< Tilbake til oversikten

Keto sticks fargeskala

Fra100til70 sa for siden:

Hei lurer på om noen kan gjøre meg litt klok på dette med å finne ut om man er i keose og hva er maksimalt.

Bruker Keto diabur test 5000 sticks , å er mellom 10 og 50 på morgen, mellom 50 og 150 på kvelden.

Forstår ikke helt hvorfor dette varierer, jeg spiser og drikker samme mat hele tiden. Det går i isbergsalat,agurk , ost, karbonadedeig, og pepsi max , majones og rømme i små mengder på salaten. Har vært på denne kosten i 2 uker

ketose selvsagt, ser at det kom ut feil

Charlott sa for siden:

Stiksen viser sikrest resultat ca 2 t etter dagens siste måltid og regelen er ; farge=utslag=ketose. For mørk farge kan indikere at du har drukker for lite.
Man kan ikke være mye eller lite i ketose, enten er man det eller så er man ikke.

Bruker jeg da kanskje feil sticks ?? På det jeg bruker er det en fargeskala fra "aprikos" til "mørk lilla "

Charlott sa for siden:

Farge er utslag :) Utslag betyr ketose.

Marhus sa for siden:

Bare lurer på; NÅR er det fargen teller? Er det med engang urinen har "toucha" stixen? eller er det sånn 5 min etterpå at fargen teller? For når jeg tissa på den sist, med engang var den neste helt hvit, men så ble den fersken/svak rosa farga (kanskje 1 minutt etterpå) :o

Gerd sa for siden:

Det står på pakka/vedlegget/boksen.

De man kjøper fra ketolyse skal leses av etter ca 1. min.

fra 1 til 2 minutter står det på dem jeg har kjøpt, men er nå ikke så sikker på at jeg har dem rette :o

Marhus sa for siden:

okey, for jeg har de "keto-diabur" eller noe sånt fra apoteket. Skal skjekke :)

Gracella sa for siden:

Hvis de skal påvise ketoner i urinen, så er det akkurat det de gjør. Og de viser overskudd av ketoner, altså det kroppen ikke har brukt f.eks under en treningsøkt.

Mål to timer etter dagens siste (hoved)måltid.
Utslag er utslag!!!!!

Det er mange faktorer som kan gi ketoner i urinen og mange faktorer som kan ta de "vekk".
I all hovedsak er du i ketose hvis du spiser under 70-100 g karbo ila dagen, 15-20 g er ikke en magisk grense for det.

Spis riktig, det er viktigst. :)

Photobscura sa for siden:

De keto diabur-sticksene fungerer helt likt som ketolsye sine sticks, men de måler i tillegg glukose i urinen. Som det sies over her, utslag er utslag. Dessuten er det ingen vits i henge seg opp i sticksene, de er i beste fall en indikator, da de ikke sier noe om hva som skjer i kroppen, kun i urinen. Stort væskeinntak kan tynne det ut, trening kan bruke opp overskuddet (som de målbare ketonene er, kroppen produserer faktisk ketoner helt opp til 150 gr kh om dagen, men det er ikke målbart, fordi det svært sjeldent blir noe overskudd). Ikke mål ketoner hver dag, og tro at det er dét som avgjør om dere går ned i vekt eller ikke, det er kostholdet, og ikke en tissepinne som er avgjørende ;).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.