Ja, nå er det straks tre uker siden jeg startet med lavkarbo og det har igrunn gått veldig greit :) Jeg har ikke fulgt noen spesiell retning, men spist generell lavkarbo av oppskrifter fra forskjellige blogger og her på forumet. Hvis jeg skal gjette hvilken retning jeg har vært nærmest, så tror jeg det er en ketogen diett -men jeg har altså ikke målt ant karber eller noe sånn. Jeg bare føler at de oppskriftene jeg har fult er "ketogene" :) Den siste uken har jeg (tross at søtsuget er borte) savnet litt "kos", dvs altså en dessert etter middag e.l. Ikke hver dag selvfølgelig, men f.eks i helgen. Så denne siste uken har jeg saumfart dessert sidene her inne og jeg får jo vann i munnet av alle disse gode oppskriftene :)
Så til spm; dere som spiser litt dessert og andre lavkarbo godsaker: Når gjør dere det? Eks rett etter middag? En stund etter middag som et lite ekstra "måltid"? Og når det gjelder lapper, vafler osv som det er lavkarbovarianter av her inne; er det noe begrensninger på hvor mye dere unner dere? Eks en søndag; en vaffel, to, kanksje tre?
Jeg koser meg med en kaffe med fløte eller cocosa (eller begge deler) oppi og jeg altså, men det er litt savn etter litt mer kosemat -sånn innimellom :)
Kan jo legge til at jeg ikke er redd for å gå ut av ketose dersom jeg har vært eller er det, men jeg vil jo heller ikke overdrive inntaket av karber nå som jeg er så godt igang...
Svarer som Ole Brumm Ja takk begge deler. Spiser når som helst, hvis jeg får lyst på noe. Har nesten alltid funlight-gele i kjøleskapet.
Tar en sånn med meg når jeg spiller bridge. For der blir det stekt vafler, og skal jeg klare å stå imot da, må jeg spise noe sjøl. Noen ganger når jeg er sulten og det er litt tid til middagen blir ferdig tar jeg en for ikke å spise noe ufornuftig mens jeg venter. Hender at jeg lager sjokoladefromage til lørdagskos.
Spiser "desserter" med god samvittighet når jeg vil.:)
Jeg lager litt av og til, i helger og andre spesielle anledninger. Men må selvfølgelig ta høyde for de ekstra karbene som kommer, og unngå å spise "over grensa" :ja:
Min favoritt er pannacotta med syrlig bringebærsaus :sikle:
Ogdå er jeg veldig glad i å lage fun-light is! De inneholder jo 0 karbs også, så de får jeg ikke like dårlig samvittighet av :p
Av og til kosemat her. Favoritten er frosne bringebær med litt splenda og fløte. Visper du det blir det is.
Lager også konfekt og diverse andre ting, men ikke til hverdags.
I sommer ble det endel bringebær med fløte som dessert her.
Nå blir det som regel en kopp kaffe med fløteskvett. ;)
Noen ganger noen nøtter eller mandler, kanskje en ostebit eller to.
I jula hadde jeg usøtet multekrem noen dager, det var godt!
Is av Fun Light Granateple er bare sååå godt. Hjemmelaget vaniljesaus av fløte, med vaniljestang, splenda og eggeplommer. Ah....
Jeg spiser det når de andre spiser dessert.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.