Jeg er ganske ny her, og lurer på hvordan dette med søtstoffer og små barn. Har en liten på snart to år, og vi har nå i 1 mnd gått over på lavkarbo ala Lindberg.
Vi har brukt sukrin til oss selv, men er usikker på til lillemann, så har brukt vanlig sukker for å være på den sikre siden.
Kan små barn få sukrin? Det er vel ikke kunstig sånn som aspartam osv?
Har lest denne siden før, men skulle gjerne sett noe svart på hvitt for å være på den sikre siden liksom... :confused:
Men det er jo sant det, er jo ikke så mye han skal ha, Men hender jo det er litt sukker/søtt i matretter eller desserter (de gangene man unner seg noe).
Det står er at er helt naturlig og kommer fra frukt. Stor bedre blir det vel ikke!
Er bedre for alle enn vanlig sukker, som INGEN har godt av, uansett alder!
Min får kun sukrin og bjørkesøt(xylitol). Har ingen betenkninger ved å gi han det. har en mye mer rolig og balansert gutt enn før.
Dette er naturlig og jeg leste at sukrin har blitt brukt i japan i flere århundrer, bare husker ikke hvor jeg leste det.. Skyt meg hvis jeg tar feil her, men mener jeg leste det en plass ;) :D
Sukrin sies å finnes naturlig i naturen, men jeg synes det skurrer i ørene mine når det kan smake så søtt og samtidig være uten kalorier....
Det frarådes å gi barn under 3 år kunstige søtningsmidler.
Det beste er nok å ikke venne barn til søte matvarer, enten de inneholder sukker eller kunstige søtningsmidler.
Jeg har barn med ADHD,og har valgt å ikke ha noen form for kunstig søtning i huset, og heller la de få små mengder med sukkerholdige matvarer.
Jeg har som sagt troa på sukrin og hvis en leser dette:
Hvordan blir Sukrin fremstilt?
Sukrin lages gjennom fermentering (gjæring) av druesukker (glukose). Man tilsetter en bakteriekultur til glukose, som da blir omdannet til Erythritol. Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er helt naturlig.
Så kan en se at det blir fremstilt på samme måte som andre matvarer en ikke nøler med å konsumere, hvorfor skal sukrin være nor verre?? Her er det snakk om at vi baker 1-2 ggr i måneden og har noen få ganger litt sukrin på grøten. Det å kutte ut søte matvarer er jo best, men hvorfor ikke venne seg til sukrin når det er mulig.. :P
Ps: Hvis du baker, så bak dagen før, da blir du kvitt den isingen som sukrin ofte gir bare ved å la baksten stå over natten :D
Bare hyggelig. Har prøvd noen ganger nå og det smaker myye bedre dagen derpå :p hehe.. Laga en del fra bakeglede uten sukker og det er litt rart når det er nybakt, så nå bakes det dagen før ;)
Det finnes nok ingen direkte forskning på bruk av Sukrin hos barn, men våre to har fått små doser av Sukrin fra de var så store at de begynte å smake på matretter/desserter/kaker. Eldstemann er nå 5 1/2 år, og det er ingenting som tyder på at Sukrin har gitt henne noen negative effekter. Vi prøver jo så langt vi kan å styre unna søtsaker og bruk av sukkerliknende ingredienser, men når vi trenger det, så bruker vi Sukrin. Ingen blodsukkerstigning og bra for tennene er jo veldig positivt! :D
Vi har gitt ham litt sukrin nå de gangene det har vært naturlig. Han er glad i de lappene (av cc, havregryn, kanel, olje, egg og sukrin), og får sånn til kvelds for variasjonen sin del.
Har tidligere lagd de med litt vanlig sukker til han, men har nå brukt sukrin i dem. Han spiser jo ikke så mange.
Jeg gir og sukrin og littegrann stevia til mine. Det er sjelden da, men de gangene vi har pannekaker feks. Minsten på 5 år foretrekker mamma sitt sukker nemlig! ;)
Sorry for avsporing, men hvilke lapper er dette?
Er så mange forskjellige lapper. Disse hørtes greie ut og jeg har alt i hus. Noen som kan finne oppskriften til meg? :smile:
Takk for tips av lapper! De skal jeg også lage her, blir sikkert godt til min lille på 19 mnd.
Ellers bruker jeg litt fruktose på havregrøten til snuppa, er det ok? Det er jo også naturlig fremstilt.
Det lurer jeg også på. For noen steder leser jeg at fruktose er verre for blodsukkeret enn sukker, men ikke i noen av bøkene jeg har lest, har jeg funnet belegg for det.
Jeg bruker fruktose, sukrin og vanlig sukker om hverandre. Jeg synes sukrin på pannekaker (som jeg lager av masse egg, fløte og litt hvetemel) er helt pyton, men har laget en blanding av sukrin og sukker halvt om halvt, da blir mengden sukker redusert om ikke annet. Og vesla mi har i tillegg funnet ut at det er godt med kanel på pannekaker.
Nå skal ikke jeg ned i vekt så da er jeg ikke så strikt, men holder karboinntaket lavt likevel. :_plystre:
Jeg går ned med fruktose i alle fall, og mitt blodsukker blir ikke påvirket av fruktose. Måtte jo måle hele tiden da jeg var gravid, og fruktose var helt ok.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.