Kan jeg spise Atkin sine sjokoladebar'er? Og hva med varm kakao? Kan jeg bruke bakekakao (regia), blande den med litt sukkrin, fløte og vann?`
Har prøvd en liten dose, og det smakte helt greit for meg. Jeg er "avhengig" av ett glass varm sjokolade om dagen. Ikke liker jeg kaffe og synes heller ikke te er noe særlig...
Det kan du. Mørk sjokolade og kakao har dessuten lav GI. Men du bør kanskje ikke spise flere daglig. Stopper du ved 25 gram (halv atkinsbar kjøpt i Norge) om dagen hindrer du magetrøbbel. Om du vil bruke væske uten karbohydrater kan jeg anbefale deg ren soyamelk til kakaoen. Om det blir mye sjokolade kan jeg anbefale deg å prøve å erstatte det med ost.
Soyamelk kan fort begynne å kludre med hormonene, vet det finnes en tråd om dette, så ville være forsiktig med å bruke for mye av det. Et annet alternativ er å koke kakao på kokosmelk, bare søk på forsiden her, så finner du oppskrift
Jeg ligger langt unna soya, det er helt sikker - jeg får knallømme pupper om jeg spiser mye sukker bare så jeg tør ikke tenke på hvordan det ville blitt om jeg skulle spist soya.
Men kakao på kokosmelk er skikkelig snadder! Mmm... Ha kokosmelken i en kjele og visp etterhvert (den består først av en fast klump + kokosvann nemlig) inn kakao og sukrin etter smak. Jeg synes den blir aller best med en liten klype pulverkaffe-pulver oppi til slutt. :sikle:
Du kan bruke akkurat den søtningen du liker best. Selv synes jeg det noen ganger kan bli litt mye ettersmak hvis jeg kun bruker stevia, så pleier å bruke en blanding av stevia og sukrin.
Det er mange måter å lage det på. Jeg pleier å ta så mye kokosmelk jeg føler er passe (kanskje en halv boks) og en liten spiseskje med kakao (ren gjetting, for aner ikke hvor mye jeg faktisk pleier å bruke. Godt mulig jeg bruker to store ss for alt jeg vet:p) + søtning etter smak. Slenger kanskje oppi no' vanilje e.l. også. Her er en tråd hvor kokoskakao diskuteres:)
Det er så enkelt som jeg skrev. :ja: Jeg tar en boks kokosmelk og hiver alt i en kjele, har opplevd at innholdet har bestått av en tykk klump som måtte graves t med skje og så "vann" i bunnen, men også at hele innholdet har hatt samme melkeaktige konsistens. Varm det opp og visp inn kakaopulver og søtning etter smak, jeg bruker ca. 2 ss kakaopulver og like mye sukrin. Hvordan det er med stevia vet jeg ikke, har aldri brukt det, men det funker sikkert. Til slutt har jeg oppi en brøkdel av en ts med pulver fra glasset med pulverkaffe. Mmmm!
Det beste med denne kakaoen er at det ikke blir snerk på den! Den er veldig mektig så jeg har gjerne både 2 og 3 ganger av en boks og den tåler fint å stå i kjøleskapet over natten og bli oppvarmet i kruset i microen. :)
Dette lurte jeg på, har nemelig en boks kokosmelk, men har ike våget lage noe av den, da jeg har hvert redd jeg ikke hadde orket drukke alt. Har ikke unnet den rette annledningen til å lage det ennå, men må få prøvd det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.