< Tilbake til oversikten

Vektstopp? Hjelp!

LeneM sa for siden:

Jeg er ny på dette og lurte bare på en ting.

De 2 første ukene gikk jeg ned 6.5kg til sammen, men den siste uka nå har det stått ganske stille.

Jeg har begynt å trene litt mer og lurer på om det rett og slett kan være at jeg bygger litt muskler?

Noen erfaringer og råd?

Jeg er ganske mørk lilla på ketose stix, og er velhydrert, så jeg er i ketose.

Tusen takk for alle svar =)

Lene

Nerthus sa for siden:

Hei og gratulerer med utrolig resultat på to uker! Vekttap vil ikke nødvendigvis gå rett og beint nedover, noen uker vil du miste mer enn andre. Når du sier at det har stått "ganske stille" - betyr det at du ikke har gått ned noenting siste uka - eller er det bare mye mindre enn de to første? Skal du ha mens?

Du mister vann først - ordentlig fettforbrenning tar det gjerne 2-8 uker å få i gang :) Trening binder også en del vann i musklene.

Er du ganske mørk på stixen drikker du kanskje litt lite vann selv om du mener du er velhydrert.

Det er mange teorier om det at det er vanskelig for kroppen og bygge muskler samtidig som den forbrenner fett, temaet kvinner, trening og lavkarbo er tema i det siste VOF (som du enten finner på Narvesen eller kan finne på www.vof.no). Noen går raskere ned i vekt uten å trene - men dette er veldig individuelt. Jeg vil anbefale at du finner en balanse, så hold deg i aktivitet!

Du er bare på 3.uka... dette er ingen vidunderkur selv om noen har enormt kjapt vekttap - de er ikke i flertall!! Nyt maten, slutt å stress med vekta, bruk målebånd! så har du flere faktorer som viser framgang enn bare vekta fordi den er utrolig lite til å stole på over kort tid :)

LeneM sa for siden:

Tusen takk for utfyllende svar =)

Er egentlig på 4. uke siden sist uke var en 0 nedgangs uke.

Er det så at jo mer vann jeg drikker jo lettere går jeg ned?
Syntes ikke jeg gjør annet enn å drikke jeg. Drikker jeg mer
nå så får jeg gjeller og finner :D

Har også hatt en veldig vannlating. Men men, jeg skal ikke
være grådig. Skal være flink og holde meg til programmet.

Tusen takk for svaret i alle fall =)

Lene

Megvel sa for siden:

Husk å se på gjennomsnittlig vektnedgang! Hadde du vært på GR og 6.4 i begynnelsen av uke 4 hadde du vært best i klassen...

LeneM sa for siden:

Hehe.. hadde vel kanskje ikke helt sett sånn på det =)

Tusen takk for ett perspektiv jeg hadde gått glipp av.

Føler meg "litt best i klassen" nå =)

Skal gå og lage egg og bacon tror jeg, og så ut of kjøpe
Johannesbrødkjernemel. Så en oppskrift på lavkarbo-rømmegrøt
og jeg har savna rømmegrøt veldig, så ikveld er det treat-time :D

Sukrin smaker som sukker ikke sant? (tenkte til grøten)

Lene

Amel sa for siden:

Sukrin smaker ikke AKURATT som sukker men er en god erstatter :)

Timiane sa for siden:

Om det er en motivasjon for deg LeneM så har jeg gått ned over 20 kg siden august. Siste måneden har jeg hatt ikke hatt noe særlig vektnedgang. Men jeg blir slankere, det vises på klærne. Så det er vel bare en platåfase... Alle opplever det. Kroppen forandrer seg og vekten står stille. Lurt å måle seg noen faste plasser på kroppen, (Midje, hofter,ol)
Om man klarer å se fremover og ikke bare leve i nuet, så vil vekten for de fleste gå nedover.
Lykke til:)

LeneM sa for siden:

Tusen takk for svar Amel. Jeg har allerede funnet det ut. Der er liksom en litt merkelig kald følelse når du spiser sukring på grøt. Men godt var det :D Er stapp-mett enda.

Tusen takk til Helene også. Jeg syntes absolutt historier som din er motiverende. Har igrunnen selv vært feit siden jeg var 21 - 22 (kaller det ikke rund, eller romslig, for jeg er dønn ærlig med meg selv). Ble det etter at jeg fikk PCOS og gikk opp 40kg i løpet av 2 år. 10 kg snek seg på til jeg var 50kg for tung. Jeg har klart å gå fra 130kg til 124kg før jeg begynte på ketolyse kuren, men det tok meg ca 8 år. Og så har jeg klart 6.4 på 3 uker. Er igrunnen veldig glad, men vil bare ikke at det skal være stopp nå =)

Timiane sa for siden:

Splenda er bedre på grøt, synes jeg da. Smaker som sukker, bare litt bedre:D

LeneM sa for siden:

Tja, uke 3 var der ingen forandring, og uke 4 viste 0.5kg opp i vekt.

