< Tilbake til oversikten

Lovende test av pizzabunn

raskall sa for siden:

I dag fikk jeg en liten ide til pizzabunn. Jeg nå laget en testbunn som lover veldig bra. Denne blir en deig, ikke en røre slik som alle andre pizzabunner.

Jeg brukte følgende:

2 ss spielberger sojamel
2 ss glutenmel
1 ss fiberhusk
2 ts tørrgjær
1 ts salt
0,5 dl lunkent vann
2 ss olivenolje

Blandet først alt det tørre. Hadde så oppi det våte og rørte sammen til en deigklump. Jeg kjevlet den ut med en gang og lot den heve under plast i 25 minutter. Det ble en litt rar konsistens på deigen og det var vanskelig å få den jevn i kantene men jeg anså ikke det som viktig. :) Stekte den så på 225 grader i 10 minutter.

Resultatet? En deilig, sprø lefse som minnet litt om wasa knekkebrød i smak. Sojasmaken var ikke der og jeg gleder meg til å lage en pizza med denne i kveld. Jeg tror jeg skal prøve å steke pizzaen som vanlig karbo-pizza, altså ikke forsteke bunnen. Funker ikke dette som pizzabunn så kommer jeg til å lage det som knekkebrød. :)

Charlott sa for siden:

Hold oss oppdaterte da! :D

raskall sa for siden:

Nå står den i ovnen. Stay tuned. :) Tror dette blir veldig bra.

Charlott sa for siden:

Spennende :D

raskall sa for siden:

Dæven, fy og pokker. Jeg har knekt pizza-koden. Dette ble helt sinnsykt godt.

Jeg stekte den først 7 minutter i pizza-form. Deretter i 5 minutter på rist. Bunnen ble god og crispy.

For første gang har jeg slukt min egen pizza. Tidligere har jeg sprukket hver gang jeg har prøvd meg på lavkarbo-pizza. Da har jeg spist 1 bit og gjøvet løs på karbo-pizzaen jeg har laget til familien.

No more! Denne er perfekt. Glem alle andre bunner dere har prøvd. Det er denne som gjelder!

senorita sa for siden:

smakte hverken svamp eller egg?? OOh må testes :P

raskall sa for siden:

Det smakte rett og slett tynnbunnet hvetebasert pizza. Uten hveten. :)

raskall sa for siden:

Det beste av alt med dette? Hele pizzabunnen inneholder mindre enn 3 karber. :) Spielbergers sojamel har 3.1 gram pr. 100 gram. Glutenmelet har 20/100. Resten er null. :)

Med biff på toppen så er det da bare tomatsausen (hakkede tomater, tomatpure og krydder) som har noen få karber i tillegg. Anslagsvis brukte jeg kanskje 50 gram tomatsaus. Noe som skulle tilsi 6 gram karber.

Altså: hele denne pizzaen inneholder under 10 karber.

ninasov sa for siden:

kan man bruke soyaprotein istedenfor soyamel?

ninasov sa for siden:

ser forresten at jeg har jo ikke glutenmel heller, så... ingen pizza på meg i dag.. men får vel skrive ned denne oppskriften til en annen gang da...

raskall sa for siden:

Vet ikke. Har aldri brukt soyaprotein. Men er ikke det ganske dyrt da? Spielberger har lite soyasmak i seg og jeg kjente ikke noe soyasmak i denne pizzaen i det hele tatt.

raskall sa for siden:

Er ikke pizza uten bunn gryterett da? ;)

Jeg har funnet masse oppskrifter på pizza uten bunn. Men jeg mener at det blir feil å kalle det pizza. Det er sikkert godt, for all del, men pizza skal ha noe under fyllet.

Gerd sa for siden:

Gryterett er noe helt annet det ;) Konsistens , smak osv...

Kaller det pizza uten bunn fordi det er pizza uten bunn...

Har ikke til dags dato smakt en "erstatningsbunn" som minner om pizzabunn :nei:

raskall sa for siden:

Prøv oppskriften i første innlegg i denne tråden. Jeg ropte halleluja da jeg tok den første biten.

Gerd sa for siden:

Hvor mange karber er den i den da?

raskall sa for siden:

I bunnen er det mindre enn 3 karber. Jeg brukte ca. 50 gram tomatsaus. Dette blir vel ca. 6 karber. Så hele pizzaen inneholder da mindre enn 10 karber. Biff og ost har ingen. :)

Gerd sa for siden:

Men du skriver at den blir en tynn sprø lefse som smaker wasa knekkebrød?

