I dag fikk jeg gjort et forsøk på å lage en tilnærmet lavkarbokaramellpudding. Problemet med å få til en ordentlig karamellpudding er jo å lage karamell, som kjent så karamelliserer ikke sukrin og diverse kusnstige søtstoffer. Derfor er det inngått noen små kompromiss.
Ingredienser
1 spiseskje sukker
2 spiseskjeer sukrin
En passe mengde vaniljepulver
En 1/3 liters kartong kremfløte
3 egg.
Karamelliser en spisekje sukker, vanskelig å få til, svir seg lett, gi deg heller for tidlig enn for sent.
Når du er fornøyd med karamellen, tilsetter du fløten, vaniljepulver og sukrin. Rør og kok opp.
Avkjøl i vannbad til lunken
Tilsett eggene og rør godt.
Hell i form og stek lavt i vannbad på på 170 grader til den er ferdig (Ovner er så individuelle)
Har ikke regnet, gjør et forsøk nå. Du kan vel regne 1-3 gram på eggene. Angående sukkeret så pleier jeg å ende på rundt 20-25 gram når jeg har veid spiseskjeer før, i tillegg cirka 10 gram i fløten. Så det blir nok litt i overkant av 30 gram karbohydrat på hele puddingen. Et ganske pent tall for noe som smaker himmelsk og som i tillegg kan deles med 3-4 andre!
Denne kunne jeg godt tenke meg til å prøve, er nok langt snillere med blodsukkeret enn originalen :) Man kunne nok brukt fruktose i stedet for sukkeret, så vidt jeg vet karamelliserer det seg. Men når det er snakk om en spiseskje vet jeg ikke hvor stor en forskjell det utgjør i glykemisk indeks.
Har forresten lekt med tanken om å lage karamellpudding med agavesirup. Agave har en slags karamellisert smak, og har litt lavere GI enn sukker.
Med tanke på at retten inneholder såpass mye fett, vil blodsukkerstigningen uansett bli lav. Den vil bli lavere med fruktose, men det er marginale forskjeller. Fruktose begynner forresten å bli ganske omdiskutert, men igjen, i så små mengder overlever du nok.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.