP heller - så du kan si at jeg har ganske mange mnd vellykket trening i å HOLDE vekta på lavkarbokosthold ;)

Går du ned med et lavkarbokosthold bør du være forberedt på å følge et lavkarbokosthold senere også. For noen er dette kjempeenkelt, for noen av oss andre som har slike sære kropper som min - krever det mer tid og planlegging for å klare det. Det er ingenting i veien for at du skal klare dette - bare din egen innstilling! Bestem deg først for at dette SKAL du klare! For meg som har chrons - og blitt kvitt 95% av symptomene - er det ikke så veldig vanskelig å fortsette fordi jeg blir veldig dårlig av karbomat nå...

Jeg anbefaler å lese lese lese og lese for å bli VELDIG godt kjent med hva lavkarbo er, hvordan det virker, hvorfor det virker slik osv. Dette gjør det mer robust i stressede perioder, OG det gjør det lettere å "tenke" lavkarbo til daglig.

Print ut denne og heng den på kjøleskapet (eller på do alt ettersom hehe).

Boka "Bedre uten brød" av Lutz anbefales som bakgrunn for lavkarbokostholdet og hvorfor resten av verden lever i villfarelse ;)

Ikke stress, jeg vil anta du gikk opp fordi du spiste for mye karbohydrater og for mye fett på samme tid. LES på matvarene i butikken! Jeg er sikker på at butikk-ansatte fulgte nøye med når jeg kom i butikken for jeg var der jo leeeeenge og leste varedeklarasjonene NØYE på de varene jeg var interessert i ler.

Et siste tips - gå på ferdigmåltider så lenge du kan og har mulighet, og bruk tiden GODT i mellomtiden på å lese. Lag det menyforslag selv, samle oppskrifter, og dessverre - lær deg og regn kcalorier utifra proteiner, karbo og fett. Dette fordi VETdu hva du spiser er det lettere å justere om det ikke fungerer! Protein og karbohydrater har 4 kcalorier pr gram, mens fett har 9 kcalorier pr gram.

Bruk dataprogram til å regne ut og legge inn - feks www.diett.no.

Dette klarer du - nyt nå den ferdige maten (det er såååå deilig å slippe å PLANLEGGE og LAGE mat! ) - kjøp eller lån deg bøker og sett det skikkelig inn i temaet. Bruk forumet, søk og les til øyet blir stort og vått ;)

Ønsker deg så masse lykke til - husk at du har alt det du trenger for å klare dette INNI deg allerede - du må bare tro på deg selv!

Fofa sa for siden:

Hmmm??? Ryktepoeng?? Haha...det har jeg aldri hørt om:D

Photobscura sa for siden:

Vel:

Du kan se ryktepoengene dine -hvem som har gitt dem til deg, og om de har sendt med en kommentar på kontrollpanelet,, under oppdaterte abbonerte tråder ;).

Hilsen veteran :D.

senorita sa for siden:

Jeg trodde de grønne kom uansett jeg.. :O hehe. sånn etter hvor mange innlegg man hadde skrevet... :) men man kan faktisk ha peiling uten å ha så mange slike poeng eller firkanter.. :) Man må jo ikke være aktiv på et lavkarboforum for å ha peiling, eller? :) Men om man har gått på lavkarbo bare en kort stund, så er vel det noe annet :) man trenger ikke være ny innen lavkarbo, selv om man er ny her , mente jeg :)

Kari Marita sa for siden:

Seniorene vet sikkert mye di,men vi vet da litt vi andre også:)Må også si at det er rart at en tråd blir avsluttet, når noen har et litt annen mening om lavkarbo en standaren har.Vil også si til Nellie at jeg har verken vært frekk eller slengt dritt om noen.Det er det isåfall du som gjør når du beskylder meg for det!Jeg har vært saklig,men du er ikke akkurat det når du slenger dette ut av deg!:mad:

Iset sa for siden:

Nellie? Har jeg gått glipp av noe nå igjen?

Nei :cool:.

