pennylane sa for siden:
Min store last har alltid vært chips/potetgull, og da lurer jeg litt på om noen vet om noen gode erstatninger? Eventuelt noe som har samme konsistensen? Ser ikke helt hvordan jeg skal klare å leve uten :p
pennylane sa for siden:
Min store last har alltid vært chips/potetgull, og da lurer jeg litt på om noen vet om noen gode erstatninger? Eventuelt noe som har samme konsistensen? Ser ikke helt hvordan jeg skal klare å leve uten :p
kamp sa for siden:
Bacon svor/bacon crisp fra eks maarud.
pennylane sa for siden:
Det skulle jeg kanskje skrevet, men jeg er ikke så glad i baconsvor at det gjør noe, synes ikke det myke er noe spesielt godt, hehe :p
Charlott sa for siden:
Disse kanskje?
mysil sa for siden:
Stekte osteskiver da? Det er det nærmeste jeg har kommi pottis, og jeg liker heller ikke bacongull/krisp :)
Edit: Og der var jeg litt for treig gitt, hehe :p
Supera sa for siden:
Hvis du har smakt myke baconsvor, så bør du kanskje prøve en nyåpnet pose? :geip: Eller kanskje du har spist baconsvor-etterligning?
Men det er en liten pose med baconsvor som jeg ikke husker hva heter som er knallharde. Nesten så man knekker tenner. Kanskje det kan smake?
Kitt sa for siden:
Denne, kanskje?
De har en variant på Rema i hvert fall1 Brun pose der, tror jeg!
Supera sa for siden:
Jeg søkte på baconsvor på bilder på google og da fant jeg den jeg tenkte på:
Jeg tror nok den fra Øffer er noe av det samme, men har ikke prøvd den.
pennylane sa for siden:
Har prøvd begge variantene, men det falt ikke mye i smak altså! Kjøpte en senest i går faktisk, den fra Maarud, og det litt myke gjør meg nesten kvalm, haha :p
Det høres ganske godt ut! Er så svak for chips og dip, haha (:
Tiki sa for siden:
Ostechips er det nærmeste jeg har kommet også ja.
Når det gjelder baconsvor, så er det vel den myke delen under det harde du ikke liker.
Jeg har kjøpt Kims sin, og den er anderledes, og godt grydret....og lite kh. Den anbefales hvis du vil prøve deg ut på baconsvor igjen.
Furine sa for siden:
Moglegvis ei vanesak, for eg syntest også det før. Men no glir det ned utan problem!:p
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Lag ostechips, krydre med det du vil. Server med krydret rømme, eller first price medium tacosaus, som ikke inneholder mer enn 3.6 gr. Skikkelig godt. :D
Mellon sa for siden:
Vi kjøper de øffer svoren, de er desidert best, og smaker mye bedre enn maarud sin.
Rin sa for siden:
Du kan også sprøsteke tynne skiver kyllingfilet eller kjøttpålegg i ovnen. :) Aldri prøvd det selv, men det høres bedre ut enn baconsvor, i alle fall!
mysil sa for siden:
Sprøstekt salami er veldig godt. Men hvor lurt det er å eta det veit jeg ikke. Er jo litt salt i det.
Timiane sa for siden:
Helt greit i små mengder. Veldig godt med ost oppå.
TS: Man klarer seg uten potetgull, det tar bare litt tid å venne seg til at man ikke trenger det. Når du har vært litt lengere på kuren og kanskje skeier ut med potetgull el. og ser hvor dårlig man blir, tenker man seg godt om neste gang.
Furine sa for siden:
Sambu treiv med seg ein pose med salt potetgull i går frå butikken, og eg er vanlegvis veldig svak for slikt. Men berre det at det så fint på posen stod "steikt i rein solsikkeolje" fekk meg til å tenke æsj i går kveld. :lol: Har ikkje lyst på det.
Ostechips funkar også bra ja! For tida et eg det som "brød".
Om du får tak i jordskokk så kan den skjerast med ostehøvel og friterast. Men ikkje alle toler å ete så mykje av det - inkludert meg..:o Men det smakar godt!
Supera sa for siden:
Det var noe om at insulin+salt gjør at kroppen holder tilbake for mye væske. På lavkarbo blir kroppen mye flinkere til å filtrere ut overskuddssaltet, så det er ikke farlig å spise litt ekstra salt. Selvfølgelig kan det bli for mye av saltet likevel, men salt har fått ett ufortjent dårlig rykte. Til og med vann er farlig i for stor dose.
mysil sa for siden:
Alt er farlig i for store mengder :p
Jeg må eta mere salt enn normalt ellers blir blodtrykket for lavt og jeg besvimer rundt omkring, derfor har jeg trøkt i meg en del salami i perioder :)
ada-emilie sa for siden:
røkelaks eller peppermakrell, sprøstekt kylling med løk, stekt torsk, fiskekaker...
ada-emilie sa for siden:
Kom på en oppskrift som kan funke for noen:
Ta en posjon fisk du har lyst på.
La den trekke til ferdig.
Bland inn et egg med en gaffel.
Ta litt revet ost oppi blandingen.
Tilsett hvitløk,litt grønn paprika, dill, gressløk, pepper og salt.
Stek i stekepanne som to tynne kaker.
Kutt opp litt bladsalat, rå løk, agurk og tomat mens det steker.
Voila! Og du har en sunn kveldsrett du kan slippe å ha dårlig samvittighet for å spise.
TanteFloke sa for siden:
Hvilken ost steker dere? Jeg prøvde Jarlsberg og den smeltet så jeg måtte skrape den av fatet. Ikke lurt, altså. :(
Gerd sa for siden:
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=1876&albumid=327&dl=1263744096&thumb=1[/img]
Bruk bakepapir.
Kitt sa for siden:
Da har du stekt den for kort!
Dobbel skive Jarlsberg i min mikro må ha ca 3 min før osten blir sprø!:)
Ja, også på bakepapir så klart!
Kroll sa for siden:
Dette er noe jeg har veldig lyst til å prøve, men fungerer det i vanlig ovn også?
Hvor lenge, og på hvilken varme anbefales i så fall?
Gracella sa for siden:
Vi pleier å kjøpe persillerot eller pastinakk som vi skjærer i løvtynne skiver (bruk ostehøvel eller rivjern).
Stekes gyldenbrune i smør eller olje (cocosa), krydre med salt (maldonflak er godt!) og evt annet krydder.
Selv om dette er rotfrukter, så er det ikke noe vi spiser hver dag og en liten skål med dette, enten som tilbehør til et måltid eller som snacks til en lørdagsfilm, kan man fint tillate seg en gang i blant :)
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Jeg er svak for sellerirot som er skåret med ostehøvel, fritert og så krydret. Farlig godt. Sellerirot går greit å spise, da den primært inneholder inulin. Vær dog obs på at noen reagerer på inulin som på søtstoffer, jeg får vondt i magen og mye gass. (unnskyld detaljene...)
Tiki sa for siden:
Friterer jordskokk er også veldig godt chips. Saltes etterpå. Litt jobb, men da har en jobba for ei lita skål, noe som vel skal holde. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.