< Tilbake til oversikten

Mindre kalorier?

Jabba sa for siden:

Jeg har hatt stillstand på vekta (og cm) i snart et halvt år og har fått et tips her inne om å prøve å redusere litt på kaloriene for å se om noe "løsner" da.

Dette har jeg tenkt litt på og har kommet frem til at jeg etter 2 år på LCHF ikke vet hva jeg da skal spise....

Hvis jeg skal prøve å redusere på kaloriene betyr det da automatisk mindre fett? Hvilke matvarer har da mye fett og mindre kalorier?

Og hvilke matvarer bør jeg være forsiktig med dersom jeg skal redusere på kaloriene? Har fått med meg at fløte, smør og nøtter er kaloririke.....

Annet?

Spør kanskje fryktelig dumt her nå - men har aldri i mitt liv talt kalorier (har ikke slanket meg før LCHF)....

Idarull sa for siden:

Dette har jeg tenkt på også... Står litt stille. De siste kiloene er nok de vanskeligste. Hva med å bruke diett.no eller lignende og regne ut. Det er lettest å regne ut der hvis man spiser rein mat da. Ikke hjemmelagede kjeks eller sånt.

Tenker at egg og bacon er cirka 600 kalorier, og det holder hvertfall meg mett lenge. Grønnsaker kan man også spise sikkert. Ikke så mye kalorier i det.

ada-emilie sa for siden:

Du kan enkelt og greit bare spise littegrann mindre til hvert måltid. Og drikke litt mer te, vann etc. istedet. Eller spise mer salat og sopp som er kalorifattig for å fylle opp magen. Spise minst mulig nøtter. Spise mettende og slankende fisk fremfor kjøtt. Passe på å få nok tilskudd av slankende mineraler og vitaminer som krom,magnesium, germanium, kalsium m.m

Idarull sa for siden:

ok, så ikke stekt laks f.eks? med brokkolig og bittelitt smør. blir som regel en bit laks bare.

ada-emilie sa for siden:

Stekt laks er gullmat. Mest mulig rå grønnsaker istedetfor kokte,stekte,dampede, glemte jeg å si. Rå mat gir lavere blodsukker og noen ganger også færre kalorier enn kokt og stekt og har viktige enzymer som går tapt ved koking etc.Dessuten krever de mer energi å fordøye.

Idarull sa for siden:

Ja. Har snust på smoothier med rå brokkolig og sånt i. Ser litt spennende ut! Alt som er grønt er jo kjempebra. Det blir ikke så altfor mye karber heller hvis man tar brokkoli, bær, stevia og litt vann eller noe slikt. Nesten ett måltid.

nellie sa for siden:

Du får ganske mye fett og proteiner for type 1800 kalorier:) Trenger på ingen måte sulte.

Meieriprodukter er jo et kjekt sted å begynne.. Også kanskje bruke litt mindre fett i matlaging, generelt.

Nerthus sa for siden:

Enig med Nellie - du kan fint spise etter lavkarbo-prinsipper med redusert kcalori-mengde. (Jfr Spisdegslank). Du spiser bare mindre porsjoner. Du trenger ikke "fylle opp magen" med mat med lite næring i - du vil uansett ikke føle sult så lenge du spiser nok fett og lite nok karbo :) (Du kan kanskje oppleve å være sulten de første tre dagene - men dette avhenger av hvor mye du spiser til vanlig :) )

Idarull sa for siden:

Okei :) har kommet ut av tellingA jeg. Har kun telt karber før men gjør ikke det heller nå. Får nok stramme inn igjen ja.

nellie sa for siden:

Det enkleste er vel å legge ut et par eksempler på menyer, også få folk til å se på dem:)

Idarull sa for siden:

Ja jeg får gjøre det etterhvert da. Jabba også, siden det er hennes tråd! Føler jeg kupper hele greia her.. Unnskyld!

nellie sa for siden:

Dere lurer jo på det samme:)

Idarull sa for siden:

Jada vil bare ikke buse altfor mye frem siden hun startet tråden. Takk for hjelp så langt!

