< Tilbake til oversikten

Atkins Decadent Chocolate Cake

Nille sa for siden:

Fra hjemmesiden her

Oversatt til Norsk:
Decadent Chocolate Cake

113 gram usukret sjokolade (f. eks. Lindt Excellence 70 eller 85 %) grovhakket

8 ss usaltet smør

2 ss vann

3/4 kopp søtningsmiddel (f.eks. Natreen)

2 ss usukret kakaopulver (f.eks. Vahlrohna 99%)

1 ts vanilje ekstrakt (ikke forvekle med vanilje essens, det er IKKE det samme)

6 store egg (romtemperatur er viktig !!)

Pisket krem med kakaopulver dryss

1. Varm ovn til 163ºC. Smør en 20-22 cm springform, legg bakepapir i bunnen og smør papiret, sett tilside

2. Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Pass på at det ikke blir for varmt. Rør godt. Hell oppi stor bolle, avkjøl til romtemperatur. Når avkjølt, ha oppi 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vanilje ekstrakt. Rør godt.

3. I en meduim stor bolle, piskes eggene på medium styrke til stiv eggedosis (slik at det former seg "bånd" når du løfter vispen. Ca. 6 minutter. Sett ned på laveste hastighet og ha oppi resterende søtstoff, 1/2 kopp, og visp til det er blandet i, ca . 1 min.

4. Rør 1/3 av egg mixen inn i sjokolademixen. Fold inn resten av eggmixen i to omganger, til alt er godt blandet. Hell blandingen i formen.

5. Stek midt i ovnen i 40-45 minutter, helt til den er jevnt hevet og nesten helt stiv som en brownie. Avkjøl helt i formen.

6. Før en knif rundt kanten og ta bort formen. Server med vispet krem (med kakao pulver ønsket)

Gir 12 ikke altfor mektige stykker !!

Iset sa for siden:

hvor får jeg kjøpt vaniljeekstrakt?
og må smøret være usaltet? og kan jeg bruke vanlig kakao? den inneholder jo ikke noe annet enn kakaobønner så jeg:) hehe jeg bare spør og maser.

Nille sa for siden:

Jeg fant vanilje ekstrakt på Middelthons på Tasta. (Forbi Reinskau gatekjøkken, rett frem og følg skilt). Usaltet smør har alle kolonialer som Rimi/Rema/Prix etc. Det er meierismør. Man skal ikke bruke margarin på Atkins. Når det gjelder kakao vet jeg ikke hva den vanlig inneholder. Har ikke en eneste pakke vanlig i huset og det står ikkeno i Matvaretabellen heller. Kakao består som regel av presset kakaomasse av kakaobønner, men siden den jeg har er 99%, regner jeg med at det må finnes bindemiddel eller konserveringsmidler i dem også....... Det er jo uansett ikke store mengder det er snakk om. 2 ss delt på 12 stykker.....

Prince66 sa for siden:

Margarin på Atkins er vel ikke i mot prinsippene for dieten, men han mener de helsemessige ulempene er for store til å anbefale bruken. Det jeg prøver å si er at margarin ikke vil hverken få deg ut av ketose eller påvirke vekttapet mer negativt enn vanlig smør.

Iset sa for siden:

nei jeg bruker aldri margarin, Atkins eller ikke. margarin er helseskadelig. men jeg trodde det fantes usaltet og saltet smør, at den vanlige var saltet, det var derfor jeg spurte ;)

Skorpia sa for siden:

antakelig vil det ikke få deg ut av ketose,men transfettsyrene som finnes i margarin har så mange dårlige egenskaper,at de kan virke inn på f.eks blodtrykket etc.
Det er etterhvert blitt stor enighet om dette innen forskning.

Jeg vil ikke engang ta sjansen på en ts med margarin jeg,etter å ha hatt så mange helsemessige fordeler med dette kostholdet;)

ayliah sa for siden:

Men jeg stusset litt på 3/4 kopp med natreen..da mener du natreen pulver ikke sant??Først tenkte jeg nemlig flytende..hadde blitt søtt ja..hehe:D

Nille sa for siden:

Sorry, skulle ha vært klarere her !! Jada, det er pulver. Jeg veide det og...
Skal poste næringsdataene i oppskriften, glemte det i farten !!:eek:

Iset sa for siden:

....og det var det jo. så på butikken idag at de hadde usaltet og saltet meierismør.

Nille sa for siden:

Total: 158 Fat:14 128 81% Sat:8 73 46% Poly:1 7 4% Mono:5 41 26%Carbs:4 13 8% Fiber:1 0 0%Protein:4 16 10%Alcohol:0 1 0%

Dette er for 1 stykke om dere deler kaka i 12 like deler:

Total kalorier: 158
Net karber: 3
Fett: 81 % 14 gram
Protein: 10 % 4 gram

Silvandar sa for siden:

Jeg har kjøpt 85% idag, men jeg har ingen idé om hvor mye karbohydrater det er i den, har du noen anelse, Nille?

Står ingenting på pakningen :(

Iset sa for siden:

jeg vet ikke hvor mye, men jo mer kakaoinnhold en sjokolade har,jo mindre sukker er det i den, og dermed mindre karbo:) sjokoladen med 99 % har vel ekstremt lite karbo... men det skulle absolutt ha stått på. er det ingen lov som sier at alle varer SKAL merkes???

Nille sa for siden:

Total: 525 Fat:45 405 77% Sat:28 248 47% Poly:2 16 3% Mono:15 135 26%Carbs:28 80 15% Fiber:8 0 0%Protein:10 40 8%Alcohol:0 0 0%

20 net carb i en plate - jeg spiser en rute 10 gram/2 carbs hver dag.....
Oppskriften er basert på dette innholdet

Fedonisten sa for siden:

Nille - vet du om denne sjokoladekaken er egnet for å fryse ned? Jeg trenger å få laget noe "gjeste-kos" for å ha i fryseren "just in case" - og vil gjerne ha noe lovlig da vettu....

Veit du?

:klem:

Nille sa for siden:

Har ikke prøvd å fryse den..... Den blir litt som en blanding av kake og mousse.... Brownie aktig ......Snopekake kaller sambo den :sikle:

Bilde fra Atkins.com

Skal prøve å fryse neste gang jeg lager. Og så skal jeg i mellomtiden sjekke med andre som jeg vet lager den.... I'll be back .... (er på jobb og skal gjøre det når jeg kommer hjem!) :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.