Jeg har kjøpt meg en liten digital vekt slik at jeg kan begynne å veie maten for å få vite hvor masse karbohydrater jeg spiser. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal regne ut dette. Jeg har problemer med tall.
Hvordan regner jeg ut f.eks hvor mange karbohydrater det er i 50 gram paprika? Først må jeg jo veie paprikaen, og hvis den er for tung, så må jeg skjære av til den veier 50 gram. Så langt kommer jeg, men hvordan får jeg så regnet ut karbohydratene i denne?
Og så, regner dere ut karbohydrater i ALT?? f.eks veier dere opp en skvett fløte, eller en stor skje naturell ost, og så regner ut karbohydratene? Eller er det helst i varer med mye karber man måler opp og regner ut?
Sikkert mange som synes dette er et teit spørsmål. Men jeg synes dette er vanskelig :(
Hmm. Hvis det er 20 gram karbo per 100 gram paprika så blir det 10 gram per 50 gram. På matvareguiden kan du lage en tallerken over ett måltid så regner den ut innholdet for deg. Veldig greit.
Jeg slurver veldig men holder meg til trygge råvarer. Hender et blir litt mye yogurt og smoothie men det er så digg!
Altså, om du har 50 gram paprika, så tar du matvaretabellen, finner ut hvor mye karber det er i 100 gram paprika (alle matvarer er oppgitt pr hundre gram) og så deler du på 2. Så veit du hvor mye karber det er i 50 gram.
Viss du skal ha 50 gram så må du jo skjære den så det blir passe, ja :)
Men for å rekne ut så tar du karbohydrat per hundre gram delt på 100= eit tall, gange dette tallet med vekta av det du skal spise og du får karbohydratinnhaldet i maten din.
For å ta paprikaen din: 4,6 g kh : 100= 0,046 * 50 = 2,3 g kh
Eg tar den lange utrekninga i staden for å dele på 2, for det er jo ikkje alltid ein skal ha 50 gram.
Når det er sagt, dersom du syns det er vanskeleg å rekne ut manuelt, og ikkje minst å halde oversikt over ein dag slik, så er dataprogrammer som gjer det for deg, fine å ha. Eg bruker Mat På Data (iallfall sporadisk, hehe). Men det finst mange andre hjelpemiddel til nedlasting og på nett.
Det som også er lurt å gjøre, er å skrive opp ca hvor mye man pleier å spise av en matvare og hvor mange karber dette utgjør.
F.eks hvis du veier opp en bukett blomkål og regner ut karbeinnholdet i denne, så vet du til neste gang hvor mye karber det er i 1-2-3-4 buketter på den størrelsen.
Spiser du tomat, vel, vei opp hvor mye du pleier å ta.
Ellers kan du godt gjøre overslag:
1 egg: ca 0.5 g hvis det er et lite egg, ca 1 g hvis det er et stort egg
1 dl fløte er ca 100 g fløte.
Det er ikke millimetermål dette går på, det er litt slingringsmonn her ;)
Min lille digitale kjøkkenvekt har en "tare"-funksjon som nullstiller vekten og gjør det enkelt å regne ut hvor mye som brukes.
F.eks. kan jeg sette boksen med smør på vekten, trykke på "tare", tar det smøret jeg skal ha og noterer meg hvor mye jeg tok på en lapp. Jeg kladder ned alt med en gang, og så legger jeg det inn på diett.no senere.
Da trenger du ikke å regne ut noe selv, bare legg inn matvare og vekt på diett.no, så får du en grei oversikt over næringsinnholdet.
Det er vel ikke akkurat så mange karbohydrater i egg? Det er 0,3 pr 100 gram og et lite egg veier vel ca 55 gram. Så da går det nesten to egg på 0,3 karbohydrater. Jeg regner faktisk ikke med egg i det hele tatt jeg, siden det er så lite:D
Det enkleste er å ta karbohydratene i 100 gram vare, og dele den på desimaltallet av hva du skal ha. F.eks om skal ha ti gram agurk så tar du 2,9 0,1 så får du svaret. Eller 20 gram tomat blir f.eks 3,5 0,2 og sånn fortsetter man bare. oppover til 100 gram.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.