< Tilbake til oversikten

Hva med vårruller?

TanteFloke sa for siden:

Jeg har en oppskrift på vietnamesiske vårruller. De skal jo rulles i rispapir, men ellers kan alt inni byttes ut med ting man kan spise når man er i ketolysekuren. Rispapir er jo veldig tynt, så det utgjør ikke så mye. Noen som vet om det er ok å spise? Siden skriften utenpå pakken står på vietnamesisk eller kinesisk er det ikke å lett å se om det står noe om karbohydrater der. ;)

Kitt sa for siden:

Nederst på siden her finner du flere tråder om vårruller og der står det at det er veldig mye karber i rispapiret. Mener dr. Torkil sa det var 10 karber i hvert av de tynne små risarkene.:eek:

kamp sa for siden:

Det er opptil 15 i hvetemel papirene..

TanteFloke sa for siden:

Ok. Ja, da er det jo bare til å glemme det. ;)

kariannefornes sa for siden:

neida, det blir ikke så mye. her finner dere næringsinnholdet til rispapir, det har ca 55 gr per 100. å arkene er så lette at d blir jo nesten ingenting :) så d går bra :) bytt ut nudlene med halvkokt brokkoli og tynne skiver gullerøtter og eller blomkål, så blir de kjempegode :) www.matvareguiden.no/produkt/Filodeig-v%E5rrulldeig

Dangerous Nan McGrew sa for siden:

Jeg tror den linken du sender med er til filodeig, altså de tradisjonelle vårrullene, ikke ferske vårruller av rispapir.. :rolleyes:

shailene sa for siden:

Det går an å bruke kålblader istede for filodeig. Blir jo ikke helt det samme men.. Det er jo uansett fyllet som gir smaken.

Kitt sa for siden:

Da blir det kålrulletter og ikke vårruller!:p
Halve greia er jo det sprø, gode skallet rundt!:sikle:

Yonah sa for siden:

Helt enig! Det er jo en kjempemessig smaksforskjell. Kålruletter og vårruller kan ikke sammenlignes synes jeg.

Jeg elsker vårruller, men holder meg langt unna på ketogen kost.

shailene sa for siden:

Hva med å bruke tørrstekt eggehvite-wrap da, og sprøsteke i ovnen med fyll? Eller blir det "eggerull"? :p

Kitt sa for siden:

Noe av greia med å spise lavkarbo er å finne ting man kan spise. En viktig ting er å ikke finne erstatninger, men nye matretter!:)
En eggerull er vel og bra, men den blir aldri noen vårrull, om du skjønner!:p
Et godt alternativ, man ikke noen erstatning!

Yonah sa for siden:

Vil jeg ha vårrull, så spiser jeg skikkelig vårrull. Og tar konsekvensene av det..

Det finnes mye rart av erstatninger, jeg spiser god mat og er ikke ute etter å erstatte det ene og andre. Men en god idè for de som vil ha noe sånt. For meg er og blir vårruller den sprø utsiden med det gode fyllet, ikke kun fyllet.

shailene sa for siden:

Ja, en må vel nesten selv avgjøre hvilke karboretter som er greie å lage erstatninger av, og hvilke som er uerstattelige ;)

Er ikke noe superfan av vårruller selv egentlig, siden fritret høykarbo mat alltid har gjort meg skikkelig dårlig.. Tør ikke engang tenke på å spise ekte vårruller nå :eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.