Jabba sa for siden:

Føler overhodet ikke at tråden blir kuppet....hi hi...Du spør jo bare om det jeg lurer på....
Hva med kokt egg? Er det bra hvis jeg vil spise mindre kalorier? Er veldig glad i egg.....

Jabba sa for siden:

Idarull- skal vi spørre pent om noen som har peiling på dette vil hjelpe oss å sette opp en MYE-Mat (ja) liste og en LITE-Mat (nei) liste over mat for oss som vil prøve å redusere på kaloriene???
F. eks slik:

SPIS MYE:
Laks
Grønnsaker, gjerne rå
Egg
Sopp

SPIS LITE:
Fløte
Meierismør
Nøtter

Noen som ønsker å bidra til listene???

Supera sa for siden:

Har du hatt noen utskeielser mens du har stått stille? Hvis man går lengre enn ca 6 måneder i ketose, så kan kroppen tro at det krise og begynne å holde på fettet. Skaldemann snakker om vinter og sommer. Kroppen tror at vinteren har vart for lenge og at den må begynne å spare litt. Den trenger av og til litt sommer, altså mer karbohydrater, for å skjønne at det er OK å slippe på fettet.

nellie sa for siden:

Egg er så bra så:) Det er ikke så mye smør og meieriprodukter du trenger å kutte for å komme endel lavere på kaloriene altså.. 1 god ss meierismør inneholder ca 120 kalorier;)

Jabba sa for siden:

Jepp - var slepphendt et par dager i jula og spiste litt for mye kaker til at ketosen holdt ....:)

Og en "pause" har faktisk hjulpet meg tidligere - da har jeg gått fortere ned etter en "pause" - men ikke denne gang....

Jabba sa for siden:

Da legger jeg til EGG på MYE-Mat lista!!! Takk for hjelpen! Det er akkurat slike konkrete innspill vi (jeg) trenger.... Snakker visst for deg Idarull også nå jeg...... ler

Jabba sa for siden:

Er det virkelig lite kalorier i bacon altså??? Det er jo kult - elsker bacon!!!

nellie sa for siden:

Har du ikke noen vaner som du har lagt til deg sånn for å få i deg "litt ekstra fett"? type cocosa eller fløte i kaffen eller noe sånt?

Jabba sa for siden:

Joda - jeg har fløte i kaffen og drikker gjerne 2-3 slike kopper til dagen.....Dette er noe jeg bør kutte ut da - ikke sant??

nellie sa for siden:

Pass på så du ikke kutter for mye æ:o Brått så sitter du der uten fett, og det er vel ikke det som er målet?

ada-emilie sa for siden:

Du sparer inn litt kalorier om du erstatter fløten i kaffen med ren soyamelk. Drikker du grønn te øker det forbrenningen.

Idarull sa for siden:

Ja Jabba, vi trenger ei sånn liste! Er olje noe bedre enn smør da? må jo ha litt fett i maten...

nellie sa for siden:

Olje har mer kalorier enn smør, så der er det best å bruke smør:)

Zillah sa for siden:

Kva med å berre redusere totalmengdene bitte litte grann? Da held du jo balansen mellom næringsstoffene.

Jabba sa for siden:

Takk for alle innspill.....har en del å lære her så takk til alle som kommer med input!!!
Jeg skal kjøpe meg grønn te og ikke erstatte smør med olje.....se her da - har lært masse allerede!!! ler
Og spise litt mindre til hvert måltid.....

