< Tilbake til oversikten

En banan er mer usunt enn en sigarett

Mat er min medisin sa for siden:

Dr Mercola er en mann jeg har stor respekt for.
Det som virkelig gav meg denne respekten er videoen under, hvor Dr Mercola anbefaler at du ikke slutter å røyke!
Jeg skvatt første gang jeg så denne overskriften, men han har veldig god argumentasjon og har helt rett.

I korte trekk sier han at når du slutter å røyke vil du legge på deg, og har du ikke kontroll på kostholdet ditt først, vil det medføre at du får verre helse og blir sykere enn noen gang før. En pommes frites er farligere enn en sigarett!

Selv gikk jeg opp masse kg da jeg sluttet å røyke og følte at jeg skulle stryke med. 2 måneder med mye frukt samtidig med røykeslutt gjorde mer skade enn 12 år med røyking.

Hva sier du hvis jeg påstår att en banan er mer usunt enn en sigarett?

Når noen tørr å gå imot den gemene hops etablerte sannheter og uredd kaller en spade for en spade får de full troverdighet og kredibilitet fra meg.

Se Dr. Mercola på youtube:
www.youtube.com/watch?v=s9DZBzKppHQ

Les mer på min facebookside:

nellie sa for siden:

Synes det er litt merkelig formulert. Hva med de som både klarer å slutte å røyke og holde vekta? Evt går opp i overgangsperioden også slanker det av seg igjen. Det er klart at hvis man bytter ut røyken med godteri og andre ting kroppen ikke svarer noe særlig godt på så går det vel litt opp i opp. Men å fortsette å røyke for å ikke gå opp i vekt? Njææ..

Det er fint å utfordre sannheter altså, men å like noe bare for å like det, fordi at det er spesielt, det er vel ikke noe særlig å trakte etter..

TrillTrall sa for siden:

Jeg sier da at en banan ikke legger et tjukt lag tjære i luftveiene og lungene dine og ikke er den kreftfremkallende heller. Og ikke minst - det plager ikke de rundt deg om du spiser en banan fremfor å ta en røyk.

Jeg vet av flere som har røyket seg i hjel, men har ennå til gode å kjenne noen som spiser seg ihjel på bananer.

Kula sa for siden:

Tja, ikke helt utenkelig at 60 bananer om dagen ville tatt livet av meg raskere enn samme antall sigaretter.

alexsandra sa for siden:

sluttet og røyke 2 ganger gikk ikke opp i det hele tatt:D men orker nok ikke masse bananer:)

ada-emilie sa for siden:

Om man tror man ikke klarer å unngå å ty til svært usunne saker om man slutter å røyke er det kanskje et godt råd å fortsette å røyke, men om man slutter å røyke bryr man seg vel såpass om helsa at det ikke blir så ille som å røyke, skulle jeg tro. Jeg var redd for å gå opp i vekt da jeg sluttet å røyke, derfor passet jeg på hva jeg inntok og fikk derfor ingen vektoppgang.Istedetfor snop brukte jeg sukkerfri tyggis og jeg drakk også mye kalorifattig drikke som erstatning pga mitt sugebehov. Jeg tenkte at varm te med soyamelk gir litt samme følelse som å suge på en røyk. Og det funka for meg.HVorfor akkurat bananer og chips, liksom?

Mat er min medisin sa for siden:

Poenget med artikkelen er naturligvis ikke å friskmelde sigaretter, men å "provosere" fram nytenking angående frukt, samt å vise en av grunnene til hvorfor jeg stoler på Dr. Mercola.

Når det gjelder frukt:
Hadde man spist 20 bananer om dagen tilsvarer det ca 1 liter rent sukker, med alt det fører med seg. Fruktose antas av flere og flere å være den største årsaken til fedmeepidemien, spesielt fruktdrikker som juice og nektar. Fruktose er særlig effektivt mht insulinproduksjon og fettlagring, mer en vanlig sukker. Bjørnen som skal gå i hi er ett godt eksempel. Den greier ikke å legge på seg nok fett uten å spise fruktose i form av blåbær.
Bananer er jo en værsting, fjerner du vannet består den av 84% sukker.:eek:

Sandra sa for siden:

Bananer verre en sigaretter? Ikke enig.

Er egentlig ikke så skeptisk til frukt heller, tenker at 1-2 om dagen er helt fint.
Nå snakker jeg for meg selv og min egen kropp. Har full respekt for at andre trenger noe annet.
Hvis jeg samtidig spiser mye proteiner og grønnsaker, er det lettere for meg å ikke gå bananas i frukskålen. Og ja, greit å velge noen med mye fiber. Men jeg tror ikke at en banan rett etter en hard treningsøkt er den store synderen.
Slik jeg ser det er ikke èn stor synder, men helheten. Mye brus, snop, fin bakst og ikke minst stillesitting. At kos = mat er også en stoooor synder!
Og ja, har jeg først begynt med sukker, brød, etc, vil kroppen min skrike etter mer helt til jeg klarer å få slutte med det igjen. Men jeg reagerer ikke slik på frukt, med mindre det er servert i eplekake eller i en fruktsalat med sukker.

Hvis jeg røyker blir det vanskeligere å trene, dessuten blir kroppen stresset av det og det er ikke sunt det heller. Lite trening = overvekt, ustabilt blodsukker og sukkersug for min del.

ada-emilie sa for siden:

Men hvem gidder å spise mange bananer?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.