Kunnevi ikke hatt en tråd om de ulike ingridiensene som blir brukt i baking, som erstatning for mel og slikt. Forklaringer på hva de enkelte tinge brukes til. Her er de jeg vet
JBK (johannesbrødkjernmel): Det smaker ingenting, men gjør supper og sauser tykkere og gir bedre konsistens til brød og annet bakverk laget av glutenfritt mel. Du trenger ofte kun en liten mengde for å få bedre sammenbinding og saftigere, glutenfrie bakverk. Johannesbrødkjernemel er et smaksnøytralt, glutenfritt bindemiddel og fortykningsmiddel. Det er laget av frøene som sitter inni fruktbelgene fra Johannesbrødtreet (Ceratonia siliqua), som dyrkes i landene rundt Middelhavet.
Soyamel: Soyamel er rikt på høyverdig protein, flerumettet fett og inneholder også mange vitaminer og mineraler. Soyamel er*laget av ristede soyabønner som er malt. Sammen med andre melsorter gir det bakevarer med god smak og bra konsistens.Soyamel kan brukes til å jevne sauser, som erstatning for hvetemel. Siden Soyamel er så næringsrikt, er det også en god idé å bruke dette melet for å høyne proteinverdien i for eksempel vegetarburgere, pannekaker, vafler og i bakevarer som kaker, rundstykker og brød.
Det er det jeg har så langt, andre som kan bidra? I formasjonen er tatt fra www.helseogkost.no/
Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove.
Næringsinnhild Glutenmel pr 100 gr:
karbohydrater 20 gr
proteiner 75 gr
1 ts på 5 gr med glutenmel inneholder 1 gr karbohydrater, og hele 3,8 gr proteiner.
Det gjør det ypperlig til å bruke i frokostpannekaker eller vaffelrøre for å få det til å henge bedre sammen, samtidig som det øker proteininntaket betraktelig!
Kokosnøttmel
Kokosnøttmel inneholder de høyeste andelene av kosttilskudd fiber i forhold til andre måltider. 38,5% av mel er laget av fiber. Dette er derfor perfekt for å regulere magen. Du trenger vanligvis 10g fiber i hvert måltid for å få tarmfunksjonen i gang og for å unngå magesmerter og hard mage. Kokosnøttfiber daglig gir derfor en god fordøyelse og en flat mage. 10 gram fiber utgjør bare 30 kalorier.
Kokosnøttfiber renser også innvollene og gir motstandskraft og vitalitet. Fiberene fra kokosnøtten assisterer i å aksellerere prosessen med å fjerne giftige substanser og senke kolesterolet.
Aman Pranas kokosmel er en perfekt kilde til 0 gluten og gir i tillegg en god smak av kokos og er perfekt til smootheis eller i mange typer retter.
Kokosnøttmelet har også MCT som øker mineralopptaket i kroppen. En god helse starter i tamen og med næringsopptaket.
4g karbo/100 gram
Sojamehl brukes som erstatning for mel. Det er glutenfritt og inneholder 3,1 g karbohydrater pr 100 g vare.
Fåes i de fleste helsekostbutikker og i enkelte velassorterte dagligvarebutikker.
Mandelmel er finmalte avskallede mandler. Alle steder hvor du bruker mel, kan du også bruke Mandelmel. Mandelmel oppfører seg litt annerledes enn hvetemel, fordi det mangler gluten. I gjærbakst kan du erstatte 10-20% av hvetemelet med Mandelmel. I annen bakst kan du erstatte opptil 100% av melet. Innheholder 4 g karbohydrater
Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove, og hjelper også til med heving av gjærdeiger. Glutenmel inneholder 20 g karbohydrater.
Pofiber er et kostfiber, laget av tørkede fibre fra poteter. Den inneholder relativt lite karbohydrater, 12 g, og egner seg godt søm strøbrød.
I likehet med Fibrex fåes den hos enkelte velassorterte dagligvarebutikker, og kan også bestilles fra Allergimat.no
Fibrex er et fiber, laget av sukkeroefiber. Fibrex er naturlig fri for gluten og er derfor en naturlig fiberkilde for glutenfri diett. Den høye vann-lagringskapasiteten gjør Fibrex til et utmerket råstoff i bakervarer og i matlaging for å få opp fiberinnholdet. Kan også med fordel anvendes som strøbrød. Brød kan få forlenget holdbarhet. Bland Fibrex i Müsli og du har høyere fiberinnhold. Inneholder 5,5 g karbohydrater.
BakePro er et protein som er spesielt utviklet for å kunne bake og lage mat med.Det tåler varme opp til 200° C. BakePro har en proteinprosent på 80 g, fett 4 g og karbohydrater 6 g. Ca 25% av tørringrediensene kan byttes ut med BakePro.
BakePro fåes hos gymgrossisten.com, og kan også kjøpes i enkelte helsekostbutikker i Sverige.
Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove.