Må visst sette opp en plan og ikke minst en meny slik at alt er klart når jeg begynner med disse endringene....

ada-emilie sa for siden:

Smør har mindre kalorier,ja,men det er lettere å bruke mer av det enn man gjør med olje. Oljer som er kaldpressa er essensielt og fint å få i seg om man ikke spiser noe særlig frø og nøtter.

nellie sa for siden:

Alt er relativt:) jeg er liksom vant til å bruke NOK, men ikke en hel haug med smør når jeg steker, men det hender vel at folk tar litt ekstra for å få i seg litt ekstra fett da... Det er vel uansett få oljer man skal steke i, og tilsette smør i maten tilslutt er det kanskje ikke så mange som gjør. Regner med at når man skal kutte ned på kaloriene så er det naturlig at man ikke pøser på med smør man ikke "trenger".

Så: ikke bruke mer smør enn nødvendig og da heller ikke bytte det ut med olje.

Sånn?:p

Idarull sa for siden:

Hva med mer grønnsaker og mer hvitt kjøtt? Håpe det metter nok uten fett. Bringebær og vaniljekesam til dessert f.eks istedenfor yogurt, fløte og bær. Drikke masse vann hjelper jo og. Jeg vet jeg må kutte ned på småspisinga. Så bare det hjelper får vi tro!

Idarull sa for siden:

Hvordan går det Jabba? Hva har du spist? Jeg har spist alt jeg ikke skal!!

alexsandra sa for siden:

jeg ser du har skrevet ketolyse din retning. har du lest boken til Torkil? der står det litt om når vekten står stille:)

Jabba sa for siden:

Vel - siden denne tråden ble opprettet har jeg gjort følgende endringer:

• redusert inntaket av nøtter til et minimum
  • redusert inntaket av fløte i kaffen ned til max 1-2 kopper om dagen (dette sliter jeg mest med)
  • redusert småspising mest mulig - erstattet "suget" etter "noe" med te
  • jeg har begynt å drikke grønn te om morgenen
  • jeg har prøvd å spise grønnsakene lettkokt (hadde en tendens til koke dem ihjel ofte)
  • jeg prøver å redusere litt på mengden mat til hvert måltid (dette er ikke så enkelt da jeg føler jeg spiser ganske lite fra før av), middagen er det lettest å gjøre dette med.
  • spise ordentlig mat til kvelden om jeg blir sulten (før ble det ofte nøtter og kaffe med fløte)

Jeg spiser fortsatt meierismør på lavkarbobrødskiven min om morgenen, føler ikke for å kutte ut dette da jeg må jo ha i meg noe fett....

Resultat så langt: ingen endring på vekta....:confused:

Prøver en uke til for å se om noe skjer.....:p

Jabba sa for siden:

Kan jo også legge ut hva jeg har spist i dag:

Frokost: 1 skive lavkarbobrød med meierismør og en halv box makrellfilet i tomat, 1 kopp te og vann
Lunch: 1 liten salat m kinakål, agurk, paprika, reker og 1 egg, te og vann
Mellommåltid: 1 kopp kaffe med fløte
Middag: wok av 3 skiver okstestek, squash, paprika, blomkål og brokkoli, stekt i masse meierismør, vann og 1 kopp te til dessert
Kveldsmat: 1 kopp kaffe m fløte, litt pålegg og 1 egg

Håper ikke dette er for mye mat........:o

ada-emilie sa for siden:

Det ser ikke mye ut. Du kan prøve å kutte ut brødet og erstatte det med annen mat, og tomatsausen til makrellen likeså. Kjøp heller makrell uten saus.

Megvel sa for siden:

Men du Jabba har gått ned 35 kg, har hodet og kroppen tatt seg inn? Lev livsttilen fremover og så slipper plutselig ett kilo her, et der.

Idarull sa for siden:

Har prøvd å tenke over smøret mitt og sånt og syns det er veldig vanskelig. Må jo ha smør og fløte i blomkålstappa! Nei, tror fokuset mitt blir på REN mat, mer grønt, mindre meieriprodukter og søtning. Mer av den salte maten også, og ikke så mye søtt. Har spist pannekaker til frokost og det gjør at jeg får lyst på mer søtt utover dagen.