Iset sa for siden:

Jo, det tror jeg atte jeg har, og jeg blir alltid så barnslig nysgjerrig når noen skriker opp om ting fra andre tråder. Blæh!
Kanskje jeg heller skulle legge meg. :knegg:

Jo du har gått glipp av at jeg har hatt en mening om noe ,og ble omtrent "halshugd" for det.Fikk til og med en rød prikk fordi jeg hadde en mening som visse andre ikke hadde.Da ble det selvsagt jeg som ble kranglefanten og de andre de "Snille"!Ja ja må vel passe seg for å gi råd som de mener ikke passer inn da.For her må man snakke pent om fett og aldri nevne kalorier.Selv om jeg har et lavkarbokosthold er det feil når det inneholder lite fett.Ser det ut som.:cool:

Takk for den røde prikken:)

Gerd sa for siden:

Karin Marita:

Lag din egen "krangletråd" om du føler behov for det.
Men ikke bare gå inn i hvilken som helst tråd å "spy eder og galle", og gå til personangrep slik du gjør mot Nellie her.

Gerd
Moderator.

Georgine sa for siden:

Sutring er aldri sjarmerende. :snill:

Mange har kunnskap om lavkarbo, men de som har vært her lenge kan definitivt ha mer erfaring i generelle råd, de vet mer om hva som kan være partystoppere og de kan gi råd utover kunnskapen du leser deg til i bøker og på nett.

I tillegg vet de ofte mer om de enkelte varianten av lavkarbo, i og med at de da har lest og svar og lest enda mer i mange år.

Bokkunnskap er nødvendig, men erfaring over lang tid er like viktig.

Det var Nellie som gikk til PERSONANGREP på meg først.Prøv å få med deg fakta før du spyr eder å galle ut på meg!Er dette dagen for å angripe meg eller??Det var heller ikke jeg som startet kranglingen!BEDREVITER!!:mad::(

Megvel sa for siden:

Og så skal vi veteraner vite å være snille med de nye og ikke banke de helt flat i bakken heller. :rolleyes:

Ja men, vi andre må vel få lov til å mene å gi di rådene vi mener er riktige for det.Kan ha kunnskap om ting fordi om en ikke har vært så lenge på dette forumet å vet du.:)

Nå har du blitt irettsatt av ikke mindre enn tre moderatorer, Kari Marita. På tide å roe ned!
At du ikke selv ser hvordan du framstår får du ta på din egen regning, men nå er det faktisk nok.

Gerd sa for siden:

Jassa, så begynner vi å kalle folk også???
Jeg er ingen bedreviter. Men syns faktisk din oppførsel er ufin!

Du går inn i denne tråden og begynner å kaste dritt mot Nellie. det er personangrep.

Denne tråden handler IKKE om deg!

Takk for det,men om jeg er ny på forumet betyr ikke det at jeg er blåst i huet og har null kunnskap.Slik kan det virke innimellom nemlig.Vi nye får ofte skylda for ting også ,ihvertfall hvis det ikke er etter den "riktige" oppskrifta på lavkarbo.

Måtte forsvare meg når jeg ikke fikk det på den andre tråden,hun angrep meg først.Husk det!Kaster ikke dritt heller!Det var det hun som gjorde!Denne tråden handler da ikke om deg heller!Må tåle å bli kalt bedreviter når det er det du ønsker å framstå som.Ufin oppførsel var det vel du som nettopp hadde når du sa jeg spydde ut eder og galle!

Sothøna sa for siden:

ja ja....og sånn går no dagan :cool:

Tidl. medlem sa for siden:

Uten å ta noen i forsvar, eller å prøve å forstå en annen diskusjon (som er stengt?!). Man kan jo ikke annet enn å legge merke til timingen for når denne tråden dukket opp. Ganske så sammenfallende med en annen diskusjon som gikk, så man kan jo begynne å lure på hensikten med denne tråden..

Gerd sa for siden:

Nei denne tråden handler ikke om meg.

Jeg har som moderator sagt at du skal gi deg.

Jeg er ingen bedreviter. Hverken som moderator eller som bare Gerd.