Det blir ikke pizzabunn som hever altså? ( tenker på gjæren du bruker)
Smaker det ikke som pizzabunn?

raskall sa for siden:

Uten fyll på var det en svak fornemmelse av wasa knekkebrød. Med fyll forsvant denne smaken og den smaker som vanlig pizzabunn. Den hever også og blir litt luftig. Men jeg kjevlet den veldig, veldig tynn for å få den i riktig størrelse. Skorpa rundt ble sprø og luftig så jeg er ganske sikker på at ved dobling av oppskriften og tykkere bunn så blir den luftig og fin. Mulig det også hjelper å ha litt mer gjær oppi. Eventuelt bruke fersk gjær og blande ut i vannet i stedet for i det tørre.

Min ble pizza "italian style". Med tykkere bunn så blir det nok mer amerikansk preg på den.

maynard sa for siden:

Jeg prøvde denne, og det ble kjempegodt! Vrikelig pizza:D

Furine sa for siden:

...og for oss som ikkje kan ete soyamjøl, kva kan vi erstatte det med skal tru. Verkar jo spennande!

marjusen sa for siden:

Oj oj oj. Denne her må jo nesten testes da. Ble det virkelig så bra som du sier her? Må da være flere pizza elskere som kaster seg rundt for å lage denne;) hehe.

Selv mangler jeg bare soja mel. Kanskje jeg skal prøve å lage denne i morra.

Mellon sa for siden:

Må testes ja. Ut å kjøpe glutenmel

Fredrikke07 sa for siden:

Så enkel og grei oppskrift:)! Må prøves i morgen!
Hvor stor ble bunnen?

marjusen sa for siden:

Lurer på hvor stor denne er jeg også. Ser man på vanlige oppskrifter med hvetemel er det jo 7 dl mel som brukes. 7 dl mel er ca 385 gram.
I denne oppskriften kommer jeg fram til ca 1 dl "melblanding" som er ca 50-55 gram. Dvs 1 / 7 av vanlig pizzadeig oppskrift:)

Men, hvor stor fikk du den? Må vel bli syltynn, og det er greit det, for jeg liker det og jeg. Nam nam;)

maynard sa for siden:

Jeg fikk en syltynn bunn, som var noe vanskelig å kjevle stort nokk ut. Hadde på et tykt lag med kjøttdeigfyll og ost, og fikk fint til å holde pizzaen etter den ble litt kald :)

Jeg hadde høykarbospisendebesøk, og pizzaen ble meget godkjent!

marjusen sa for siden:

stekte du bunnen på forhånd, eller bare stekte du den sammen med fyll og ost?

alexsandra sa for siden:

hvor for jeg kjøpt :confused:spielberger sojamel

marjusen sa for siden:

Spielberger sojamel har dem stort sett over alt. Har det både på rema, ica og kiwi her i byen jaffal. Står sammen med det glutenfriet eller ved vanlig mel. Har også sett det i hylla hvor kunstig søtning som splenda, natreen osv står:)

alexsandra sa for siden:

takk:)

maynard sa for siden:

Jeg forstekte ikke bunnen. La fyllet rett på. Det holdt til en liten langpanne, ville kanskje doblet oppskriften om du bruker en stor langpanne:)
Jeg har bare slik en hybelkomfyr her jeg bor, så langpannene mine er ikke så kjempestore:p

raskall sa for siden:

Jeg kjevlet den ut omtrent på størrelse med en middagstallerken. Så det er passelig for én person. Selv med dobbel oppskrift vil jeg tro denne har lite nok karber til å være akseptabel.

marjusen sa for siden:

Hmm, da har jeg prøvd denne. Skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil, men denne gikk rett i søpla. Bunnen ble en geleklump og dette smakte rett og slett utedass :S hehe.