I dag har jeg spist:
Pannekaker av 3 egg og 3 ss rømme med 2 ss cc og 1 ss syltetøy og litt sprutkrem
Middag var blomkålmos med cirka 0,5 dl fløte (maks), en kladd smør og stroganoffgryte cirka 150 gram kanskje
En peanøttkjeks og en kopp lovlig kakao med litt sprutkrem og søtning bare (ikke kokosolje lenger)

Det er det jeg har spist så langt. Peanøtter har sykt mye kalorier! Skal sørge for å spise opp kjeksene også er det null mer peanøttkjeks på meg.

Jabba sa for siden:

Sukk....peanøtter er jo bare sååååå godt!!!

Jabba sa for siden:

Her er min meny så langt i dag:

Frokost:
1 skive med lavkarbobrød med meierismør og en halv box m makrellfilet.
1 kopp te og vann
Lunch:
1 liten salat med 1 egg, vann og te
Mellommat:
1 kopp kaffe med fløte
Middag:
1 kyllingfilet m ost, 2 rosenkål, 3-4 buketter blomkål og 3 buketter brokkoli..

Har ikke kommet til kveldsmaten enda...

Kjenner jeg kvier meg noe enormt til å kutte mer på fløten....den er liksom kosen min etter en lang dag på jobb. Da setter jeg meg i sofaen og bare nyyyyter denne koppen og kjenner varmen bre seg i kroppen....Dagens høydepunkt! Klarer ikke å kutte den! Kokosmelk i stedet for fløte har jeg prøvd og det er ikke like godt nei......

ada-emilie sa for siden:

Fløte kun til en kopp kaffe er ikke noe å tenke på.

Jabba sa for siden:

Håper ikke det....det er jo ikke rare skvetten jeg bruker......

hope10 sa for siden:

Wow! Jabba,for en fantastisk nedgang :heia: Helt imponert jeg :heia: har ingen gode råd å komem med dessverre siden jeg er helt ny, men var bare så imponert over det store vekttapet at jeg måtte bare snike meg inn i tråden å si fra :)

Val sa for siden:

Jeg stemmer for å fortsette med fløten i kaffen:) Bare å lese hvordan du skriver om det gjorde at jeg også fikk lyst på...Dagens høydepunkt skal man ikke kutte ut:)

En annen ting, lite kalorier i bacon? Det er 339 kalorier i 100 gram bacon (matvareguiden.no).

Jabba sa for siden:

Hvordan betegner man egentlig mye kalorier og lite kalorier? Er 100 kalorier pr 100 gr matvare mye eller lite kalorier? Jeg har aldri talt en kalori i mitt liv så jeg aner ikke hvilke matvarer som har mye og lite.....

Jabba sa for siden:

Tusen takk!!!
Jeg håper ikke dette høres frekt ut...men jeg får liksom en litt sånn "37 kilo - er det noe å være så stolt over da" - følelse når jeg leser slike kommentarer. Jeg tror det kommer av at jeg egentlig ikke føler at jeg har slanket meg - vært på slankekur - men har kost meg og spist meg mett hele tiden. Det er liksom ikke så mye å være stolt av fordi det har i grunnen ikke kostet meg så mye....
Forstår dere tankegangen? Ikke misforstå - jeg blir UFATTELIG glad for alle komplimenter og mener INGENTING negativt med det jeg skrev her.....men det har liksom gått så lett.....iallefall de første 30 kiloene.....det har ikke vært en slik jobb og en slik tortur som jeg innbiller meg en lavkalori/fettfattig (tradisjonell) slankekur er....

Val sa for siden:

Det er egentlig et godt spørsmål:)

Men det kommer vel egentlig an på hvilke matvare det er. Innen kjøtt blir jo f. eks kyllingfilet sett på som et magert alternativ. Det er litt over 100 kalorier i 100 gram. Samtidig er det ingen som lever lavkalori som drikker helmelk, selv om det er "bare" 66 kalorier. (jeg innser at det er forskjell på å spise kylling og drikke melk, det er bare for å illustrere)

Stort sett tror jeg man regner det som er lite kalorier i forhold til alternativene som "lav kalori", f. eks kylling heller enn biff, skummet heller enn helmelk, karbonadedeig heller enn kjøttdeig osv...