Jeg har bare sagt at din oppførsel er ufin.
Og at du her i tråden går til personangrep mot Nellie.

Gerd sa for siden:

Siden du siterte meg, så svarer jeg:

Jeg startet ikke denne tråden. Så det må du spørre trådstarter om.

:)

Nille sa for siden:

Kari Marita, - det er på tide å slutte med argumenteringen her. Du har ignorert henstilling fra 3 moderatorer. Det er nok, - mer enn nok.

Admin.

Jeg syns jeg framstår helt bra jeg,at det ikke er lov å ha meninger her inne er vel ikke min feil.Men kommer jo ingen vei med dere likevell ,så kan like gjerne gi opp og diskutere med dere.Det er sikkert noen som syns dere framstår ukorekt i forhold til meg å.Men jeg trodde dette forumet var for alle på lavkarbo jeg,og at en kunne dele oppfatninger og meninger uten å nesten bli mobbet for det.Men,jeg tok vist feil.

Har forstått at jeg har fått munnkurv ja.Skal ikke si mere.

Megvel sa for siden:

Og det er litt poenget her, søte deg. De som har vært inne i dette leeeenge (jeg er ikke veteranest her!) har "sett det meste før". Det er en del særs usunne varianter ute og går. Såkalt Kimkins er en, pmsf en annen. Det er lavfett, lavkarbo og lavkalori, som slett ikke er bra for noen (selv om det kan gi hurtig vekttap) og som kan gi mye rart av bivirkninger og tilogmed skader. Noen få fikser å bryte et platå på ei uke eller to på det der. De dør ikke på Robinsonøya heller. Hvor sunt det er kan diskuteres!

Og så er det slik at det ikke er bare de som skriver som leser her inne. Det er gjerne ti ganger så mange som leser som de som skriver. Og de som bare leser leser gjerne ikke alt så bra at de får med seg det som virkelig betyr noe i det hele og lange. De leser kanskje bare det du (eller jeg) skriver til noen andre, og så går de med det og prøver det ut. Derfor sier vi "les boka" og "les de fine introtrådene".

Hvis jeg skriver noe som er høl i hue (det skjer) kommer Nellie, Photo, Gerd eller en raus med veteraner og retter opp min tullete feil selv om jeg er reist på hyttetur. Et greit faktasjekksystem! Og jeg gir meg stort sett på det som rettes opp i. Men problemet er altså at mange ikke kjenner til hvordan det funker her inne og hvem de har med å gjøre. De nevnt over trumfer iallefall meg ;)

Og NEI vi er ikke glade i lavkarbo (i ketose) med lavkalori og lavfett. Fordi det ikke er bra for de aller fleste!

Ja, takk. Det er en grunn til at vi, tross at forumet er brukerstyrt, har moderatorer og administratorer her. Uten oss hadde mange ting falt sammen, og vi jobber stadig for at forumet skal holde en viss standard, på flere måter.
Med det håper jeg du respekterer de beskjedene vi har gitt deg. Nå tre moderatorer, og en admin.

Takk.
Mod.

Du har skjønt det,TAKK:).Tror nok di ønsket at jeg skulle argumentere mere ja,for så og bli framstilt som helt korka.Bra det er noen som har øynene åpne .:)

Respekterer dem jeg,men må bare si jeg ikke skjønner hva galt jeg har gjort:confused:

Megvel sa for siden:

So what?
Det var åpenbart i diskusjoner tidligere i dag (som jeg ville kalle å kuppe tråden til TS i det tilfellet, stakkars menneske) at folk ikke skjønte dette systemet.

Om tre-fire veteraner sier at noe er hakkande gale så er det nok det. Selv når jeg skriver noe hakkande gale får jeg klar melding. Og selv om jeg ikke "kjenner" vedkommende ser jeg på prikkene at jeg skal høre etter!

Jeg kuppet ingen tråd ,det var mange om diskusjonen på den tråden.

Nille sa for siden:

I rest my case.....
Og stenger denne tråden.

Admin.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.