Deigen var litt seig når jeg hadde elta den ferdig, men fikk den utover. La den ganske så tynt. Stekte den på 225 grader i ca 15 min. Men bunnen var rett og slett ikke spisenes. Var ikke noe usmak eller noe, bare at den var helt gele og langt i fra sprø:p

EDIT: Kan se ut som jeg stekte bunnen uten fyll, men stekte den med fyll altså. Lot den bare stå i ca 20 min å heve. Men den heva egnetlig inegnting på de 20 min. Men inni ovnen når den stekte heva den en del. Men som sagt, dette smakte jaggu meg dritt. haha

Håper det var jeg som gjorde noe feil. Har lyst til å prøve engang til senere, men da kutte ut gjær helt. liker den best tynn og sprø

tattoogl sa for siden:

Hvor får dere tak i glutenmel??
Jeg finner bare diverse glutenfrie mixer av alle slag.
På helsekosten hadde de en type glutenmel i blank pose, men den hadde ikke innholdsfortegnelse...
Fint om jeg får høre merke og hvor jeg kan kjøpe det. Skal på handletur i morgen.

marjusen sa for siden:

Kjøper på helsekost. Ser slik ut:

raskall sa for siden:

Hmm.. hvordan kjentes deigen ut? Den skal være litt smuldrete, ganske kompakt. Den skal ligne mer på paideig eller rå pasta enn vanlig gjærdeig.

krepso sa for siden:

Er det rett at det skal være 5 dl vann (0,5 liter) til ca. 1 del mel? Kan det bli til en deig?

marjusen sa for siden:

Deigen var egentlig ganske så klissete. SOm han over her spør om, skal det være 5 dl vann?

tattoogl sa for siden:

Det var denne jeg så på helsekosten, men det står ingen ting på posen hvor mye karbo den inneholder. Han som jobbet der mente det var mye karbo i den...

maynard sa for siden:

Jeg bruke 0,5dl vann+- og det ble deig, paideig lignende som nevnt. Kan ikke tenke meg at 0,5liter skal være rett :p

Nerthus sa for siden:

Nå ble jeg litt bekymret - du er jo kjent for kokkekunstene dine! Prøver du igjen eller? Skal ha pizza på torsdag nemlig ;)

Ildern sa for siden:

Denne har jeg lyst til å prøve. Har ikke glutenmel, da. Kan jeg bruke noe annet i stedet?

Iset sa for siden:

Tror neppe det blir det samme uten glutenmel, uten at jeg skal påstå noe siden jeg ikke har prøvd denne oppskriften enda. Men det er glutenmel som får det til å virke som en "deig" og som gir den fluffy følelsen. Glutenmel er ikke noe som er lett å erstatte, egentlig. Men veldig, veldig verdt å ha i kjøkkenskapet, altså.

marjusen sa for siden:

Glutenmel har 20 kh pr 100 gram.

marjusen sa for siden:

Blir jo stor forskjell på det da ja. Jeg brukte 0,5 LITER vann jeg, ikke 0,5 dl.
Når jeg tenker meg om så er jo det logisk. Er vel 2,5 dl veske på vanlig hvete pizzadeig. Da er det 7 dl med mel. Her er det jo rundt 2 dl mel. Så 0,5 LITER ble litt vel mye;) haha

tattoogl sa for siden:

Ingen som har glutenmel ståendes i skapet som kan fortelle meg hvor mye karbo det er i det pr 100 g ???

marjusen sa for siden:

Jeg prøver nok igjen nå som jeg fant ut at jeg må ha gjort en liten feil ja. Men tviler på at det blir pizza igjen FØR torsdag;)

Men i oppskrifta på første siden står det 0,5 liter vann. Men jeg tipper det skal være 0,5 desiliter:D

marjusen sa for siden:

jeg har jo svart deg:P

tattoogl sa for siden:

:D Postet den akkurat når det kom svar gitt... hehe..

Er det 20 karbo i den posen, eller i en annen type?

marjusen sa for siden:

Tror det bare finnes en type glutenmel. Og den posen som jeg posta bilde av oppi tråden her har 20 kh pr 100 gram.

Det er 20 gram kh pr 100 gram som er det "offisielle" tallet for glutenmel også.