Du kommer jo langt med å redusere fløte, nøtter, bacon, oster...som du jo allerede har gjort:)

Jabba sa for siden:

Jeg fortsetter med fløten litt til jeg......orker ikke tanken på å skilles av med min beste venn..... :D

Dessuten viste vekta 70,4 kg i dag (nedgang på 0,5 kg) og det har den ikke vist på leeeeeenge. Kjenner jeg mønsteret mitt riktig er det opp igjen det halve kiloet sikkert den dag i morgen - men jeg så tallet og det teller for meg. Jeg veide meg til og med to ganger for å sjekke at jeg så riktig....
Så jeg koser meg med fløten enn så lenge.....

Val sa for siden:

Gjør det;)

Minnepinna sa for siden:

Nei, 100 kcal pr 100 gram vare er ikke mye. Hvis du skal telle kalorier kan du prøve å holde deg til 1200-1600 kcal pr dag. Da burde du gå ned 0,5 til 1 kg. pr. uke. Fett er bedre enn karbohydrater, også når man teller kalorier. Du kan spise nærmes ubegrenset mengder salat (salat/spinat, tomater, agurk, paprika, sopp - ikke mais eller pasta!) Husk at antall kalorier pr. dag er iberegnet drikke.

"Tellekalorierdiett" er effektivt, men det er veldig lett å legge på seg igjen når man avslutter dietten. Bare et lite OBS!

.

hope10 sa for siden:

Wow...!
Jeg skal ned 26, klarer jeg 20 skal jeg virkelig være overlykkelig, så er de siste 6 en ekstra bonus,å om jeg klarer det på den måten som du sier ovenfor, blir jeg overlykkelig, for meg er det stort at du har klart det, å jeg forstår på en måte hva du mener, siden jeg har tatt av de 4 første nå, uten å gjøre så mye mer enn å spise meg god å mett, såvidt begynt å trene nå, men jeg setter allikevel så ufattelig pris på det!!
Håper bare jeg er like flink som deg, og andre her inne å kommer meg videre :snill: lykke til videre!

Jabba sa for siden:

Tenkte jeg ville legge ut en dagsmeny m noen bilder:

Frokost:
1 skive lavkarbobrød m meierismør og 1/2 box makrellfilet, te og vann
(Ja, jeg vet det er det samme hver dag - men når jeg får kick på noe så spiser jeg gjerne det samme hver dag i en måned....hi, hi)
Lunch:
1 liten salat og 1 egg, 1 skive Sylte (pålegg), vann og te - se bilde
Middag:
2 svinekoteletter med grønnsaker stekt i meierismør, vann og te
Kveldsmat:
Ikke kommet dit enda - men sikkert et egg m noe pålegg om jeg blir sulten...

Er dette for mye i forhold til det at jeg prøver å redusere på kaloriene ??
(prøver å spise mindre porsjoner)

Lunch:

Middag:

Jabba sa for siden:

Tusen takk!!! Og "lykke til" til deg også!

Jabba sa for siden:

Nemlig! Er livredd for å spise for lite for da blir jo skuffelsen ekstra stor når jeg legger på meg igjen!

Minnepinna sa for siden:

Det gjelder bare å passe vekta og ikke storspise rett etter du avslutter kuren. Det tar vanligvis litt tid før man evt. går opp igjen, så hvis du holder et øye med hva du spiser en stund etter at du har nådd målet går det nok bra. Min jojo-effekt skyldtes at jeg sliter med søtkicks og tillot meg selv å fråtse... Ikke bra! :p

.

