< Tilbake til oversikten

Svimmelhet og annet ymse

kirami sa for siden:

Hei:)har nå spist lavkarbo siden november i fjord, men en sprekk i jula, men er plaget VELDIG av svimmelhet... Er så ille at jeg nesten kvir meg til å gå utenfor huset... Kommer når jeg reiser meg opp(som er ganske normalt har jeg skjønt)men er svart så lenge at jeg får spasmer i beina...klarer nesten ikke å stå og går som om jeg hadde en eller annen undelig beinsykdom... følelsen er noe i mellom den prikkinge man får når en kroppsdel har sovna blandet med skikkelige muskelspasmer. Får å si det sånn, så ser folk skikkelig rart på meg når det skjer, noen har til og med vært på vei bort for å hjelpe meg....Men går jo over i løpet av få sekunder, men er udregelig når det skjer.... Noen som har noen gode tips?

Kula sa for siden:

Det du opplever kalles ortostatisk hypotensjon. Du har av en eller annen grunn enten generelt for lavt blodtrykk eller spesifikke problemer med blodtrykksreguleringen (kan skyldes f.eks. B12-mangel). Få i deg nok mat/vann/salt. Når du reiser deg, gjør det langsomt samtidig som du strammer mavemusklene (hold inn maven).

Oppsøk lege hvis det vedvarer!

kirami sa for siden:

Regna med at det var det, men står ingenting på nettet om det med beina...Så da begynte jeg å lure på om dt var noe annet... Får håpe det går seg til....
Tusen takk for svar:)

Kula sa for siden:

Når hjernen først får redusert blodtilstrømmingen, er virkningen ofte uforutsigbar, men spasmer er ikke uvanlig. Et annet triks som kan avhjelpe situasjonen er å bevege bena (bøye/strekke) før man reiser seg, det pumper blod opp fra bena til resten av kroppen.

Men, som sagt, oppsøk lege hvis dette ikke gir seg innen rimelig tid eller blir verre!

Carisma sa for siden:

Og husk nok magnesium :ja:

kirami sa for siden:

Da sier jeg igjen tusen takk for svar:) Så satser man på at dette snart retter seg:) Litt flaut når beina går bananas på den måten i offentlighet liksom:P Hehe:)

mysil sa for siden:

Sleit med mye med svimmelhet for 10-12 år siden, og besvimte støtt og stadig. Det viste seg at blodtrykket var altfor lavt, og fikk beskjed om å få i meg mere salt. Nå som jeg er på lavkarbo og drikker mer enn jeg gjorde før må jeg passe på å salte maten mer enn "normalt", ellers blir jeg svimmel igjen.

Hvis du blir sånn svimmel igjen så kan du røre ut 1-2 ts salt i et glass vann å drikke det. Det hjalp ganske kjapt på svimmelheta mi :)

KarMa40 sa for siden:

Lakris øker blodtrykket, prøv te. Og mer salt i maten?

kirami sa for siden:

Takk dere:) Da skal jeg prøve å få i meg mer salt, og lakriste:D Noen som vet hvor jeg kan få tak i slik te?

KarMa40 sa for siden:

Helsekost har lakriste, og vår lokale har også noen små italienske pastiller kokt på lakris. Disse inneholder karbohydrater, om enn ikke tilsatt og er så sterke at de farger tennene omtrent som snus...

Cyan sa for siden:

Nå vet jo ikke kirami hva som er galt og burde kanskje være forsiktig med å kaste seg på kjerringråd for å få opp blodtrykket når hun ikke vet om det faktisk er blodtrykksfall som er problemet. De svimmelhetsanfallene høres jo ganske alvorlig ut, og jeg syns du først og fremst bør oppsøke lege før du prøver å fikse det sjøl basert på en slik selvdiagnosering. Om det f.eks. er B-12 mangel som antydet tidligere kan jo dette bli svært alvorlig om du går med det ubehandlet.

kirami sa for siden:

Da har man bestilt seg legetime, så får jeg skjekka det ordentlig opp:)

Cyan sa for siden:

Bra :)

Mithila sa for siden:

I det siste har eg fått så enormt med halsbrann, nokon forklaring til fenomenet? Eg har alltid vore plaga med det ein kaller"voksesmerter", og i det siste har dette bare forverra seg....Og voksesmerter er vel heller sjeldent i ein alder av 26 år... Nokon som har opplevd liknande? Kan bli så vondt at eg ikkje får sova, og då blir det jo til at ein tek noko smertestillande, og eg tenkjer at dette ikkje er bra i lengden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.