Næringsinnhild Glutenmel pr 100 gr:
karbohydrater 20 gr
proteiner 75 gr
1 ts på 5 gr med glutenmel inneholder 1 gr karbohydrater, og hele 3,8 gr proteiner.
Det gjør det ypperlig til å bruke i frokostpannekaker eller vaffelrøre for å få det til å henge bedre sammen, samtidig som det øker proteininntaket betraktelig!
Kokosnøttmel inneholder de høyeste andelene av kosttilskudd fiber i forhold til andre måltider. 38,5% av mel er laget av fiber. Dette er derfor perfekt for å regulere magen. Du trenger vanligvis 10g fiber i hvert måltid for å få tarmfunksjonen i gang og for å unngå magesmerter og hard mage. Kokosnøttfiber daglig gir derfor en god fordøyelse og en flat mage. 10 gram fiber utgjør bare 30 kalorier.
Kokosnøttfiber renser også innvollene og gir motstandskraft og vitalitet. Fiberene fra kokosnøtten assisterer i å aksellerere prosessen med å fjerne giftige substanser og senke kolesterolet.
Aman Pranas kokosmel er en perfekt kilde til 0 gluten og gir i tillegg en god smak av kokos og er perfekt til smootheis eller i mange typer retter.
Kokosnøttmelet har også MCT som øker mineralopptaket i kroppen. En god helse starter i tamen og med næringsopptaket.
Jeg liker ikke helt det tullet om at fiber er godt for magen. Jeg har det mye bedre med nesten ingenting fiber. :geip:
Det hele bar litt vel mye preg av at det er tatt fra en butikk, synes nå jeg... Nevne både positive og negative sider ved det, kanskje?
På JBKM kan man jo nevne at mange ikke takler. Noe om at de synes det sitter fast i ganen. (jeg vet ikke, jeg har aldri hatt dette problemet)
Og nevne at soyamel inneholder, vel, soya... Soya inneholder mye østrogen som får noen kropper ut av hormonbalanse. Noen kvinner hopper ut av menssyklus hvis de spiser soya.
Ja muligens den informasjonen burde hvert med, men samtidig tenkte jeg denne tråden kunne være til hjelp til de som vil bake. Alt dette er jo dårlige erstatninger som ikke kan måle seg med hvetemel versjonen, men så var det da desver slik at for å føle seg bedre i kroppen må en unngå hvetemelt, da kan man teste ut eget bakeverk, eller rett og slett ikke spise bakemat.
Når det gjelder all annet mat, klarer jeg lett teste på egenhånd, men er lost når det gjelder baking, og med denne tråden tenkte jeg at vi samlet kanskje kan finne enda flere erstatninger i bakeverdenen, om du forstår. Ville være objektiv jeg
Typisk meg og ikke tenke meg om og virke forferdelig negativ. Så jeg må kommentere at jeg synes dette var en god idé. :ja: Jeg ville bare ha med de negative sidene siden det skulle være en oversikt og vi ikke skal selge varene.
bare et lite spørsmål. jeg trenger litt hjelp. hvilke av meltypene får jeg kjøpt i vanlig butikk eller helsekost uten og bestille på nett
mandelmel
nøttemel
glutenmel
sojamel
kokkosnøttemel
veldig glad for og få svar:)
Alle, hvis du er heldig. Det er ikke mange som har mandelmel eller kokosnøttmel på lager, men du kan jo be dem om å bestille hvis de ikke har. "Nøttemel" blir for vagt. Mandelmel er en type nøttemel.
Soyamel har jeg sett i noen dagligvarebutikker også.
Det blir ikke helt det samme som det man kjøper... I "Bakeglede Uten Sukker" brukes bare malte nøtter som nøttemel, selv om det står "mandelmel" f.eks.
Jeg tenkte også å prøve å bake noe snart og har akkurat kjøpt boka "Bakeglede uten sukker".
Er bosatt ute på landsbygda og er ikke så ofte i sentrale strøk med helsekostbutikker og sånt. Jeg har sukrin, sukrinmelis og johannesbrødkjernemel.
Før jul spurte jeg etter fiberhusk i to forskjellige helsekostbutikker, men de hadde ikke inne akkurat da.
Denne uka spurte jeg i en annen helsekost, som heller ikke hadde det inne og de slet med å få tak i via kjeden sin (life butikk). Jeg kjøpte mandelmel der da. Og så prøvde hun damen å peke på noe jeg ikke husker hva heter, men hun påstod at det skulle være BakePro. Jeg leste på innholdet og der stod det at det var 50 % karber! Og da mistet jeg liksom all tillit til den damen, betalte for mandelmelet og gikk...
Så jeg får lese meg gjennom boka og se om det er noe som ikke skal ha verken fiberhusk elelr BakePro... Eller om noen har noen tips til noe jeg kan lage med det jeg har, kanskje? Gjerne noe muffins/browniesaktig eller noe.
Blucher: BakePro er lavkarbomel. Det brukes mye i Bakeglede Uten Sukker. Sikker på at det ikke var utenlandsk næringstabell slik at fiberet ikke var trukket fra?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.