Idarull sa for siden:

I dag har jeg vært flink med kaloriene og karbene!

frokost: smoothie av 100 gram bringebær, 0.5 dl fløte, 70 gram CC cirka, 3 egg, 1 ss olje 600 kcal, 6 karber
lunsj: grilla kylling 109 kcal per 100 gram og null karber. cirka 100 gram kjøtt kanskje.
middag: tomatsuppe og 2 egg. posesuppe fra coop med 1 karb per porsjon laget med melk. lagde med fløte isteden. 25 kcal per dl men ble nok mer pga fløten da. Usikker på hvor mye det ble til slutt.

Her er test av suppa: www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article626099.ece

Tror jeg har greid å holde meg under 1500 kcal i dag hvertfall :)

Minnepinna sa for siden:

Smoothie??? Er smoothie lov??? Jeg trodde frukt og bær var svartelistet pga sukkeret, jeg... Løpe ut og kjøpe bringebær

.

Val sa for siden:

Frukt er ikke lov, men bær er det. Bringebær er det med minst hk, etter hva jeg har forstått:) Bringebær, kanel, litt søtning og fløte over gjør susen:D

Idarull sa for siden:

jepp. bringebær er lov i små mengder. blir kanskje 100 gram annahver dag.

Minnepinna sa for siden:

Mmmmm... Takk takk.

.

Supera sa for siden:

Man må jo veie opp hvor mett man blir av en matvare og hvor mye kcal den har i så fall. So what om bacon har 339 kcal per 100g. De hundre grammene metter godt og lenge!

Jabba sa for siden:

Den setningen biter jeg i meg for i dag viste vekta ytterligere 300 gr ned! Juhu!
Da må jeg innrømme at jeg faktisk har et aldri så lite håp om å få se 69 tallet en eller annen gang i nær fremtid.......70,1 i dag.....:D

Jabba sa for siden:

Tredje dagen på rad med nedgang og da SKRIKER JEG BARE:

69,9!!!!!

Er så glad at jeg holder på å dette av stolen .... dette har jeg venta på så lenge!!!! :D Nå er jeg på riktig side av det dumme, teite, langvarige, tunge 70-tallet.......

mamma87 sa for siden:

Gratulerer =)

Minnepinna sa for siden:

Grattis! Ja, 70 suger skikkelig! :heia:

.

Idarull sa for siden:

gratulerer!!!!! for en fantastisk følelse :)

selv har jeg gått litt ned igjen etter jeg var ferdig med mensen og ble mer bevisst på karbene og kaloriene.

I går prøvde jeg ostelasagne, spiste klokka 17.30 og var stappmett resten av kvelden. Ble ikke noe annet enn kokt brokkoli til, burde jo spist salat, men det får jeg ta i morgen eller søndag. Var hvertfall godt!

Jabba sa for siden:

Ja, ja - da var det litt opp igjen på vekta - 400 gr. Men siden jeg vet at jeg ikke legger på meg 400 gr fett i løpet av natta vet jeg jo at det er vann.....og det forsvinner igjen etterhvert....
Kan imidlertid ta en ukes tid da vi skal i bursdag i dag. Der blir det servert VERDENS BESTE OSTEKAKE - som jeg verken kan eller vil motså....Det blir min første utskeielse siden jul og jeg har bestemt meg for at jeg skal NYTE denne dagen og bare kose meg med god mat og godt selskap! Kjenner det gjør litt vondt å tenke på at jeg skal spise noe jeg ikke bør - men denne kaka klarer jeg bare ikke å motstå... :-)
Dessuten består den for det meste av kremost og rømme så.....

I morgen (mandag) er det tilbake til opplegget mitt....Kjenner det er mye lettere å være strikt i ukedagene når jeg går på jobb. Der har jeg ikke IFA eller sukkerfri sjokolade som frister meg.... :-) Er fæl til å småspise har jeg innsett....

Februar blir forresten en litt vanskelig måned med flere selskap, bl. a et 60-årsdag...
Men, men .....vi får ta det så det kommer....
Jeg er så flink i hverdagen at jeg tar utskeielsene med godt humør...og det er jo hverdager det er mest av.....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.