Jeg har forsøkt å bake brød med soyamel, og det smakte så stygt at jeg kastet det. :høh: I dag skulle jeg forsøke vafler; de så så deilige og fristende ut på oppskriften. Hadde klippet det ut fra en artikkel om ketolysedietten i et ukeblad. Vaflene smakte like ille som brødet, og det må være soyamelet som gjør det. Jeg synes det smaker skikkelig ekkelt, og jeg makter bare ikke å spise det. Er det flere som har det sånn?
Heldigvis er det mye annet som er digg å knaske i seg... :D
Lagde meg Atkins muffins her en dag (etter en oppskrift her inne). Blandet litt mellom "orginalen" fra www.atkins.com og den jeg fant her. Så at den som hadde postet innlegget her hadde byttet ut Atkins sin bake-mix med soyamel. Kan man gjøre det på generell basis? Har ikke testet soyamelet ennå, men gruer meg ettersom mange har skrevet at det smaker så vondt:(
Soyaprotein og soyamel kan ikke sammenliknes en gang.
[size=4][/size]
Soyamel smaker py når en lager det av bare soyamel.
Dessuten har 100 gram 20 karber,og koster vel ca 25 kroner for en pakke.
[size=4][/size]
Soyaprotein har 0 karber dersom det er helt rent, har ikke usmak og koster mellom 2 og 300 kroner for en boks.
Vege fuel 0 karber kosta 229.
Soyamel er ikke vondt, det er bare helt annerledes. Hvis vi lager noe som skal smake som brød, kaker eller annet opplever vi det som pyton fordi smaken er helt feil. Men hvis vi tenker på soyamel som et helt annet stoff enn annet mel, så finnes det oppskrifter som er fine. Jeg pleier å lage muffins med soyamel, pølser, egg, majones, ost og bakepulver, og det blir en ganske alternativ blanding som er en flott lunsj å ta med og varme i mikrobølgeovnen på jobben, men som ikke ligner på noe annet jeg lager.
[font=Verdana][/font]
Blåbærmuffins av soyamel derimot - det ble bare helt feil. Riktig nok spiste vi opp alle sammen, fordi min familie var forberedt på at dette kom til å være merkelig. Nabogutten som kom på besøk derimot, han skjønte ikke advarselen om "suspekte muffins" og ble helt ulykkelig.
[font=Verdana][/font]
Muskat
Hmm...kanskje det ligger med det psykiske,at en forventer at soyamel skal gi oss fullverdige bakverker,med mindre kh,men så blir det bare "fiasko"?
Må vel prøve å lage vafler uten altfor høye forventninger..Men det er nesten så jeg kaster opp av tanken å de pannekakene jeg lagde..
Nå sporer jeg av,men spør alikevel...Går det an å bruke proteinpulver(evnt en blanding av det og soyamel) til baking(vafler)? Har en whey 3,med vaniljesmak(!):eek: jeg ikke klarer å få i meg flytende.. 4,4kh per 100g,aspatame fri,men søtet med sakkarin.
Aldri smakt noe så stygt før...
Hadde prøvd å lage vafler av det jeg :) Jeg har lagt ut vaffeloppskrift fra Ketolyseboka ...
[color=darkgreen][/color] http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3191&highlight=vafler
[color=darkgreen][/color] synes disse er helt ok,- men bør spises med en gang de er stekt ... litt lunka :)
Her er mine lunsjmuffins. De er bakt med soyamel, men smaker ikke skuffende, siden de smaker noe helt annet.
Muskat
1/2 kg pølse, minst mulig fett, hakket
6 egg
2,5 dl soyamel
1 ts bakepulver
1,2 dl majones
1,2 dl lettrømme
1/2 l raspet ost (gjerne cheddar - noe med smak)
1/2 cm hakket frisk ingefær
1/2 grønn chili pepper, hakket
Bland alt unntatt pølsene. Rør glatt. Ha i pølsebitene. Rør sammen og fordel i muffinsformene. Bruk seks STORE muffinsformer (solide, eller av metall, dette er tunge saker), smør disse. varm ovnen til 190 grader. Stek i 30 minutter.
chilipepper er sånne små grønne eller røde, spisse paprika liksom. Hvis du ikke bruker frøene så er det ikke så mye med en halv chili. Men du kan gjerne kutte dem ut. Andre ting som er godt å ha i er vanlig pepper, oregano, timian, alt mulig som du kan tenke deg er godt i en rett med pølser :) Bare ikke salt, for majonesen og pølsene er mer enn salte nok.
Hei:)
Jeg fikk kjøpt soyaprotein på helsekosten her i Østfold. Life -en kjede, er det ikke?
Håper du finner et sted da. Veldig kjekt å ha, selv om det er kostbart.
Kansje forsøke å finne i Sverige jeg også:rolleyes: Så mye billigere vettu! (229,-)
He he... det var pussig, for jeg har spist blåbærmuffins med soya som var kjempegode! :p Og jeg er vanligvis vár for soyamelsmaken selv og blander alltid med mel, men i disse muffinsene var det bare egg, soyamel, smør/ olje, bakepulver og vaniljeessens. Og så ferske blåbær... :sikle: Knallgode!
Hei
Soyamel er soyabønner som er malt opp. ca 20% KH. Soyaprotein, eller soyaisolat som det kalles, er soyamel som er renset for KH. jo renere protein en ønsker jo dyrere blir det. Med 3-4% KH kan det koste 100 kr for 500 gr, mens 100% protein koster 229 kr pr 500 gr. 99 kr pr kg høres for godt ut til å være sant?