Men i de aller fleste oppskrifter bruker man 1-3 ss glutenmel. Dvs 8-25 gram. 1 ss inneholder ca 1,3 KH. 3 ss inneholder da 3,9 karbs. Så blir ikke så mye, men deigen blir veldig elastisk og fin av glutenmelet:D

Ildern sa for siden:

Da får jeg vel belage meg på en tur til helsekosten i morgen. :)

Nerthus sa for siden:

Puster lettet ut her - da skal JEG prøve i morgen og så legge ut resultatet her ;)

Kanskje TS kan gå inn og justere vannmengden om det ikke allerede er gjort?

raskall sa for siden:

Her hadde det sneket seg inn en skrivefeil, ja. Det skal være 0,5 dl. HAHA.. Da forstår jeg at noen har fått en veldig klissete deig. :D LOL!

raskall sa for siden:

Jeg har forøvrig rettet det opp nå.

raskall sa for siden:

Som Iset sier så er det glutenmelet som gjør at dette blir en deig. Glutenmel inneholder 20% karbohydrater. En spiseskje er vel ca. 8 gram. Dermed utgjør glutenmelet 4 gram karbohydrater i denne oppskriften. Spielberger-sojaen inneholder 3,41% karber noe som jeg velger å kalle 0 gram med så lite som 2 spiseskjeer.

Jeg tipper din favoritthelsekost tar inn glutenmel hvis de ikke har det. Jeg fikk tak i det hos Life i Østfoldhallen.

raskall sa for siden:

Det er også verdt å nevne at glutenmelet har 75% proteiner og det kan vi vel like veldig godt, kan vi ikke?

Jeg bruker denne melblandingen i vafler og pannekaker også. Sukrin/Stevia som søtning og egg som væske. Også klatter man litt rømme og fløte oppi for å få det ekstra godt. :)

marjusen sa for siden:

Virkelig spent på hvordan ditt resultat ble. Skal du forsteke bunnen?

Jeg prøver meg på nytt i dag med denne, selv om det ble fiasko sist. Med er jo en forskjell på 5dl vann og 0,5 dl;) hehe

Nerthus sa for siden:

Hmmm - jeg kommer nok til å forsteke i 5 minutter kanskje først - og så ha på fyllet. Gleder meg - blir om ikke lenge nå! ;)

marjusen sa for siden:

Har veldig trua på denne bunnen. Eneste vi gjør nå i forhold til standard hvetemelpizzabunn er å bytte ut hvetemelet med soyamel, glutenmel og fiberhusk. Så jeg er veldig spent altså.

Tenkte du å legge den ut på brettet for å heve den?

Selv om min ble veldig misslykka sist så heva den voldsomt i ovnen når jeg stekte pizzaen. Så nesten så jeg vurderer å droppe gjæret, for jeg liker den tynn og ikke slik luftig og tjukk. Hehe.

Også tenkte jeg å bruke fersk gjær i stede for tørrgjær.

marjusen sa for siden:

Åssen gikk det? Jeg skal begynne med min nuh. Er litt spent ja;)

Mosepjusk sa for siden:

Bare melder min interesse, er SÅ nysgjerrig på hvordan resultatene deres blir :smile:
Takk for at dere tester :smile:

marjusen sa for siden:

Min står til forsteking nå. Ser veldig bra ut altså. Er jo en skikkelig pizzaDEIG dette.
Jeg lagde dobbel porsjon da, så den dekte nesten ett stort stekebrett i vanlig ovn.
Lot den sto på 70 grader i 20 min først for heving. Den heva litt.
Også skrudde jeg opp til 225 og steker den i 5 min nå. Så tar jeg på alt fyllet og steker videre på 225 grader i 10-12 minutt til:D

Nerthus sa for siden:

Ok, ferdigutprøvd! Anbefales! Selv om min deig ikke hevet (for varmt vann?), ble det tynn og fast nok til at den holdt seg sammen etterpå. Ikke noe problem å kjevle ut og løfte over på plata - hang godt sammen. Hadde kjøttdeig med tomatsaus på så det ble litt bløtt, men bunnen holdt seg sammen selv om den ble litt bløt av fyllet. Skal forsøke å forsteke som marjusen sier først neste gang - for den sprøe delen ytterst ble veldig god på smak :) Til og med min ikke-lavkarbo samboer syntes det ble veldig godt. Dobbelt porsjon anbefales men halver saltet for jeg syntes det smakte litt for salt (nå synes jeg jo alt smaker salt på lavkarbo da hehe).

Må prøves!

Mosepjusk sa for siden:

Da blir det pizza i morra :smile:
Tusen takk :blomster:

marjusen sa for siden:

Jeg har nok en litt annen oppfatning på denne bunnen.
Kjenner veldig godt soyasmaken av spielberg soyamelet. Den ble langt i fra sprø og veldig svampete. Jeg syntes første biten var veldig god, men så klarte jeg ikke mer bunn. Jeg måtte derfor ta av fyllet.