Har forsøkt å lese mer om alt dette, spise mer fett. Bevege meg. Begynner å bli littebitt trist nå. Ikke demotivert i det hele tatt, bare syntes at når jeg er så flink så kunne godt vekta vist litt mindre.

Er jo fremdeles i ketose og har testet meg nesten hver dag bare for å være sikker. Drikker jo masse også, og får lilla utslag på stixen, men fremdeles ikkeno nedgang.

Ja ja, får gi det en uke til før jeg går på igjen, men det hadde vært greit om der var litt mindre av meg da =)

Noen tips om å øke forbrenning foruten trening? Har hørt at chili er bra, men hvis der er andre tips så for all del kom med dem =)

Lene

Savagedlight sa for siden:

{edit: Jeg ser du går på Ketolyse - LCHF. Tar du vitaminene som anbefales for ketolyse? Dette fordi kroppen trenger en del vitaminer/mineraler/enzymer for å forbrenne fett effektivt, og det er ikke alltid like lett å få dekt behovet uten kosttilskudd.
Tar du dem til anbefalte tider? Dette bør gjøres fordi at noen av de tre tablettypene der hindrer hverandres opptak hvis de blir tatt samtidig eller med kort mellomrom. :) Se [url]www.ketolyse.no[/url] for mer informasjon. }

Et generelt tips for å øke forbrenningen: Drikk kaldt vann ganske regelmessig. :) Hvis du har isbiter lett tilgjengelig, så hiv 5-6 oppi et halvliterglass og fyll i vann.
Hvorfor? Fordi kroppen bruker energi på å generere varme for å holde deg varm; Og når du drikker kaldt vann, må kroppen varme opp dette kalde vannet. Det fører til en høyere passiv forbrenning. :) ... Også er jo iskaldt vann kjempegodt da :D

Jeg har lest det anbefales å drikke minst 2-3 liter vann per dag; Selv drikker jeg mer, men meg om det. Må bare sørge for å ikke drikke så alt for mye på en gang.. vil jo ikke bli vannforgiftet heller :p

Utenom det, så er det nok ganske vanlig å gå litt opp og ned. Selv målte jeg fra uke A til B at jeg gikk opp 0.1kg, men fra uke B til C så gikk jeg ned like mye som tilsvarer to uker i gjennomsnitt (for meg)...
Jeg tror det jeg prøver å si er at en vektmåling har litt slingringsmonn, så ikke ta det så tungt om det går litt opp og ned, så lenge som den generelle trenden er at den går nedover. :)

Jeg har hørt at vektmålinger har et slingringsmonn på et par kilo, grunnet væskebalanse osv; Hvis vi sier det er +/- 1kg, vil det bety at en måling kan vise en kilo for mye, og en annen kan vise en kilo for lite. Når man sammenligner disse, er det et mulig avvik på hele 2kg! :eek:

Men som jeg sa tidligere her, se på den generelle trenden. Det er den som teller. Så er det "bare" å følge dietten så godt du kan og se det an et par uker til.

Stå på, dette går så fint så! :)

LeneM sa for siden:

Tusen takk for svar. Jeg får Ketolyse boken til helgen, for da kommer min mor på besøk. Har begynt med vitamin tilskudd, men det er kanskje ikke nok. Vil lese mer om det snart =)

Har forresten mistet halve halvkiloen jeg la på meg allerede, så det kan se ut som om mer fett var løsningen. Selv om det virker rart =)

Har også nettopp hatt eggløsning, så kanskje det virket inn. Med PCOS så har jeg faktisk ikke hatt mye regelmessighet i syklusen på mange år og hormonene har vært litt hultertibulter. Kanskje det bare er at jeg skal normaliseres igjen.

Raporterer igjen neste mandag =)

Lene

Lupita sa for siden:

Hei!

Jeg opplever akkurat det samme som deg... Jeg mistet også 6 kg de første 2 ukene. I tredje og fjerde uka stod det helt stille. 0 gram verken opp eller ned, selv om jeg har gjort alt riktig. Nå er jeg i min 5 uke og vekten har begynt å bevege seg nedover igjen! La oss håpe at det fortsetter slik :) Lykke til!
Lupita

LeneM sa for siden:

Etter at jeg i uke 4 gikk opp en halv kilo har jeg nå i uke seks gått ned en hel
kilo igjen, og er dermed igang igjen =)

Gleder meg over hvert gram som går av, men skal for fremtiden ikke få så
panikk når det står stille eller går litt opp.

Takk for alle gode råd og støtten =)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.