Jeg anbefaler en renhet mellom 95-98% det gir god smak og bra pris og de få KH har ikke praktisk betydning.
Jeg har bestillt soyaprotein fra DK det er snart klart for salg, bakemiksen tar litt lenger tid, da den er vanskelig.Det kan ikke være slikt, at en skal betale 140 kr for et brød som gir 10 skiver.Attpåtill med en del KH. Så soyaprotein inntil videre.
Vennlig Hilsen
Torkil
Jeg kjøpte Twinlab sitt idag (229 kr, men jeg betalte bare 160 :D), og det er jo 100 % rent soyaprotein. Nå står brødet i formen til avkjøling. Blir spennende. :D
Protein: 66 g (tilsvarer 73% råprotein beregnet av vannfri vare) KH 10 g Fettsyrer: 13 g Vann: 6 g Mineraler: 5 g Energi (KJ) 1810
Heter: Vegetabilisk Protein Naturell [color=#006400][/color] og koster kr. 99,00 pr kilo på Life butikken på Svinesund (i Rema-bygget). [color=#006400][/color]
Så helt rent er det ikke ... men til den priser duger det mer enn godt nok og det blir ikke rare kh i brødene jeg baker heller. Bruker ca. 3,5 dl, i underkant av 90 gr soyaprotein pr brød (vanlig norsk brødform på vel en liter). Har ikke regnet ut kh pr. skive, men det er jo noe jeg kan kikke på neste gang jeg baker. Brødet får en litt sånn "formkake" smak. Tenkte jeg skulle prøve å putte i litt av tingene fra Frokostpannekaken og se hvordan det blir. Savner litt tyggemotstand og korn. Noen som har ideer eller forslag?
Musti - hva mener du "formkake" smak??? Hva smaker det? Ligner smaken på det som Atkins brødmixene smaker? Jeg bakte ryebread mix'n, men kastet hele brødet - det smakte så pyton at jeg nesten kastet opp.
Gidder ikke å kjøpe soyaprotein hvis brødet blir a la atkinsbrødene :)
Da prøver jeg meg litt fram idag, et 'vanlig' og et 'eksperimentelt' brød :) Flotte greier, gleder meg stort nå, håper jeg liker det!! Skal ut og reise neste uke og med soyaprotein-brød blir det betraktelig lettere med turmat-"problemet" :D
Har ikke prøvd å bake Atkinsbrødet så det vet jeg ikke hvordan smaker.
[color=darkgreen][/color] Brødet "mitt" smaker egentlig greit det. (Bruker Creme Fraice når jeg baker det). Det smaker i alle fall ikke vondt. Om du har smakt marmorkake .. så var det det jeg tenkte på første gang jeg bakte brødet :o Bare tettere konsistens og ikke så søtt. Aner ikke hvordan jeg skal forklare det i alle fall .... sorry :rolleyes: Men .. vaflene blir i alle fall utrolig gode da ... og pizza-bunnen er også helt grei! Oppskriftene la jeg ut for en god stund siden .... under vedvarende tror jeg.
[color=darkgreen][/color] http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3191&highlight=vafler
[color=darkgreen][/color] http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3190&highlight=pizzabunn
[color=darkgreen][/color] Kos dere !!
Jeg bakte brødet "ditt" nå, med soyaproteinet "ditt" :) Smakte nesten som loff, var litt tørt på en måte, men smakte godt! Vanskelig å forklare, enig. Strødde med sesamfrø på toppen, det ble bra! :)
Skal prøve pizzabunnen din imorgen! :D Og vafflene også.... mmm gleder meg ! :sikle: :sikle:
Du kan da ikke sammenlikne soyaprotein med karvebrød,for der er jeg enig det smaker faktisk helt pyton. Soyaprotein er utmerket å bruke.for det har ikke usmak,som soyamel har. Vet ikke hvorfor amerikanerne liker det,men det er vel som med akevitt og surkål i norge,men vi kan ikke tenke oss å ha det i brød.
Ingen av brødmixene til Atkins er gode,og vanskelige å få til
[color=#006400][/color]
Så bra at du likte det da!!
Prøve å putt i litt olivenolje og litt mindre soyaprotein,- da blir det litt saftigere :)
Gi beskjed da om du finner på noe mere lurt og putte i brødet.
Noe som gir litt mer smak og litt å "tygge" på - kansje? Tenke - tenke .... havregryn, linfrø (knuste - masse sunne oljer), kli, solsikkefrø, nøtter/mandler .....
Mmmm,knuste solsikkefrø er en fin ting å bruke,og da er det fornuftig å bruke rømmeutgaven som gir 4 g mindre karbo.50 gram knuste linfrø er 3.5 gram .
Veldig godt med knuste solsikkefrø,men husk at karboene øker noe.
Har et brød stående i ovnene nå. Putta i store havregryn og linfrø + cottage cheese (kjørte dette i hurtigmixeren sammen med litt olje og et egg). Soyaprotein, litt hele havregryn, litt linfrø, creme fraiche, 5 egg, litt mer olje, litt kanel og bakepulver :rolleyes: tror det var alt gett + det jeg hadde i hurtigmixeren :) Hadde ikke noe mandler/nøtter å putte i :(
[color=darkgreen][/color] Lukter i alle fall himmelsk! [color=#006400][/color] Har ikke regnet ut kh men mer enn en 16-18 på hele brødet tror jeg det ikke blir .. max 20 kh .. og om en spiser 2-3 skiver hver dag .. så må det jo holde i knappe 1,5 uke vil jeg tro :)
[color=darkgreen][/color]
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.