Mulig bunnen blir bedre om man krydrer bunnen MYE og tar i litt ost? Men slik den er nå er nok dette langt i fra en hvetepizzabunn. Kjenner det godt på lukta også at man bruker soyamel.

Så desverre må jeg nok skuffe dere som trodde dette var en hvetepizza;)

Marius

sylwester sa for siden:

Når jeg lager vanlig pizzabunn så har jeg 1ts med provencekrydder samt 1ss med raspet parmesan. Jeg kunne ikke tenke meg å lage en pizzabunn uten dette. Jeg pleide å hate parmesan, men i pizzabunn er det verd å prøve :)

senorita sa for siden:

soyamel er vel ikke så sunt heller så... :(

Nerthus sa for siden:

Tror ikke 2 ss soyamel en gang i blant vil utgjøre noe fare for helsa? ;) JEG synes den var den beste av de jeg har smakt - den er ikke "eggete" - og såpass at den holder seg sammen så jeg kan spise pizza med fingrene og ikke kniv og gaffel. Jeg kjente ingen "soyasmak" - men dette er nok helt individuelt. Bruker ikke soyaprodukter i særlig grad ellers heller så jeg vet ikke helt hva det skulle smakt - hehe.

Veldig fornøyd med å ha et alternativ som funker nå man skal ha pizza - og som sagt - så lenge ikke-lavkarboeren i huset har godkjent den så da så ;)

Ha en deilig dag alle sammen og takk til TS for å dele oppskriften :)

Tiki sa for siden:

Nå holdt jeg på å ikke finne igjen denne. Har tenkt å prøve denne i kveld, så da var det krise. Har alt utenom gjær, så får vel skaffe det. Bruker jo ikke mye av det på lavkarbo.

Ildern sa for siden:

Må dessverre si meg enig. Selv med sterk smak og mye hvitløk i fyllet, og masse deilig ost ble bunnen for mye.

Charlott sa for siden:

Lagde denne i sted og er fornbøyd :D Ble sprø og fin, overhode ikke soyasmak på melet jeg brukte!

Denne skal vi bruke igjen!

marjusen sa for siden:

Hvilket mel brukte du?

Charlott sa for siden:

Bauckhofs... Økologiskt i en brun papirpose. Er riktignok 14 gr karb i dette, men det kan jeg leve med de gangene jeg vil ha denne pizza`n ;)

marjusen sa for siden:

Blir litt for mye for meg på ketolyse. Jeg måtte lage dobbel oppskrift for å få en pizza som er stor nok til at jeg blir mett som en middag.

Da blir bunnen 14 kh med melet ditt, som er litt drøyt når jeg kan bruke maks 20 i løpet av hele dagen;)

Charlott sa for siden:

Så lenge du må ha en dobbel blir dte litt mye ja ...
Hva med å bytte ut litt av soyamelet med mer glutenmel? Noe å teste ut?

Tiki sa for siden:

Jeg var på butikken i går, nesten ens ærend for å kjøpe gjær....noe jeg glemte. Så jeg måtte lage uten gjær.
Jeg hadde i litt revet parmasan og pizzakrydder, siden flere nevner soyasmaken.

Jeg ble igrunnen veldig fornøyd. Kjente av og til litt smak som jeg tror kommer fra soyaen, men det plaget meg ikke. Den ble sprø i kantene, men ikke under fyllet som jeg hadde ganske mye av da. Men det gikk ann å holde og den ble fast der.
Jeg forstekte i 5 min. ca., men vet ikke om det hadde noe å si. Hadde i litt bakepulver siden jeg ikke hadde gjær, men den ble helt flat, noe jeg synes var greit egentlig.

Med et tynt lag med Landlord tomatpurre, pepperoni, champinjongskiver, paprika, rødløk og litt tomat og halve med hvitost og halve med mozarella. Og litt forskjellig krydder så ble dette et meget godt måltid. :-)

Vil nok bli prøvd igjen. :)

2011-slank? sa for siden:

MMMMM!! Dette var den beste pizza bunnen eg har smakt, sprø og god:)
Ingen egg/svamp pizza her i ettertid:)
Kjevla den ut til tyyyn bunn, forstekkte i ca 7 min og etterstekte i 5 min med fyll/ost på:)
Spiste halve, da var eg kjempemett:)
Kan virkelig anbefalest:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.